Épphogy csak letettem a Firefighting Simulator: Ignite-ot, máris befutott az astragon Entertainment következő játéka, a Seafarer: The Ship Sim. Igaz, egyelőre csak early access formában jelenik meg október 7-én, de az az ironikus helyzet állt elő, hogy már most változatosabb és teljesebb élménynek érződik, mint az Ignite.

Ahogy a cím is mutatja, hajós szimulátorról van szó, amelyben a kicsi, agilis motorcsónakoktól kezdve a vontatóhajókon át egészen a gigászi konténer- vagy tankerhajókig bezárólag mindenféle vízi járművet kipróbálhatunk. Már most elérhető a karriermód, amelyben választhatunk, hogy a parti őrség kötelékébe lépünk, vagy inkább a szállítmányozás felé vesszük az irányt, egy közepes méretű konténerhajó kormánya mögé állva.
Minden hajótípussal más és más feladat vár ránk. A konténerszállító hajón például a rakomány daruzása, rögzítése és lerakodása is a mi dolgunk. A vontatóhajóval óriási óceánjárókat tolunk-húzunk, míg a parti őrséggel ellenőrzéseket végzünk, vagy épp mentési feladatokat látunk el, például tűzoltást a nyílt tengeren.

A játszótér egy kellően nagyméretű, észak-európai hangulatú, tagolt partszakaszú terület, kisebb-nagyobb városokkal, kikötőkkel. A fejlesztők igazán kitettek magukért, mert sem a látványvilágra, sem a részletgazdagságra nem lehet panasz. A városokban autók és gyalogosok közlekednek, letámasztott bicikliket, kávézókat, műemlék épületeket láthatunk, a kikötői infrastruktúráról nem is beszélve. A víz kinézete, mozgása, hullámzása első osztályú, nagyon realisztikus, csakúgy, mint a hajók viselkedése rajta. Ahogy az időjárás változik és beborul az ég, a tenger komor, sötét és vad hullámzással válaszol: villámlás, szakadó eső, hatalmas hullámok – kifejezetten hangulatos.
A hajók kidolgozottsága is említést érdemel, ugyanis szinte minden szoba és helyiség bejárható. A hídon interakcióba léphetünk a radarral, kapcsolhatjuk a különféle világításokat, nyomhatjuk a kürtöt, rádiózhatunk. A gépházban a motort tarthatjuk karban (szükség lesz rá), a fedélzeten kezelhetjük a csörlőt, az oltóberendezéseket satöbbi.

A szimulációnak egyébként nem része a hajók kezelésének megtanulása vagy a hajózási szabályok ismerete és alkalmazása, tehát ebből a szempontból nem egy Microsoft Flight Simulator a Seafarer. A hajókat csupán kormányozni kell és a gázt adagolni. Nincs indítási protokoll vagy ellenőrző rutinok, a hajó mindig menetkész. Ugyanakkor vásárolhatunk kiegészítő berendezéseket, tartalék alkatrészeket, és fejleszthetjük is a hajókat, például nagyobb motorerő vagy takarékosabb működés érdekében.
Van quick play lehetőség is, ha épp nem vágyunk a karriermódra. Ebben tetszőlegesen kiválaszthatjuk, hogy milyen típusú feladatot szeretnénk végezni, melyik kikötőből indulva, milyen napszakban és milyen időjárási viszonyok között.

Early access játékhoz mérten korrekt csomagot kapunk már az első változatban. A Seafarer: The Ship Sim bőven tartogat potenciált arra, hogy – ha nem is egyenértékű, de – hasonló élményt nyújtson a hajózás rajongóinak, mint a már említett Microsoft Flight Simulator a repülés szerelmeseinek. Korai hozzáférésű játékként természetesen akadnak hibák és hiányosságok, amelyek közül a legbosszantóbb az optimalizáció hiánya és az azt okozó átlag 25-30 képkocka másodpercenként. Mindazonáltal már jelen formájában is sokszínű és változatos feladatokkal találkozhatunk a Seafarerben, érdemes odafigyelni rá.