25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Valor & Victory teszt

Egy újabb társasjáték-adaptáció a Lock ’n Load árnyékában.

Írta: Lacko 4 hozzászólás

Kezdetben volt az Ige... akarom mondani az Advanced Squad Leader, ami minden taktikai, rajalapú társasjáték atyja. Csak hát a szabályai az évtizedek alatt több ezer oldalassá bővültek, aminek okán normális ember képtelen vele játszani. Ezért minden valamire való társasjáték-készítő megcsinálta a maga „egyszerűsített” ASL-verzióját. Azért tettem idézőjelbe, mert egy Catanhoz szokott, koca magyar társasjátékosnak ezek az „egyszerűsített” változatok is baromi bonyolultak. És itt most magamról beszélek. Tehát én mindig örülök, ha egy ilyen társasjátéknak megjelenik a számítógépes változata, mert akkor csak élvezni kell a játékot, és nem kell ismerni minden egyes szabályt és kivételt (azért az alapokat nem árt érteni), mivel a számítógép elintézi a szabálybetartást és az adminisztrációt.

Valor & Victory teszt

Az egyik ilyen leegyszerűsített ASL-gyermek a Valor & Victory. Kinézetre pont úgy néz ki, mint maga az ASL vagy például a Lock ’n Load. Amikor először láttam belőle képernyőképeket, azt hittem, hogy a Lock’n’Loadhoz jelenik meg egy új DLC. Tehát egy aprócska térképből áll a pálya, ami egy farm vagy faluvégi néhány ház... A lényeg, hogy 100 méterekről beszélünk, nem kilométerekről. Az egységek pedig nem hadosztályok vagy századok, hanem egyes emberek (hősök vagy tisztek) és rajok, félrajok (4-8 ember). Ha pedig egy tankot látunk, akkor az pontosan egy darab jármű. A kis jelölőlapkákon (counter) pedig az egység minden adata megtalálható számokkal leírva (a négy sarokban, alul és felül is).

Általában mindegyik ilyen társasjátékban a körök is összetettek. Tehát nem az van, mint mondjuk a Rizikóban, hogy felváltva lépünk, és amíg mi dobáljuk a hatosokat, addig az ellenfelünk szomorúan nézi hadserege pusztulását. Hanem a körünk több szakaszra is bomlik, ami alatt az ellenfelünk is beleszólhat a dolgokba és reagálhat. Mondjuk egy rajjal át szeretnék futni az istálló fedezékéből a parasztházéba, akkor az ellenfél nem csak konstatálja, hogy az ő körében hiába próbál rám lőni, mert újra fedezékben vagyok. Hanem amikor kint vagyok a nyílt mezőn (a két épület között), akkor van esélye (egy dobókocka véletlenszerűségével) rálőni a rajomra. Ebből is látszik, hogy papíron, dobókockával ezek a játékok (még a kicsi méretük ellenére is) nagyon sokáig tartanak, hiszen a körnek minden kis szakaszában kell valamit dobni vagy táblázatokat nézni. Ezért is nagy öröm tehát számomra, ha egy ilyen játékból számítógépes változat készül, mert akkor csak a jó része marad meg az egésznek. Persze mint már említettem, ettől még valamennyire ismerni kell a szabályokat.

Valor & Victory teszt

De olyan nagyon szerencsére mégsem. Hiszen a Valor & Victoryról nem is hallottam addig, amíg meg nem kaptam tesztelésre. De amiatt, hogy hasonlóakkal már játszottam, nagyon kicsi tanulási idővel rá lehetett érezni a játékmenetre. Persze utána azért kicsit olvasgattam az alapját képező társasról is. Ezt most nem részletezem, mert rövid és jól érthető tutorial is van hozzá, és egy elég részletes kézikönyv is. Tehát ha nagyon érdekli az embert, akkor mindenre kaphat választ. De mindez nem előfeltétele a játéknak.

Amúgy a Valor & Victoryt kiadó Matrix Games gondozásában majdnem tíz évvel ezelőtt jelent meg a már említett Lock 'n Load egyik részét, a Heroes of Stalingradot. Nagy volt az öröm (bár személy szerint a keleti front nem akkora kedvencem), mert mindenki azt hitte, hogy ha már kész a motor, akkor sorra jöhet ki a többi LnL játék. De nem így lett. A játékosok pedig megunták a várakozást, és a hivatalosan nem modolható játékhoz készítettek olyan csomagokat, amelyekkel valamelyik másik Lock 'n Load játékká alakították azt. Persze a játékszabályokat picit se lehetett így módosítani, csak az egységek adatait. Aztán egy éve jött egy újabb fordulat: az eredeti társasjáték kiadójától megérkezett a hivatalos Lock 'n Load, amelyhez folyamatosan jönnek a DLC-k is. (Aminek szintén örülök, mert a kedvenc falklandos részt évek óta nem adták ki papíros formában, így viszont olcsóbban hozzá tudok jutni.) A Matrixnál viszont így várhatóan nem lesz több LnL játék.

