
Vasárnap véget ért az idei gamescom, amely két év kihagyás után ezúttal visszatért a kölni rendezvényközpontba. Hogy ez a járvány jelenlegi állapotában jó vagy sem, az erősen megosztó kérdés, különösen, hogy volt, aki coviddal tért haza a kiállításról (GeryG-vel szerencsére úgy tűnik, megúsztuk – igaz, az étkezéseket leszámítva egész nap maszkban voltam a tömegben, ami kényelmesnek egyáltalán nem volt nevezhető, és persze 100%-os védelmet az se jelent).
Sűrű programunk volt idén is: szerda reggeltől péntek délutánig fejenként legalább 35-40 találkozónk volt, amelyeken hol egy-egy játékot prezentáltak vagy próbálhattunk ki, hol pedig az adott kiadó közelgő megjelenéseiről kaptunk átfogó képet. Ezekről folyamatosan készülnek majd beszámolóink – pár hétig biztos elegendő friss, exkluzív anyaggal látunk el benneteket, különösen, hogy több olyan bemutatón is részt vettünk, amelyről pár hétig még nem is tehetünk említést.

Az idei show-tól jó pár nagyobb cég távol maradt, így nem volt jelen kiállítóként például a Sony, a Nintendo, az Electronic Arts és az Activision-Blizzard se (utóbbi csak a piactéren árulta merchandising cuccait), cserébe viszont előretörtek azok, akiket évekkel ezelőtt még inkább csak közepes kiadóknak neveztünk. Így hatalmas területet foglalt a Plaion (ex-Koch Media) és a THQ Nordic, de számos fejlesztő és indie kiadó is komoly standot épített játékaik bemutatására. Ilyenek voltak például a Team17 (akik nemrég kebelezték be a szimulátorokra szakosodott Astragont, így velük közös területen voltak), a Daedalic, a Thunderful, a Krafton, a Raw Furt és az Aerosoft, fejlesztők közül pedig mondjuk a Gunzilla (Off the Grid), a TaleWorlds Entertainment (Mount & Blade: Bannerlords) és a Giants Software (Farming Simulator). És ezúttal is volt külön Indie Arena Booth, ahol kb. 130 játékot prezentáltak fejlesztőik.

Érdekes jelenlétet választottak a Funcom munkatársai, és gyakorlatilag mindent egy lapra tettek fel: standépítés helyett egy nagyszabású koncertet szerveztek csütörtök estére, amelyen 3000 látogató vehetett részt. Az apropót természetesen a hamarosan megjelenő Metal: Hellsinger jelentette. Az előzenekar a francia Disconnected volt, utánuk a játék zenéjéért felelős Two Feathers szerzőpáros lépett színpadra további zenészekkel kiegészítve, és előadtak egy-egy számot olyan neves metalénekesekkel, mint Alissa White-Gluz, Matt Heafy, James Dorton, Mikael Stanne és Dennis Lyxzén. A koncertet élőben közvetítették, és még mindig meg lehet nézni YouTube-on.
De egy kicsit menjünk vissza az időben, ugyanis kimaradt az összefoglalóból, hogy a gamescomot ezúttal is Geoff Keighley műsora, az Opening Night Live nyitotta meg. Én a helyszínen követhettem az eseményeket, miközben GeryG a szállodából nézte a közvetítést (és ontotta magából a híreket), így személyesen is megtapasztalhattam, micsoda profizmussal készül egy ilyen esemény. A hangulat remek volt, a játékok néha szinte már követhetetlen tempóban követték egymást, Geoff mellett pedig Melek „m3lly” Balgün német műsorvezető is feltűnt időről időre a színpadon.
Néhány helyszíni fotónkat itt láthatjátok, a kétórás műsort pedig az alábbi videóban nézhetitek vissza.
Feltűnő volt, hogy a standok között jóval nagyobb szabad területek voltak, ez egyértelműen a járvány folyománya, így próbálták elkerülni a rendezők az elkerülhetetlent, a tömegek feltorlódását. Ennek ellenére azért ahol épp osztogattak dolgokat, igen sűrűn álltak az emberek, ráadásul mivel nem volt kötelező a maszkviselés, a többség nem is erőltette azt.

Fotóink nem tükrözik ezt az állapotot, mivel főleg a szerdai nap délelőttjén készültek, így az igazi tömeget nem mutatják. De szombatra például már hetekkel a kezdés előtt jelezték, hogy eladták az összes jegyet...
És hogy mindez mit jelentett számokban? A szervezőktől kapott adatok alapján 100 országból 265 ezer látogató fordult meg a Koelnmesse területén a gamescom során. 53 ország 1100 kiállítója várta őket, a publikus részen vagy a business center területén. Az ONL közvetítését pedig 12 millióan nézték meg világszerte.

Egyúttal megvan a jövő évi gamescom időpontja is: 2023. augusztus 23-27. között zajlik majd a következő rendezvény, amelyet augusztus 22-én este nyit majd az Opening Night Live.

Szokás szerint kiosztották a gamescom díjakat is, összefoglalónk zárásául lássuk, kik részesültek ebben idén!
- Legjobban várt Xbox játék: The Last Case of Benedict Fox (Rogue Games)
- Legjobban várt Switch játék: Tin Hearts (Wired Productions)
- Legjobban várt PlayStation játék: Lies of P (Neowiz)
- Legjobban várt PC-s játék: Metal: Hellsinger (Funcom)
- Legjobb akció-kalandjáték: Lies of P (Neowiz)
- Legjobb akciójáték: Metal: Hellsinger (Funcom)
- Legjobb családi játék: Paper Trail (Newfangled Games)
- Legjobb indie játék: Inkulinati (Daedalic Entertainment)
- Legjobb multiplayer játék: Warhammer 40,000: Darktide (Fatshark)
- Legjobb korábban indult játék: Sea of Thieves (Microsoft)
- Legjobb RPG: Lies of P (Neowiz)
- Legjobb sportjáték: AEW: Fight Forever (THQ Nordic)
- Legjobb stratégia/szimuláció: IXION (Kalypso Media)
- Legeredetibb játék: Inkulinati (Daedalic Entertainment)
- Legjobb stand: Bandai Namco Entertainment
- Legjobb trailer: Hogwarts Legacy (Warner Bros. Games)
- gamescom goes green díj: Ukie
- Legjobb felhozatal: PLAION
- HEART OF GAMING díj: A játékipar szolidaritási kampányai Ukrajnáért