A SimBin csapata az elmúlt néhány évben az autóverseny szimulátorosok népes táborában hatalmas népszerűségre tett szert az általuk készített nagyszerű programoknak köszönhetően. Elég csak arra gondolni, hogy a nagy sikert arató GTR és GT Legends is a svéd fejlesztőcsapat műhelyéből került ki. Sok gárda ilyenkor pihenőre vonulna, de a SimBinnél szerencsére úgy gondolták, itt az ideje, hogy az elmúlt évek tapasztalatait felhasználva elkészítsék a GTR második részét. Ennek hallatán a játékosok egy részében biztosan felmerül némi kétely, mivel a GT Legends megjelenése óta alig telt el egy év, és ez az idő talán kevésnek tűnhet egy GTR szintű siker megismétléséhez. Nézzük, igazuk van-e a kételkedőknek, vagy a SimBin ismét rácáfol mindenkire, és egy harmadik sikeres játékkal kényeztet majd bennünket.
A GTR2 gerincét a FIA GT bajnokság adja, amelynek a 2003-as és 2004-es versenyein tehetjük próbára magunkat, de természetesen más bajnokságokban és más helyszíneken is versenyezhetünk, ha kedvet érzünk hozzá. A játékban felvonultatott autók listája igazán impozáns, és olyan autókkal bővült az első rész megjelenése óta mint a BMW M3 GTR, Maserati MC12, Nissan 350Z vagy a TVR T400R, így a GTR2-ben 25 típussal róhatjuk a köröket. A pályák között megtalálhatjuk a FIA GT bajnokság összes helyszínét és azok különböző vonalvezetéseit. A főmenübe lépve azonnal elvégezhetjük a megfelelő beállításokat, valamint kiválaszthatjuk a nekünk tetsző versenymódot is. A versenyzésre számtalan lehetőségünk nyílik, kipróbálhatjuk magunkat a versenyző iskolában, gyakorláson ismerkedhetünk a pályákkal, versenyezhetünk az óra ellen, futhatunk versenyhétvégét, 24 órás versenyeken indulhatunk, próbára tehetjük magunkat bajnokságokban is, de versenyezhetünk az interneten vagy helyi hálózaton is – szokásosnak nevezhető választék, de a SimBin egy csavarral kicsit érdekesebbé tette a sokak számára érdektelen és unalmas játékmódokat.
A versenyzői iskolába normális esetben be sem léptem volna, de a SimBin érdekes csavarjának köszönhetően kénytelen voltam tanulásra adni a fejem. A feladatok nem túl bonyolultak, gyorsulni, lassulni, kanyarodni kell, valamint a pályákat megtanulni és időre körbe érni. Ha pedig jó eredményeket érünk el, akkor díjakat zsebelhetünk be, és extra bajnokságokat oldhatunk fel, amelyeket megnyerve plusz pályákat kapunk ajándékba (Monza Junior, Oschersleben B Course, Valencia National, Hockenheim Short, stb.). A 24 órás versenyek kínálata is hasonlóan bőséges, így olyan futamokon állhatunk rajthoz mint a Proximus 24 Hours of Spa, Hockenheim RS 24H vagy éppen az American Muscle 24 SC. Természetesen a játékban kiemelt szerep jut a FIA GT bajnokság 2003-as és 2004-es szezonjának, amelybe magunk is bekapcsolódhatunk, hogy az általunk választott kategóriában, az általunk választott autó kormánya mögött harcba szálljunk a bajnoki címért.
Mint az eddigi mondataimból mindenki számára kiderülhetett, tartalmilag nincs semmi baj a programmal, azonban mindannyian tudjuk egy autóverseny játékot könnyen tönkretehet a rossz fizika, a gyenge irányítás, a csúnya grafika vagy a magas gépigény. Nézzük tehát hogyan vizsgázott nálam a GTR2 ezeken a nagyon fontos területeken!
Mint minden játékos, elsőnek én is a grafikával és a hangokkal kezdem. A hangok területén a GTR2 hozza a SimBintől elvárható minőséget. Az autók hangjai, a kavicságy keltette zörejek, a blokkoló kerekek csikorgása, az ütközések puffanása mind nagyszerűen és részletesen kidolgozott. A menükben hallható zene pedig egyenesen telitalálat. A GTR2-nek a grafika területén sincs oka a szégyenkezésre. Az autók rendkívül részletesen kidolgozottak, és a balesetek okozta sérüléseket is sikerült hűen visszaadni. A vezetőfülkék kidolgozása is minden dicséretet megérdemel és olyan apróságokra is figyeltek, mint a kezek és a lábak tökéletes mozgása vagy éppen a koszolódó szélvédő. A pályák aprólékosan és pontosan kidolgozottak, amelyen sokat dobnak a változó napszakok, az éjszaka beköszöntével kigyulladó világítás, a live track vagy éppen a vizes aszfalton tükröződő reflektorok és az aszfalt felszáradása. Természetesen mindennek megvan az ára, de erről majd később.
A fizikával kapcsolatban biztosan megoszlanak majd a vélemények. Igazából ezen a területen mindenkinek mások az igényei, van, aki a valóságos fizikát kedveli és a legkisebb apróságot is azonnal észreveszi, másoknak az élvezetes vezetés a lényeg, és ezt értékelik egy autóverseny programban. Az autók karakterisztikája markánsan eltér egymástól, így mindenki könnyedén kiválaszthatja a stílusához legjobban illeszkedő autómárkát. A beállítások változtatásait, az autók sérüléseit, a gumik kopását és melegedését, a pálya változásait, a kerékvetők alattomosságát mind hűen visszaadja a játék. Nyoma sincs az első részben tapasztalható hirtelen és váratlan megcsúszásoknak, a programban autók reakciói kiszámíthatóak és ennek köszönhetően a korrigálás is könnyebbé vált. A tesztelés ideje alatt a vezetés minden percét élveztem és nagyszerűen szórakoztam, így azt hiszem semmi meglepő nincs benne hogy én a fizikát is csak dicsérni tudom.
Szintén dicséretet érdemelnek a gépi ellenfelek, amelyeket sokkal jobban sikerült beállítani, mint az első részben. Bár továbbra is óvatosak a gép által irányított versenyzők, mégis számtalan meglepetést okozhatnak nekünk a féktávokon megérkező autók vagy éppen a kanyarban bennünket kibillenteni próbáló gépi ellenfelek. Természetesen ezen a területen is megmaradt a skálázhatóság, így biztosan mindenki megtalálja a saját tudásához legjobban passzoló erősségű és mentalitású ellenfeleket a programban.
Az irányítás kényes terület egy autóverseny programnál. Mivel egy igazi szimulátorról van szó, semmi meglepő nincs benne, hogy a tökéletes élményhez elengedhetetlen egy jó kormány. A GTR2 kormánnyal játszva igazi élvezetet jelent. Az irányítás nagyon precíz és a kiváló Force Feedback effekteknek köszönhetően mindenről pontos jelzést kaphatunk. Természetesen azoknak sem kell kétségbe esniük, akik gombokkal játszanak, mivel a programban számtalan segítséget vehetünk igénybe, ami megkönnyíti az irányítást billentyűzetről is, de azért ne legyenek senkinek illúziói: a GTR2-höz szükség van egy jó kormányra.
A program gépigényéről már nem tudok ilyen hízelgő szavakkal írni, mint eddig tettem a játékról. Természetesen mindenki megtalálhatja a gépének megfelelő beállításokat, amelyekkel a program rendesen és elfogadhatóan fut, de továbbra is vannak kritikus területek, amelyekkel csak játék közben szembesülünk. A sok autó, az esős versenyek, az időgyorsítás, a MOTEC kijelző a kormányon, az éjszakai versenyek még mindig rettenetesen leterhelik a gépet. Bár érződik, hogy a SimBin mindent megtett a megfelelő optimalizálása érdekében, és klasszisokkal jobban is fut a játék mint a GT Legends, még mindig vannak területek amelyeken nem árt majd még csiszolni.
Összességében azt kell mondanom, hogy a GTR2 egy nagyszerű játék. A számtalan bajnokságnak, a sok kihívásnak köszönhetően hosszú időre kellemes perceket szerezhet minden játékosnak. A gondosan beépített FIA GT szabályoknak köszönhetően pedig nagyszerű alapként szolgálhat a játék az online ligák számára. Bátran ajánlom a programot mindenkinek, aki komolyabban foglalkozik az autóverseny szimulátorokkal, de nagyszerű szórakozást nyújthat a játék azoknak is akik még csak kacsingatnak a komolyabb szimulátorok felé.