25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Interjú

Game Developers Forum 2009

Összefoglaló a harmadízben megrendezett budapesti fejlesztői konferenciáról.

Írta: Dino

A 2007-ről 2008-ra még jelentős növekedést produkáló GDF rendezvényt sajnos idénre utolérte a gazdasági válság (melyet amúgy manapság már gyakorlatilag mindenre rá lehet fogni). Mint a szervezők az idei esemény megnyitóján elmondták, év elején még az is felmerült, hogy a kedvezőtlen viszonyok miatt elmarad ez évben a fejlesztői fórum, azonban mégse így lett – szerencsére. Kisebb-nagyobb koncepcióváltások nyomán ugyanis ismét egy színvonalas rendezvénynek lehettünk részesei.

Game Developers Forum 2009

Míg a tavalyi évben egy szombati napon tartották (GDF 2008 beszámolónkat itt olvashatod), idén egyfajta meglepetésként szolgált, hogy inkább egy munkanapot, április 30-át, csütörtököt választották a szervezők. Számomra ez elsősorban azt jelezte, hogy tényleg inkább a szakmát tekintik elsődleges célközönségnek, nem pedig a téma iránt érdeklődő, hétköznapjaikat iskolapadban töltő fiatalokat. Akik azért így is szép számban képviselték magukat az Arena Plaza mozijában. Ennek a megváltozott koncepciónak tudható be az is, hogy míg tavaly a két teremben párhuzamosan futó előadásokra bárki bemehetett, idén a standard jegyet vásárlók csak a nagyterem előadóit nézhették (illetve egy előadás, az Autodesk 3ds Max 2010 teljesen ingyenes volt), a szakmai tematikájú workshopokra csak a drágább jeggyel lehetett bejutni.

Game Developers Forum 2009

A valamivel 10 óra után tartott nagytermi megnyitót követően az orosz 1C Company PR vezetője, Anatoly Subbotin kezdte meg előadását, melyen öt, idén várható játékukat mutatta be. (Aztán a sajtó számára később egy külön bemutatót is tartottak, ahol a King's Bounty folytatásának még a 3D szemüveggel nézhető verziójából is láthattunk pár percet. Erről a prezentációról hamarosan egy külön cikkel fogunk még jelentkezni, összefoglalva az orosz kiadó 2009-ben várható újdonságait.) A Digital Reality munkatársa a multiplatform fejlesztésről beszélt, őt követte az ingyenes Autodesk bemutató. Az ebédszünet után a Microsoft Games Studios és a lengyel Techland előadásáról sajnos lemaradtam, helyette a VIP terembe ültem be, ahol a fejlesztők és kiadók kapcsolatáról értekeztek a hazai fejlesztők. Ez a workshop formátum úgy gondolom, nagyon jót tett a GDF-nek. Sokkal "családiasabb" hangulatú volt egy ilyen beszélgetés, melyen a 25-30 résztvevő is bátran közbeszólhatott, mintha itt is egyetlen előadó fejtette volna ki nézeteit.

Game Developers Forum 2009

A nagytermi előadásokat délután a Crytek és a Neocore zárta. Az előbbi cég két munkatársa a Crysis Warhead fejlesztésének menetébe adott bepillantást. Megtudtuk, hogy gyakorlatilag teljesen gördülékenyen ment minden, a megkapott engine kiismerése után a folyamatosan növekvő csapat ügyesen illesztgette bele az általuk kitalált dolgokat a játékba. Persze adódtak problémák is, az új játékelemek nem mindegyike volt "kompatibilis" a meglévő rendszerrel, így alakítaniuk kellett egy-egy dolgon. Ilyen volt például, hogy a vonatos pályán az MI vezérelte katonák néha le-lecsúsztak a szerelvény tetejéről. Végezetül pedig a Neocore egyik programozója egy szakmaibb témával fejezte be a napot: King Arthur játékuk engine-jének segítségével mutatta be, hogy milyen problémák merülhetnek fel a csapatok és egységek mozgatása során egy stratégiai játékban. (És megtudtuk, hogy még mindig az A* algoritmus válik be legjobban az útkereséshez.)

Game Developers Forum 2009

Az előadások alatt és közben az előtérben néhány kiállító standja (Crytek, Mesharray Digital Media School stb.) és Xbox 360 konzolok várták az esetleg épp unatkozó résztvevőket, a szakmai látogatók pedig a VIP váróban vehettek magukhoz ételt-italt, vagy társaloghattak a többi szakmabelivel. A tavalyi rendezvényhez képest itt is jelentős előrelépés volt tapasztalható, igen hasznos volt ez az elkerített terület, mely ráadásul elegendő ülőhellyel is szolgált, tökéletes helyszínt adva a networkingre.

Game Developers Forum 2009

Bár úgy éreztem, kevesebb résztvevő volt az idei GDF-en (a szervezők egyelőre még összesítik az adatokat, így erről pontos információnk nincs), mindez egyáltalán nem ártott a rendezvénynek, az újdonságok pedig sokat dobtak az esemény szakmai jellegén. Ezek után ismét kíváncsian várom a következő évet, milyen ötletekkel fejlesztik tovább az egyetlen magyar fejlesztői konferenciát.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • Game Developers Forum 2009
  • Game Developers Forum 2009
  • Game Developers Forum 2009
  • Game Developers Forum 2009
  • Game Developers Forum 2009
  • Game Developers Forum 2009
  • Game Developers Forum 2009
  • Game Developers Forum 2009
  • Game Developers Forum 2009
  • Game Developers Forum 2009
Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!