Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

World War Z

World War Z teszt – Left 4 Brad Pitt

Kooperatív akciójáték az azonos című könyvhöz (és filmhez) kapcsolódva.

2019.05.02. 22:45 | szerző: Captain Balu | Ismertető/teszt

Akárcsak a zombis filmekben maga a katasztrófa, úgy robbant be a játékok piacára egyik pillanatról a másikra a Saber Interactive legújabb alkotása, a World War Z. Ez azonban sokkal kellemesebb meglepetésként ért minket, minha a lakosság túlnyomó része emberhúsra éhező élőhalottá változott volna. Telített a piac, nehéz is a témában újat mutatni és kell némi bátorság a Days Gone megjelenésétől pár hétre időzíteni egy hasonló hangulattal operáló játék premierjét. De milyen játék lett tehát a World War Z mindezeket fényében? Maradjatok velünk, és a zombitömeg aljára ásunk!

World War Z teszt – Left 4 Brad Pitt

Ahogy a filmes adaptáció is eltérően dolgozta fel a könyves alapot, úgy a játék is teljesen eltérően nyúl az gyökerekhez. A World War Z játékban ugyanis egy megveszekedett percig sem fogunk a történettel bonyolódni. A forgatókönyv mind a négy fejezetben pofonegyszerű. Adott nekünk négy irányítható karakter, és nekik kell eljutniuk A-ból B-be, zombik ezrein átlövöldözve magukat. A játék címéből adódóan szerencsére nem csak a már unalomig ismert Egyesült Államokban, hanem ezúttal New York mellett Jeruzsálemben, Moszkvában és Tokióban is. Igaz, mindig van valami indoklás is, hogy most épp négy civil menekülését követjük nyomon, vagy egy katonai alakulat ment ki egy fontos tudóst a zombihordák öleléséből, de a lényegen ez nem változtat. Haladunk egy előre kijelölt úton, amelye úton-útfélen megszakít egy-egy „ide most beássuk magunkat és védjük ezt a pontot” szekvencia. Elsőre talán unalmasnak hangozhat ez a recept, de mivel a tálalása remek, ezért többszöri újrajátszásuknál is ugyanannyira élveztem a küldetéseket, mint az elsőnél.

A World War Z ugyanis egy TPS nézetű Left 4 Dead. Lehet ezt szépíteni, lehet ezt kimagyarázni, de a tényen nem változtat. És nincs is ezzel semmi probléma. Természetesen a modern idők modern követelményeihez hűen itt is kapunk fegyvereinkhez fejlődési rendszert, így a küldetések után kapott pontokat fegyverfejlesztésekre költhetjük, így csúzlijaink idővel egyre erősebbek lesznek. Azonban a kezdőfegyverünk kiválasztásán kívül (ami kaszthoz kötött) azt, hogy milyen fegyverrel fogjuk ritkítani a zombihordát, a pályákon szerteszét szórt, a játék által véletlenszerűen generált fegyverek fogják meghatározni. Ezeken természetesen a megvásárolt fejlesztéseink életbe lépnek, amint felvesszük a fegyvert. A nagyobb tűzerejű flinták persze jobban el lesznek rejtve, így érdemes nyitott szemmel járnunk.

World War Z teszt – Left 4 Brad Pitt

Habár minden egyes fejezetnél négy szimpatikus hölgy és úriember váltakozó kombinációja közül választhatunk, arra, hogy milyen kaszttal szeretnék a csapat hasznára lenni, hat különféle opció áll rendelkezésünkre. A gunslinger a klasszikus kiegyensúlyozott kaszt, a minden helyzetre optimális géppuskákkal, kézigránátokkal, valamint gyorsabb újratárazást biztosító passzív képességekkel. A hellraiser a sörétes puskák és a „mindent robbantsunk fel, lehetőleg minél több C4-essel” szerelmeseinek lesz tökéletes választás. A medic életmentő gyógyító és gyors újraélesztő képességei mellett géppisztolyokra megszerezhető passzív bónuszokból doktorált. A fixer csapattársait robbanó töltényekkel látja el, és különleges kütyüiekhez biztosít szintén lőszert vagy extra hatásokat. Harcban pedig félautomata puskákkal ritkítja a zombikat. A slasher szerint a lőfegyverek túlértékeltek, ezért ő sokkal inkább a közelharcot részesti előnyben, sokkoló pisztolyokkal kiegészítve. A sort pedig a piromániás exterminator zárja, aki a tökéletes crowd control karakter, sok Molotov-koktéllal és még több szénné égett zombival a háta mögött.

A kasztrendszer bevezetése és a fegyverfejlesztési lehetőségek mellett a legnagyobb (és leglátványosabb) újdonsága a World War Z-nek a Valve klasszikusához képest az elképesztő mennyiségű zombi egy időben való megjelenítése képernyőinken. Akárcsak a napokban megjelent Days Gone-ban, vagy a filmet tökéletesen megidéző jelenetekben, elképesztő, ahogy szó szerint zombik százai vetik magukat (néha a szó legszorosabb értelmében) a nyakunkba. Féltem, hogy ezen jelenetek alatt a konzol processzora szabályosan fel fog gyulladni, de örömmel tudatom veletek, hogy még egy alap PlayStation 4-en is messze nem egy Just Cause 3-féle játszhatatlan jelenségről beszélünk – habár amikor teljes káosz van robbanásokkal, azt megérezte a framerate. Természetesen még a kevésbé hozzá nem értő szemek is észre fogják venni, hogy ezért cserébe máshol már-már kifejezetten előző generációs látvány fogad minket. Azonban amikor a zombitömeg felénk hullámzik, és elfog minket a pánik, annak van egy olyan hangulata, amit túlzás nélkül idáig kevés zombis játék tudott átadni, de ilyen mértékben egész biztos, hogy egyik sem.

