A számítógépes sportjátékok világához hozzátartozik, hogy a tárgyuk időben nem változik, így a snooker játékok is évről évre ugyanarról szólnak, és a megvalósítás és a körítés fejlesztése, tökéletesítése a fejlesztők feladata. Cikkünkben a Blade Interactive készítette World Snooker Championship 2005-re vetünk egy pillantást.
A csapat (természetesen :-) nagy-britanniai székhelyű – elvégre ki más is készítene snooker szimulátort? – és ha már egyszer nekifogtak, több platformra is elkészítették a játékot, köztük PC-re, PS2-re és Xbox-ra is. Ez sajnos a menükön és néhol a kezelhetőségen meg is látszik: PC-s játékosként elég nehézkes a menükben a navigáció, és a játék közbeni irányítás is lehetne kényelmesebb – valószínűleg a konzolokon így volt praktikusabb megoldani. Ha egyszer sikerült túlesni a kezdeti beállításokon (karakterünk beállításánál választhatunk hajszínt és -stílust, ugyanígy ruhaszínt és a ruházat fajtáját, hiszen minden a megjelenésen múlik), eljutunk a játéktípus kiválasztásához.
A játék neve alapján is kitalálható, hogy a legelső játékfajta a bajnokság, ahol valóban végigjátszhatjuk a 2004-2005-ös évad snooker bajnokságát. Mivel a játék megkapta a World Snooker Championship hivatalos támogatását, a bajnokság résztvevői az eredeti résztvevők, valamint a helyszínek is a valódi helyszínekről mintázottak. Ez utóbbi valószínűleg nem hangzik túl meggyőzőnek, hiszen a snooker bajnokság mindig egy teremben zajlik, középen az asztal és a játékosok, körülöttük a nézők, a környezet ettől nem nagyon térhet el. Ebből is látszik, hogy kiknek készült ez a program: biztosan nem azoknak, akiknek mindegyik helyszín ugyanolyan, és öt perc után elvesztik az érdeklődésüket. Azok viszont, akik érdekesnek találják, hogy akár a snooker világában legendásnak számító sheffieldi Crucible színháztermemben is játszhatnak, ők egész biztosan élvezni fogják a játékot. Persze nem mehetünk egyenest a leghíresebb helyszínre, ahogy nem játszhatunk rögtön a világbajnokkal sem, a megszokott módon itt is bizonyos eredmények után válnak elérhetővé újabb híres ellenfelek (a legnagyobbak között akár Jimmy White, Stephen Hendry, Matthew Stevens vagy Ronnie O'Sullivan is), új helyszínek és új asztaltípusok is. Ez utóbbi elég meglepő, bizonyos számú pont elérése után akár L-alakú asztalon is gyakorolhatunk, ha úgy tartja kedvünk. Nagyobb breakek elérése után híres meccsek nagyobb jeleneteiről kapunk meglepetés videókat.
A bajnokságon kívül több egyszerűbb játékmód is elérhető, játszhatunk egy meccset választható ellenféllel (a kezdőkön kívül persze csak azokkal, akikkel már a bajnokságban is mérkőztünk), többféle szabállyal, akár egyszerű biliárdasztalon is, vagy rögtön trick shotokkal is szórakozhatunk. Online mód is került a játékba, bár a szerverek nincsenek túlterhelve, és igazából a hálózati játék nem nyújt túl sokat az MI ellenfelekhez képest.
A kezdőknek szóló játékmódban sem fordítottak túl sok energiát a teljesen kezdők bevezetésére, itt gyakorlatilag annyi a segítség hogy egy gyakorló asztalon kapunk segítséget, hogy hogyan kellene eltalálni a golyókat. A gyakorlottabbaknak ez pont elegendő, de kevés ahhoz, hogy valaki ezzel a programmal tanulja meg a játék alapjait. Ugyanitt elérhetünk egy teljes szabálykönyvet is, biztosan érdekes olvasmány.
A játék legkidolgozottabb része a megjelenése. A grafika esetében itt persze nem FPS-re, nagy poligonszámra kell koncentrálni. A World Snooker Championship 2005 megjelenése elképesztően élethű, néha tényleg nehéz megkülönböztetni, hogy egy tévés közvetítést látjuk a valódi helyszínek kényes tisztaságával, az asztalon lévő golyók tükrözödéseivel, a nézők köhintgetésével, vagy a játékból látunk pár kockát. Aki szereti a televíziós közvetítéseket, otthon fogja magát érezni a játék környezetében is. Aprólékosan kidolgozott helyszínek, remekül lemodellezett test- és kéztartások a játékosoknál. Érdemes kiemelni a kameramozgást is, teljesen sikerült visszaadni a televíziós élményt, szinte mindig megtalálja a program a megfelelő kamera-beállítást. Nagyon ritkán tűnnek csak elő a szokványos 3D problémák, egy-egy golyó néha átgurul a játékos kezén, de ezek tényleg nem zavarják a játékmenetet. Látszik, hogy adtak a készítők a kommentárok változatosságára is, amelyeket John Parrot és Steve Davis hangján hallhatunk.
A játék jól teljesít a fizikai valósághűség terén is, ami snookernél tényleg elengedhetetlen. A golyók tényleg úgy mozognak, ahogy kell, és nem úgy, ahogy a sarki biliárdklubban a leszakadt girbe-gurba asztalon. Egy-egy ütés előtt minden, a valóságban is elérhető választási lehetőségünk megvan, a tartásmagasság, ütésmagasság, ütéspozíció és az erősség is állítható. Az előre beállított billentyűkkel nem túl kényelmes irányítani az amúgy sem egyszerűen kezelhető játékot, de átdefiniálva egy kissé könnyebbé tehetjük a dolgunkat. Ha hattyúnyakra vagy tartóra lenne szükség, ezeket automatikusan felajánlja a játék. A kevésbé gyakorlottaknak jó segítséget nyújt a bekapcsolható segítő funkció, ami nyilakkal előre jelzi, hogy az ütés után melyik golyó pályája hogy fog alakulni. Elég sok gyakorlás kell ahhoz, hogy biztonsággal játszhassunk a segítség nélkül is, eltaláljuk a megfelelő ütéserőt és az ütéspozíciót.
A World Snooker sorozat 2005-ös tagja a kisebb hibáktól eltekintve egy remek próbálkozás, annyira jó, amennyire egy snooker szimulátor jó lehet. A snookerért nem rajongók nyilván rögtön indítás után megunnák, nem mondhatom el, hogy e játék miatt fognak beleszeretni. Ha viszont valaki érdeklődik a snooker iránt, egészen biztosan nem fog csalódni a jelenleg elérhető legfrissebb snooker szimulátorban.