Az Oddworld játékok a kilencvenes évekbeli első két rész kapcsán mára kultikus státusznak örvendenek. A franchise pár évvel ezelőtti feltámasztása annyira sikeresnek bizonyult, hogy idén tavasszal érkezett egy kvázi folytatás, ám az Oddworld: Soulstorm legalább annyira volt új rész, mint remake. A fogadtatás azonban ezúttal valamelyest hűvösebbre sikerült. Magam részéről abszolút élveztem minden percét, de kritikánkban rajongóként is el kellett ismernem, hogy bizony akadnak repetitív momentumok és bugok. Mások viszont a nehézségre, valamint az irányításra fújtak.
Pár héttel ezelőtt meglepő hír érkezett az Oddworld Inhabitants háza tájáról, mégpedig hogy fél év után új kiadás érkezik Abe legutóbbi kalandjából. A széria kedvelői egyből találgatni kezdtek, hogy mit is tartalmazhat majd, egyúttal aggodalmuknak is hangot adtak, hogy ugye nem egy lehúzás van-e készülőben. Szerencsére alaptalannak bizonyult a pánik, kiderült hogy az Enhanced Edition valójában leginkább az Xbox változat debütálását takarja, ami rögtön az időközben szorgosan kiadott patchekkel felvértezve kerül a nagyérdemű elé. Továbbá a PlayStation és PC platformok tulajdonosai sem maradnak hoppon, merthogy ők meg megkapják ingyen az új pakkot, amennyiben rendelkeznek a játékkal.
Oddworld: Soulstorm teszt – Hello! Follow me!
Abe kalandos utazása tovább folytatódik, hősünknek nem sok ideje maradt pihenni.
A legfőbb kérdés azonban nyitva maradt: mire számíthatunk új tartalom gyanánt, és milyen mértékű a ráncfelvarrás? Mivel a játékot magát rendesen kiveséztük legutóbb, most leginkább ezekre az újdonságokra és azon belül is a Microsoft platformjára fókuszálunk majd. Ahogy azt már említettem, az Enhanced Edition az Oddworld: Soulstorm legnaprakészebb változata, azonban az elmúlt hónapokban kiadott frissítések által nyújtott bugfixek mellett a készítők több dologhoz is bátrabban hozzányúltak. Finomítást kapott a sokak által szidott irányítás, valamint csiszoltak az ellenfelek és a megmentendő mudokon társak mesterséges intelligenciáján is. Mindez azt jelenti, hogy kevésbé fogcsikorgatós a játék, de azért a nehézség maradt a régi, ami nem is csoda, hiszen a játék egésze, a pályák és kihívások is pont ugyanazt nyújtják, mint tavasszal.
Mindezzel együtt viszont meg kell állapítani, hogy ugyanez igaz a látványra is. No nem mintha a Soulstorm eddig csúnya lett volna, ám ha valaki az Enhanced Editon címszó miatt jobb grafikát vagy új asseteket várt volna, az csalatkozhat. A játék Xboxon (Series X természetesen) is hozza a 60 fps-t, tehát ugyanazt az élményt nyújtja, mint a korábbi PlayStation 5-ös változat. Sajnos azonban van egy furcsaság, mégpedig hogy az átvezetők nem ütik meg a korábbi szintet. Jómagam nem vagyok Digital Foundry kaliberű szakember, de az napnál is világosabb, hogy ezek a jelenetek kisebb felbontásban és alacsonyabb képfrissítéssel futnak, mint a Sony konzolján. Az egész ott bukik le, hogy nagyobb kamerasvenkeknél egész egyszerűen beszaggatnak a képsorok, és az egész látvány sokkal homályosabb is (leginkább a két verziót gyors egymásutánban megtekintve tűnhet fel). A dologban az a rejtély, hogy elvileg az átvezetők – habár a játék motorjával készültek – előre le vannak renderelve, vagyis videók. Remélhetőleg azonban hamarosan lesz minderre valamilyen megoldás, javítás.
Ennyi volna? A jó hír, hogy nem. Akad még pár új pálya, amelyeket challenge mód formájában kapunk meg. Az Oddworld Inhabitants azonban itt trükkös volt, ugyanis az eltérő platformok nem ugyanazt kapják. Az xboxosok a Vykkers Labsban bizonyíthatnak (a Munch’s Oddysee szadista lényeinek laborjában senyvedünk), a PlayStation- és PC-tulajok viszont a Toby’s Escape-et élhetik át (igen, a vonatos Toby – most kiderül, hogyan pattant meg RuptureFarmsról). Mindkét kampány a fősztori előtti időkben játszódik, és akkor veselkedhetünk nekik, ha már a játékot végigvittük. 10-10 szintről van szó mindössze, amelyeket kellő ügyességgel akár fél óra alatt is letudhatunk, de jóval több lesz az elsőre, ugyanis pokolian nehéz a kihívás (ha valaki tolta az első rész Alf's Escape című DLC-jét, az tudhatja, mire számíthat). Cserébe viszont amikor már jól megy, akkor rámehetünk az időeredményre is, amit összemérhetünk a többi Oddworld játékossal egy online lista keretein belül.
Az Oddworld: Soulstorm Enhanced Edition címével ellentétben nem hozott igazán nagy újdonságot, így sokan most kicsit csalódottnak érezhetik magukat. Az Xbox-tulajok mindenképpen örülhetnek, hogy végre ők is részesei lehetnek az új kalandnak, a playstationösök meg annak, hogy ingyen kapják az új változatot – a vérmesebb rajongók meg pártállástól függetlenül valószínűleg kimaxolják a challenge módot. Az új változat még azoknak lehet örömhír, akik eddig a bugok és egyéb kritikák miatt távolmaradtak, most egy sokkal stabilabb és kezelhetőbb élményben lesz részük. A játék maga továbbra is remek (de kihívásokkal teli), így aki belevág, talán most lehet a legjobb esélye letolni.