World War Z teszt – Left 4 Brad Pitt

Hasonló pozitív meglepetésként ért, amikor láttam, hogy a co-op mód mellett kaptunk egy PvP opciót is a játékban. Itt a már fentebb említett kasztok (akiknek itt elszeparált fejlődése van a PvE játékmódtól) közül választva ugorhatunk egymás torkának. A szokásos team deathmatch, domination és scavanger hunt játékmódok itt mind fel lettek turbózva a pályákat ütemesen elözönlő zombikkal, akik ahogy nekünk, úgy az ellenfélnek is hatalmas fejfájást fognak okozni, miközben egymást próbáljuk kilőni. Valószínűleg nem lesz e-sport a játék ezen többjátékos módjából, és nem is annyira kreatív, mint a Left 4 Dead hasonló módja, ahol a játékosok irányíthatták a speciális fertőzötteket, de azért értékelendő húzás a fejlesztőktől. És persze nem kizárt, hogy ha a játék sikeres lesz, akkor ez a mód a jövőben bővülni fog.

És ha már a bővülésnél tartunk, sajnos meg kell említenem, hogy bár a játék nyomott áron került a boltok polcaira, bizonyos pontjaiban kicsit így is kevésnek érződik. Nagyon kevés például a speciális zombi a zsánerben hasonló címekkel összevetve. Összesen négyféle különleges fertőzött fogja megnehezíteni az útunkat. A bull, aki egy golyóálló ruhában kapja fel a szerencsétlen delikvenst, és ütögeti a földhöz addig, amíg tetemes mennyiségű ólommal megkínáljuk – lehetőség szerint a hátát, ahol érzékenyebb. A gasbag egy vegyvédelmi ruhában ránk törő zombi, akit ha bárhol máshol eltalálunk, mint a feje, azonnal szagolhatjuk a mérgesgázokat, ami sebesüléshez és látásvesztéshez vezet. A lurker a hunter helyi megfelelője, imád lesből ránk ugrálni, és addig tépni karakterünket, amíg valaki le nem üti/lövi róla. Végül pedig a screamer, akit ha sokáig hagyunk üvöltözni, akkor a nyakunkra csődíti a világ összes zombiját is. Akárcsak a Vermintide játékokban, jó lett volna még itt is legalább egy-két extra különleges ellenfél. A pályák száma is kicsit vérszegény, habár ennek a műfajnak mindig is inkább a pályák végtelenségig való, egyre keményebb nehézségi fokozaton történő újrajátszása a cél, de szegény Japán például a többiek 3-3 küldetésével szemben már csak kettőt kapott.

World War Z teszt – Left 4 Brad Pitt

Igazából a pár apróbb nyafogásom ellenére a World War Z méltó szellemi örököse a Left 4 Dead játékoknak, amit a külföldi kritikák ellenére a játékosok is így gondolnak: az első héten több mint 1 millió példány fogyott belőle (ennek negyede az Epic Games Store-exkluzív PC-s változat). Persze a közelharc kicsit esetlen, és lehetne egy-két ellenfélfajtával több, de a matchmaking gyors és hibátlanul működik (sőt, ha elmenne a net, vagy csak egyedül játszanánk, botok is rendelkezésre állnak, de az MI szokás szerint nincs épp a topon), és az egész játékmenet valahogy csak úgy játszatja magát, még vadidegenekkel is. Van abban valami megmagyarázhatatlanul csodálatos, hogy egymásra hagyatkozva kell visszavernetek, néha reménytelennek tűnő helyzetekben a zombik végtelen hullámait. A World War Z számomra a tavasz egyik kellemes meglepetése, és zárszónak is csak annyit mondanék, hogy Brad Pitt DLC-t a népnek, vagy lázadunk! ■

World War Z teszt – Left 4 Brad PittWorld War Z teszt – Left 4 Brad PittWorld War Z teszt – Left 4 Brad PittWorld War Z teszt – Left 4 Brad PittWorld War Z teszt – Left 4 Brad PittWorld War Z teszt – Left 4 Brad PittWorld War Z teszt – Left 4 Brad PittWorld War Z teszt – Left 4 Brad Pitt

A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, a magnew biztosította.

értékelés

World War Z

Pozitívumok
  • A Left 4 Dead játékmechanika tökéletes átültetése TPS nézetbe
  • Játékstílushoz igazítható kasztrendszer és fegyverfejlesztési lehetőségek
  • Az özönlő zombihorda látványához és hangulatához hasonlót még nem láthattunk videójátékban
Negatívumok
  • Néhány apróbb technikai malőr
  • Kicsit foghíjas ellenfélfelhozatal és pályamennyiség – reméljük a jövőben ez bővül majd
World War Z
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
World War Z

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló