Immáron harmadszor ülök le, hogy összegezzem tapasztalataimat a Rockstar Games aranytojást tojó tyúkjáról, a Grand Theft Auto V-ről. A játékot aligha kell bárkinek is bemutatnom, hiszen másfél éve jelent meg az előző konzolgenerációra, míg fél éve az aktuálisra. Ahogy azt az utóbbi években több fejlesztőtől, így a Rockstartól is megszokhattuk, most is a PC-s játékosoknak kellett a legtovább várnia, hogy végre átélhesse Michael, Franklin és Trevor kalandjait.
A fejlesztők persze érezték, hogy a hosszúra nyúló várakozási idő (hiszen ne feledjük, a két konzolgenerációs premier között is bő egy év telt el) miatt egy egyszerű átirat már nem állná meg a helyét, ezért igyekeztek mindig valami érdekes újdonsággal megtölteni az új kiadásokat. Így került a PlayStation 4 és Xbox One változatokba belső kameranézet, a PC-s kiadásba pedig egy beépített videoszerkesztő.
Ahogy már a PS4-es ismertetőmben is említettem, a játék kampánya nem változott az első kiadás óta, így ennek legfeljebb egy rövid bekezdést szánnék. A sztori a sorozat történetében először nem egy, hanem három karakter körül bonyolódik, akiket részben a véletlen, részben közös múltjuk hoz össze újabb és újabb kalandokra. Michael egykor bankrabló volt, most új személyazonossággal éli életét a gazdag negyedben. Mivel a pénz nem boldogít, az ő hétköznapjai sem túl vidámak: felesége csalja, gyerekei nem tisztelik, pszichológusa, akitől a megoldást várná, pedig szemérmetlenül lehúzza. Franklin már sokkal lepukkantabb körülmények között él, egy balul elsült autólopás hozza össze Michaellel, akivel végül barátokká válnak. És végül itt van Trevor, aki egy meglehetősen labilis személyiség, sose lehet tudni, mikor tör rá újabb dühroham. A kampány hármuk közös kalandjairól szól a (Michael esetében újbóli) meggazdagodás rögös útján – persze ez sosem egyszerű folyamat.
A kampány mellett természetesen elérhető a GTA Online is, vagyis a többjátékos mód. Miután megalkottuk karakterünket, elmerülhetünk Los Santos hétköznapjaiban. A várost és környékét teljesen szabadon bejárhatjuk, a térképen pedig százával találunk különféle melókat, vagyis multiplayer eseményeket: versenyeket (földön, vízen, levegőben), deathmatch alapú játékmódokat. Más játékosok eseményeire telefonunkon kapunk folyamatosan meghívókat, így csatlakozhatunk mások Heist küldetéseihez is. Ilyeneket mi is indíthatunk, de ehhez előbb bizonyos rangot el kell érnünk. A szintlépés leggyorsabb módja, ha minél több online eseményen részt veszünk, és azokon lehetőleg minél jobban teljesítünk. Emellett a városban kószálás során is lehet tapasztalati pontokat gyűjteni, autós üldözések, kaszkadőrmutatványok és hasonló révén. Mivel az egész város PvP-zóna, így bármikor bárkivel összetűzésbe keveredhetünk, de ugyanígy bármikor orvul elgázolhatnak, lelőhetnek minket más játékosok. Ez ellen persze van orvosság: passzívvá tehetjük karakterünket, így sem mi nem támadhatunk meg másokat (NPC-ket is beleértve), sem minket nem támadhatnak meg. De így oda a móka nagy része is...
Mint már a bevezetőben is említettem, a Rockstar is tudta, hogy valami újdonsággal illik előrukkolnia a PC-s kiadásban is. Ez pedig a már említett beépített videoszerkesztő, amelynek segítségével nagyon látványos videókat készíthetünk. Ennek használata alapvetően pofon egyszerű, mivel egyetlen gombnyomással rögzíthetjük a játék történéseit. Az érdekes rész, hogy nem videót rögzítünk, hanem a tényleges történéseket, így a felvétel elkészülte után jöhet a varázslat. A felvett anyagot tetszés szerint módosíthatjuk: változtathatjuk a kameranézetet, a hangokat és a fókuszt, valamint különböző effekteket adhatunk hozzá. Utóbbiak terén is elég mély a választási lehetőség a kamerát érintő effektektől a napszakokon át egészen a színtónusokig. Klipjeinket több előre felvett jelenetből ollózhatjuk össze, ezek között pedig beállíthatjuk az átmenetet is. Változtathatunk a jelenetek sebességén is, így akár Benny Hillt idéző gyorsított videók is készíthetőek. A videók alá zenét is tehetünk, de akár valamelyik rádiócsatorna műsorát is kiválaszthatjuk. A végeredményt pedig feltölthetjük saját YouTube csatornánkra, hogy ott bárki megnézhesse.
