Nagyjából fél évvel ezelőtt írtam egy előzetest az akkor még korai hozzáférésben lévő Rustlerről, ami most augusztus végén hivatalosan elhagyta ezt a stációt, és megjelent az 1.0-s verzió.

Ha nem ismered a játékot, és az említett cikket se olvastad, akkor egy mondatban összefoglalom mire számíthatsz: GTA2-re hajazó, felülnézetes bűnözőszimulátorra, a középkorba helyezve. Nagy meglepetések nincsenek, nyilván ez alapján mindenki kitalálta, hogy autó helyett lóval vagy szekérrel tudunk közlekedni, amikor épp nem gyaloglunk, illetve fegyverek tekintetében is be kell érnünk karddal, lándzsával és íjjal.
A játékmenet és a játéktér felépítése is egy az egyben a GTA világát idézi. Szabadon bejárható terület kisebb-nagyobb településekkel, fő- és mellékküldetésekkel, boltokkal, versenyekkel és egyéb tevékenységekkel, amiket két küldetés közt csinálhatunk. Az előzetesben már röviden említettem a boltokat, amelyek akkor még csak cégérek szintjén voltak jelen a játékban, és semmiféle interakcióra nem volt lehetőség, mostanra viszont „kinyitottak”, és fegyver, élelem, valamint páncélzat is vásárolható bennük. Valamelyest bővült a különféle activityk köre is: a versenyzésen és ketrecharcon kívül most már kereshetünk elrejtett artifactokat a térképen, segíthetünk a papoknak hívőket toborozni, vagy magunkra ölthetünk akár egy fekete csuklyát is egy kaszával, amivel aztán halálra rémiszthetjük szegény jobbágyokat.

A sztori elég szimpla, és maga a játék is a könnyed szórakoztatási szándékot tűzi zászlajára. A legtöbb küldetés vicces, egyszerű és nem is túl hosszú. Egyik alkalommal például a bíborosoknak kell szereznünk misebort (értsd: dugi piát), máskor a helyi sírásó üzletét kell fellendítenünk azzal, hogy megölünk pár járókelőt. Maga a környezet és a körítés is tele van mosolyra fakasztó apróságokkal, amelyekről szintén írtam már korábban (graffitik, kresztáblák stb.).
Van „rendőrség” is természetesen, ami a Rustler esetében kapuőröket, lovagokat és lovasokat jelent. Nem ajánlatos ujjat húzni velük, mert sokkal nehezebb elbánni velük, mint a GTA járőreivel. Már a legalacsonyabb körözési szintnél is hajlamosak lovakkal utánunk jönni és úgy megtámadni, gyalogosan pedig az egyetlen esélyünk az, ha elugrunk előlük. Leszerelésükhöz nagy szerencse kell. Ezen felül jöhetnek lándzsával, lovagi páncélban, számszeríjjal, szóval messziről érdemes elkerülni őket.

Muszáj megemlítenem néhány negatívumot is, amik az early access verzió óta jelen vannak. Egyrészt a gyaloglás. Továbbra is keveslem a paripák számát a játékban. Nemcsak az őrök ellen nehéz gyalogosan elmenekülni, de küldetések közben is olyan ritkán találunk hátast, mint mikrotranzakció nélküli Electronic Arts játékot. Pedig a küldetések szövegét is legtöbbször úgy fogalmazták meg, hogy lovagolj el ide vagy oda. Nagyon szívesen tenném is ezt, de ló híján marad a lábbusz. Játékmenet szempontjából igazán előnyös lenne, ha minden ilyen szituációnál találnánk a közelben paripát.
De nem csak ez az egyetlen következetlenség. Van képességfa a játékban, amelynek segítségével javíthatjuk vívó-, lovagló- és íjásztudományunkat, de növelhetjük az életerőnket vagy a staminánkat is. Ez az első küldetés után válik elérhetővé, ekkor oszthatjuk el az első megszerzett pontjainkat. Rögtön utána a második küldetésben íjjal kell dolgoznunk, és mivel én előzőleg a vívóképességemet javítottam, picit savanyúan néztem, hogy ezt most miért így kellett. Akkor már jobb lett volna a második küldetés után bemutatni a skilleket, vagy összekötni vele, és tippet adni a mezei játékosnak, hogy talán erre érdemes adnod a pontokat.

A kamerakezelés sem javult sajnos, továbbra is fix a nézet, ami lovaglásnál nagyon bosszantó, főleg, ha vágtázunk, vagy ne adj' Isten menekülünk. Nagy tempónál sem emelkedik feljebb a kamera, hogy nagyobb teret lássunk be, így sokszor fogunk fának, sziklának ütközni. Az előzetesben már írtam a párbeszédekről, pontosabban arról a halandzsa szövegről, amit hallunk. Ez maradt, tehát nem hallhatunk rendes beszédet a Rustlerben. A probléma ezzel az, hogy minden küldetés közben muszáj lenéznem a képernyő aljára, és elolvasnom, miről beszélnek a szereplők. Mondanom sem kell, milyen bosszantó ez egy üldözés vagy harc közben.
Van még pár apró zavaró tényező, mint például a boltok hiánya a minitérképen, vagy a néha nem egyértelmű feladatleírás, de szerencsére sok dologban előrelépés is tetten érhető. Összességében sokkal könnyebb lett a játék, látszik, hogy balanszoltak, csiszoltak, javítottak a gameplayt megakasztó elemeken (például vízbe fulladás, gázolásos esetek). Gazdagabb lett a környezet is, láthatunk patkányokat és egyéb állatokat. Faleveleket, papírdarabokat visz a szél, a járókelők köhögnek, kuláznak, verekednek. Valamivel interaktívabb is a pálya, több a széttörhető, fellökhető tereptárgy. És vehetünk menedékházakat is, amelyek nemcsak, hogy mentési pontként szolgálnak, de pénzt vagy egyéb tárgyakat is adnak.

Verdiktként kijelenthető, hogy jól összerakott cucc lett a Rustler. Kultjáték nem lesz ugyan belőle, de kellemes szórakozást nyújt. Igaz, hogy nem túl eredeti, és még vannak zavaró hibái, de látszik a fejlesztők igyekezete. Tisztességes munka.