A videojátékok olyan különös korszakát értük el, ahol a műfajok, trendek és stílusok között egyfajta kaotikus időtlenség keletkezett. Egy játékosok ezrei által várt megjelenés ugyanúgy lehet egy vadiúj, a technológia csúcsait feszegető, AAA-kategóriás megaprodukció, mint egy alacsonyabb költségvetésű indie őrület, egy régi klasszikus újrakiadása, egy hangulatra és történetre koncentráló minimalista produkció vagy egy régi klasszikus játék fanatikus rajongók által összedobott szellemi örököse.
Utóbbi kategória újabban különösen kedvez a retro-FPS műfaj rajongóinak. Ez talán betudható a régi klasszikusok játékstílusát idéző legutóbbi DOOM, Wolfenstein és Shadow Warrior részek sikerének, vagy talán csak a hosszú folyamat betetőzése, amely az utóbbi bő évtized történetorientáltabb kalandjai mellett is ellátott minket olyan kellemes adrenalinbombákkal, mint a Serious Sam, a Painkiller, a Hard Reset, a Ziggurat és a tavalyi Strafe. Vagy egyszerűen betudható annak, hogy az nagyszabású, alaposan kidolgozott karakterekkel, több szálon futó történetekkel, moziszerű, scriptelt jelenetekkel megtűzdelt mainstream darabok után egy-egy hagyományos húsdaráló képes olyan felüdítő érzést nyújtani, mint izzasztó nyári nap végén egy korsó jéghideg sör. Az eredményre mindenesetre nem nagyon lehet rossz szavunk, az aktuális kínálatból, a bejelentett, már megjelent vagy early accessben elérhető címek közül pedig szemezgettem nektek öt adrenalinbombát, amelyeket érdemes szemmel tartani, ha hozzám hasonlóan rajongtok a nagy öregek (Doom, Heretic, Hexen, Duke Nukem 3D) iránt.
A lista előtt külön említést érdemel két játék. Az egyik a Witchfire, a 2017-es Game Awardson bejelentett címen a People Can Fly tagjaiból megalakult The Astronauts lengyel csapat dolgozik, akiknek mostanában ugyan „csak” a The Vanishing of Ethan Cartert köszönhettük, a régi szép időkben a Bulletstorm és a 2004-es eredeti Painkiller is a kezük alól került ki. Ez pont elég okot ad arra, hogy tűkön ülve várjuk a megjelenést, ám az eddig kiadott kis röpke előzetes még nem sokat mutat a konkrét játékmenetből vagy a történetből (ez reméljük az E3 során változni fog). A másik a Serious Sam 4: Planet Badass, amelyről a hivatalos állás szerint szintén az E3-on fogunk több konkrétumot kapni, ám úgy tűnik, a megjelenése végre egyre közeledik, a folytatás pedig változatlanul hű fog maradni a szériától megszokott őrült, adrenalinpumpáló FPS elmebajhoz.
De következzen maga a lista!
5. Hellbound
Nézzetek rá a Hellbound borítójára, az eddig kiadott gameplay-videókra, képekre, majd találgassatok, vajon mégis melyik régi FPS lehet a készítők kedvence. A Hellbound a '90-es évek legjobbjainak hangulatát próbálja megidézni, hagyományos kezelőfelülettel, brutális fegyvertárral és démoni ellenfelek seregével. Az alacsony helyezés oka egyedül a fejlesztés állapota: ha ízelítőt akartok a Hellboundból, semmi akadálya, Steamen már elérhető a kedvcsináló demóként kiadott Survival mód, amely remekül szemlélteti a játék alapjait, hangulatát. Azonban kérdéses, ebből mi valósul meg végül, Kickstarteren jelenleg fut a kampány, amelyben a két éve futó fejlesztéshez a készítők rajongói támogatásokat próbálnak gyűjteni, és igen riasztó, hogy még ha ez teljesül is, teljesértékű egyjátékos kampányt akkor sem kapunk, csak ha a csapatnak sikerül meggyőznie rejtélyes „befektetőit” a kampány sikerével és a Survival fogadtatásával. A demo mindenesetre kellemes agypihentető kikapcsolódás, ha pedig lesz valami a készítők távlati céljaiból, az akár minden Doom és Quake rajongó legbrutálisabb álmait testesítheti meg.
4. Apocryph
A régi lövöldéknek orosz barátaink is nagy rajongói, erre kiváló bizonyíték a nemrég megjelent Apocryph, amely nyíltan a Heretic és a Hexen szellemi örököse. Kulcskeresés, cafatokra szakadó seregnyi ellenfél, gótikus, fülbemászó dallamok, amelyeket a csaták során levált a kőkemény gitárzúzás. Különböző színű manák töltik be a lőszer szerepét, a grafika pedig szándékosan pixelesíthető, az animációk darabosíthatók, hogy a múltidéző hangulat tökéletes legyen.
A fogadtatás sajnos nem nevezhető teljes sikernek. Bár a fejlesztők gőzerővel dolgoznak a javításokon, bővítéseken, az ellenfelek MI-je egyelőre még erős finomhangolásra szorul (ez ugyan régi FPS-ekben nem nagy követelmény, mégis kissé látványos, amikor nyíltan a falaknak rohannak a ránk vadászó, útkereső algoritmus nélküli rémségek), az ígért pályaszámnak is csak töredéke érhető el (úgy, hogy már nem early access a cím) és a 20 eurós árcédula is igen magas a jelenlegi állapothoz képest. Azonban érdemes figyelemmel követni: néhány méretesebb frissítés, egy áresés, és akár kötelező vétellé is válhat.
3. Ion Maiden
Az Ion Maidenről hírt adtunk már korábban az oldalon, a lista pedig igen csonka lett volna nélküle. Ha valakinek kimaradt volna ez a váratlan kis ajándék, annyi történt, hogy a 3D Realms fogta 2016-os igen gyenge eresztését, a Bombshellt, és úgy döntött, „visszamenőleg” bebetonozza egy Shadow Warrior/Blood/Duke Nukem 3D szintű klasszikus FPS-legendává. Így indult az Ion Maiden fejlesztése a Voidpoint berkeiben, amelyhez a fent felsorolt klasszikusokat is hajtó Build engine egy módosított változata szolgáltatja az alapot, a készítők célja pedig egy olyan játék összeállítása, amely a modern hardverek adta lehetőségek kihasználása mellett megszólalásig olyan, mintha csak a kilencvenes évek derekán mutatta volna be a nagyérdeműnek Shelly „Bombshell” Harrison karakterét. Az eddig kiadott preview változat több mint ígéretes, a régi Build engine játékok rajongóinak kihagyhatatlan.
2. Amid Evil
Imádtátok a Hereticet, a Hexent és már a fent említett Apocryphtól is felcsillant a szemetek? Akkor jó hírem van, az Amid Evil ugyanis inspirációk tekintetében a fenti cím nagy riválisa, csak épp az early access státusz ellenére is jóval több, kiforrottabb tartalommal várja a dark fantasy darálásra kiéhezett rajongókat. Mindehhez ütős zene, látványos, ám mégis retro érzéseket felidéző grafikák, baráti gépigény a kíséret, az early access címke ellenére pedig már most jóval több tartalmat kínál, mint az Apocryph, ráadásul a fejlesztők fejezetről fejezetre haladnak vele a teljesség felé. Ha valakinek a Wolfenstein és a Doom nagy visszatérése után hiányérzete volt a dark fantasy vonal hiánya miatt, a két opció közül egyértelműen az Amid Evil a jobb választás.
1. Dusk
Nem szándékos húzás volt ugyanattól a kiadótól tenni játékot a második és első helyre is, ám ha múltidézésről és retro FPS-ekről van szó, a New Blood Interactive kínálata jelenleg kihagyhatatlan aranybánya, és a két üdvöskéjük közül a Dusk a már kiforrottabb, végleges állapothoz közelebb álló darab (érdekesség, hogy még a két játék hanganyagáért is ugyanaz a szerző, Andrew Hulshult felel). A Dusk lényegében fogta azt az ígéretet, amit a Strafe is tett a támogatóinak, és megcsinálta azt, embertelen méretű hype, random generált pályák, roguelike elemek nélkül, a régi Quake-ek stílusában, a siker pedig nem sokat várt magára. A Dusk sem érte még el teljes verzióját, ám már két fejezete is végigjátszható (a befejező harmadikra sem kell sokat várni), hangulata, stílusa, látványvilága tökéletesen eltalálja a '90-es évek korai lövöldéit, az pedig már csak hab a tortán, hogy nemcsak ennek áll a legjobban a fejlesztése a felsorolt címek közül, de ha az ár-érték arányt vesszük, a legolcsóbb is. Egyértelműen kötelező darab minden retro FPS rajongónak, azoknak is, akiknek a Strafe minden őrülete ellenére esetleg csalódást okozott tavaly, és azoknak is, akik csak kíváncsiak, mi mindent ki lehet hozni nosztalgiából és színtiszta rajongásból.
A lista persze nem fed le minden ígéretes fejlesztést, ám ahhoz pont elég, hogy kijelenthessük, nincs rossz dolga azoknak, akik esetleg a mai napig a nagy kedvenceikként (esetleg a felülmúlatlan etalonként) emlegetik a klasszikus FPS-eket. Egy ilyen lista összeállítása képes visszaadni a Kickstarterbe, early accessbe vetett, azóta már többszörösen meginogott hitemet is, amikor tisztán látható, hogy a rengeteg kreativitás és színtiszta rajongás milyen hiánypótló, konkrét rajongói táborokat megcélzó alkotásokat képes letenni az asztalra. Ha hozzám hasonlóan szép emlékeket őrizgettek a nagy öregekről, sőt, időről időre elő is kerülnek a régi darabok, mindenképp érdemes legalább egy pillantást vetnetek a felsoroltakra - remélhetőleg a PlayDome oldalain is találkozhattok még velük a jövőben.