Valor & Victory teszt

És talán pont ezért csaphattak le az egyfejlesztős Valor & Victory-ra, hogy így nekik is maradjon egy egyszerűsített ASL-leszármazott a portfóliójukban. Remélem azonban, hogy most nem ülnek majd a babérjukon, mert az alapjáték elég vérszegény tartalommal bír: angol és amerikai összecsapások Normandiában 1944-ben. És bár van küldetésszerkesztő hozzá, azonban a térképek és az egységek fixek. Mivel a számítógépen sokkal gyorsabban le lehet darálni egy meccset (a Pegazus-híd kb. 7-8 percig tartott), ezért a tartalom nem ígér sokórás játékidőt. Ami pedig különösen elkeserít, hogy még a Steam Remote Play Together támogatását se tették bele, pedig az hozzá tudna csapni néhány órát. Helyette egy sajátszerveres multiplayer van, ami ki tudja, meddig lesz működő.

Nagyon klassz dolog, hogy a Matrix Games felkarol ilyen játékokat, és a hozzám hasonló, ennyire elvetemült rétegjátékokkal játszó játékosokat is kiszolgálja. Azonban nagyon jó szívvel nem tudom ajánlani a Valor & Victoryt, hiszen még maga a fejlesztő is azt válaszolta egy kérdésre a fórumban, hogy ha azt hisszük, hogy ez a játék a Lock’n’Load konkurrenciája, akkor ő ezt bóknak veszi. Ha nagyon nem pörög fel tartalommal, vagy nem ad valami lehetőséget normális multira, akkor inkább az LnL-t ajánlom helyette. A Play Togethert sajnos az sem támogatja, de ott legalább rengeteg tartalom van.

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Egyszerű, könnyen tanulható
  • Rövid, szórakoztató csaták
Negatívumok
  • Nagyon kevés tartalom

További képek

  • Valor & Victory
  • Valor & Victory

Valor & Victory

Platform:

Fejlesztő: Yobowargames

Kiadó: Slitherine, Matrix Games

Megjelenés: 2021. június 17.

» Tovább a játék adatlapjára

Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Lacko
Lacko [11531]
Egy kicsit reménykedem, hogyha valahol akkor pont itt akad pár ember, akit érdekelnek az összetettebb wargame társasok.
Raistlin666
Raistlin666 [4775]
Amúgy nem tudom mit felkiáltó jeleztem annyit. Nem okoskodni akartam, pláne hogy itt aztán nem sok embert érdekelhet...:-P

Csak még 1 dolog és befejezem. Az LnL vagy a Lock'N Load (Publishing) az szerintem a kiadó neve és LnL Tactical System a játékok rendszere amit kiadnak. Legalább is a fizikai kiadásoknál így van.
Lacko
Lacko [11531]
Köszönöm a visszajelzést!
Igazad van. Bár én töltöttem le annó ezernél több oldalas PDF-t ASL szabály címén. Nem néztem teljesen át. Amit én láttam, hogy konkrét történelmi csatáknak vannak speciális játékszabályai és ez azokat is tartalmazta.
És azért az is igaz, hogy már itthon is elég népszerűek ezek a bonyolultabb társasok, de a többség a Catánhoz szokott és ha egy játékszabály hosszabb, mint 5 oldal, a játékidő meg túl van a fél órán, akkor az már túl bonyolult nekik.

Amúgy az LnL digitális verziója most 1.17 EUR a Steamen.

Ja és abban is tök igazad van - már a nevéből fakadóan is - hogy az SL elöbb volt, mint az ASL, csak hát nem akartam visszamenni a történelem elötti időkbe ;)
Raistlin666
Raistlin666 [4775]
Az Advanced Squad Leader nem az első volt! A Squad Leader volt az első amit aztán elkezdtek variálni (sokak szerint túlságosan is)!

És bár abban igazad van, hogy bonyolult, de azért a több ezer oldalas szabálykönyv egy elég durva túlzás!

Az ASL szabálykönyve kb. 700 oldal, de a nagy része nem kell egy átlagos küldetéshez. Egy jelentős fejezet például csak a rengetegféle fegyver és harci jármű leírását tartalmazza ami lényegében csak a beleélést segíti...

Csak viszonyításképpen az ASL Starter Kit fullos szabálykönyve olyan 30-40 oldal amiben elég sok fontos alapszabály benne van!
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (4 db)