A szerkesztőnek ezeken túl van egy másik, sokkal érdekesebb módja is, mégpedig a director mód. Ebben a sima szerkesztővel ellentétben nem csak az előre rögzített felvételeket módosíthatjuk, hanem teljesen szabad kezet kapunk az események alakításában is. Mondhatjuk, hogy a legjobb videó elkészítéséhez istent játszhatunk. Munkánk úgy kezdődik, mint egy igazi filmforgatás: először a szereplőket kell kiválasztanunk (ehhez stílszerűen egy tipikus hollywoodi öltözőkocsit választottak a készítők) az elérhető szereplők közül. Itt gyakorlatilag minden, a játékban (offline és online) felbukkanó alak megtalálható, sőt még az állatok is. Ha megvan a főszereplő, ledobhatjuk a térkép egy tetszőleges pontjára, majd jöhet a felvenni kívánt jelenet. Itt is teljesen szabad kezet kapunk minden részletre kiterjedően: a napszak, az időjárás, a körözöttségi szintünk (hogy izgalmas üldözéseket tudjunk kreálni), valamint különféle extrákkal ruházhatjuk fel hősünket. Adhatunk neki halhatatlanságot, lángoló lövedéket és robbanó ütéseket, hatalmas ugrást, alacsony gravitációt és hasonlókat. Ezek révén pedig tényleg csak a fantáziánk szabhat határt a lehetőségeknek.
A Grand Theft Auto V PC-s változata tehát ismét épp annyi újdonságot tartalmaz, hogy a készítőket ne érhesse kritika. Ugyanígy nem szólhatunk egy rossz szót sem a játék teljesítményére. A széria rajongói bizonyára még emlékeznek az előző rész botrányosra sikerült PC-s portjára, így nem meglepő, hogy a sok hónapnyi várakozás alatt rengetegen adtak hangot előzetes aggodalmuknak. Nos, a jó hír az, hogy a Rockstar tanult a korábbi hibájából, a játék optimalizálása ezúttal remekül sikerült. A grafika keveset változott a konzolos változathoz képest, de erre nem is nagyon volt szükség, hiszen már ott is lenyűgöző látvány tárult elénk. Skálázhatóság terén viszont már nagy az előrelépés. Rengeteg grafikai beállítási lehetőséget találunk a menüben, amelyek révén szinte mindenki megtalálhatja a konfigurációjának megfelelő egyensúlyt a látvány és a teljesítmény között. Szerencsére az előzetes gépigény nagyjából helytállónak bizonyult, hiszen egy közepes erősségű számítógépen is gond nélkül elfut a játék, már amennyiben hajlandóak vagyunk lemondani néhány effektről érte.
Az egyetlen negatívum, ami már a PS3-as kiadás óta kísérti a játékot és azóta sem sikerült megoldást találni rá, az a meglehetősen hosszú töltőképernyők jelenléte. Mivel Los Santos környéke teljesen szabadon bejárható, ez annyira nem meglepő, mivel hatalmas területet kell egyben betölteni. A dolog inkább csak az online módban lehet zavaró, hiszen ott az eseményekbe történő be- és kilépésnél rendszeresen feltűnik.
A Grand Theft Auto V PC-s verzióját sokan a játék tényleges kiteljesedésének nevezik – joggal. Már másfél éve, az előző konzolgeneráción is leesett az állunk attól, amit akkor első ízben átéltünk, ám a fejlesztők az az óta eltelt időt nagyon hasznosan töltötték. Az aktuális konzolokon is nagyot fejlődött a játék, de még erre is sikerült rátenniük egy újabb lapáttal a PC-s átirat esetében. A grafika nagyon rendben van, a játékmenet kezdettől fogva zseniális. A már ismert tetemes tartalomhoz pedig megint sikerült épp annyit hozzácsapni, hogy a játékosok elégedetten dőljenek hátra. Gondolataimat viszont egy figyelmeztetéssel zárnám: bármennyire is jól sikerült PC-s változat, megvásárlását csak a szerkesztő miatt nem tudom teljes szívből ajánlani azoknak, akik korábban megvették a PlayStation 4 vagy Xbox One változatok egyikét.