26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Előzetes

Black & White

Írta: harkov

Az Éden kertje egy fantasztikusan csodálatos hely.

Nem pusztán egy zöld és kellemes földdarab, hanem egy buja növényekkel takarózó, a természet csupasz szépségét sugárzó vidék. Hozzá képest a leggondosabb kezek által megművelt szivárványszínekben pompázó rózsakert is úgy nézne ki, mint... mintha valóban, fekete-fehér volna.

Talán ezzel, hogy otthonuk az idilli környezet és harmónia földje, magyarázható az a tény, hogy lakói felettébb békés társaság. A tájon itt-ott elszórt falvakban lakó népek boldogan élik mindennapjaikat. Megjegyzésképpen hozzáteszem, hogy sok közülük hasonlatos az általunk már jól ismert népekhez: aztékok, japánok, afrikaiak, tibetiek, egyiptomiak, görögök és zuluk - de ezek csak töredéke azoknak a civilizációknak, amelyek az Éden kertjében találhatóak. És minden egyes édenlakó barátsággal, tisztelettel és megértéssel viseltetik saját földije iránt. Ezen kívül - nem úgy, mint a való életben - a népek közötti ellentét ismeretlen fogalomnak számít.

Röviden a végtelen béke és nyugalom lakhelye. Ahol a föld még nem látott nyomort, szegénységet, sem pedig fájdalmat. Minden egyszerűen csak tökéletes. Amíg csak be nem következett egy esemény, ami mindent gyökerestül megváltoztatott.

Ez pedig nem volt más, mint az ÉRKEZÉSED. A fiatal varázslóknak (akiknek egyike vagy), senki sem tehet szemrehányást, amiért egyszerűen úgy kezelték az édenlakókat, mint egy érdekesség, mint egy játékszer. Mint ahogy egy homokozóban játszadozó gyermek sem gondolkodik el azon, hogy egyszer miért szállítja "haza" a hangyabolyba lapátján kiszemelt hangyáját, a következő pillanatban pedig miért tapossa agyon az egész kolóniát. Gondolatvilágában még nem alakultak ki azok a kategóriák, hogy jó és rossz.

Ugyanígy voltak a varázslatok tudói is Éden lakóival. Amikor megérkeztek, el voltak bűvölve tőlük. A föld távoli szegleteiben felépítették fellegváraikat, ahonnan erejük segítségével kigúnyolták, szórakoztatták, vagy éppen megvédelmezték az édenieket. A varázslók egy része jól bánt követőivel. Gondjaiba vette a gyermekeket és gyógyító elixírcseppeket hullató záporfelhőket küldött, hogy megőrizze az emberek egészségét. Mások azzal szórakoztak, hogy kitöltsék rombolási hajlamaikat a környezetükben élők között azzal, hogy pusztító járványokat vagy portyázó teremtményeket küldenek rájuk, amik megtizedelik őket.

Csupáncsak egy dolog volt, ami miatt a varázslók az emberekre voltak utalva - az életerejük. Ez tartotta fenn ugyanis hatalmukat. Ha a falvakban élők imádták őket, nőtt az erejük, ha pedig elfordultak tőlük, erőtlenné váltak.

Arra is rájöttek, hogy a követők között nem mindenki egyenlő. Az egyiptomi imádók az építéssel kapcsolatos varázslatokhoz segítették hozzá őket, a zuluk a csatákban hasznosíthatóakban bővelkedtek, és így tovább. És történt még valami: a varázslók kezdték felfedezni új otthonukat.

Az elején azt gondolták, egyedül vannak Édenben. Az a felismerés, hogy ez messze nem így van, villámcsapásként érte őket.

Innentől kezdve mindennapos dologgá váltak a gyűlölködő csaták, és a rivalizálás. Az édeniek egyik pillanatról a másikra belecsöppentek a varázslók között dúló mágikus háborúkba.

Mindez úgy csapta őket arcul, mint a Black & White dermesztő józansága...

 

A Black & White egy real-time stratégiai játék egy sor olyan egyedi vonással, amiket a PC tulajdonosok joggal elvárhatnak egy Peter Molyneux fémjelezte programtól.

Lássuk először azt a részét, ami alapján az embernek kialakulnak az első benyomásai, vagyis a grafikát. A játékvilág folyton változó tájait egy távoli fellegvárból szemlélhetjük, ami a valóság érzetét jól megközelíti. Köszönhető ez a felhasznált algoritmusoknak, amik például kalkulálják a visszaverődést, fényforrásokat és a többit. Nem is ejtek erről több szót, a képek önmagukért beszélnek. A játék egyéb területein is tapasztalható aprólékos kidolgozottság itt sem hiányzik. Ha először a térképet madártávlatból figyeljük a felhők fölött, és ráközelítünk egy környékre, egy falura, egy házra, szemünk elé tűnik az emberek mindennapi élete. Vadásznak, horgásznak, meglátogatják szomszédjukat, szerelembe esnek és házasodnak... Minden nép a rá jellemző életformát éli.

Szó volt arról, hogy a varázslók hatalma az őket követők életerejéből táplálkozik, és a csaták kimenetelét erősen meghatározza, hogy ki mennyivel rendelkezik. Nos, ezen kívül van még valami, amiről eddig nem esett szó. Ez pedig a következő. Rendelkezünk egy bizonyos képességgel, hogy a különböző élőlényeket óriássá tegyük. Ezek a továbbiak során hű alattvalóink lesznek, és maguk is mágikus tulajdonságokra tesznek szert, viszont nincs szükségük emberekre ahhoz, hogy erejüket fenntartsák. Kezdetben viszonylag buták, meg kell őket tanítani arra, hogy mit szabad, és mit nem. Ha valami számunkra nem tetszőt műveltek, akkor a büntetések hatására egy idő után rájönnek, hogy mi kedvünkre való, és mi nem. A lényeg, hogy az ütközeteket döntően befolyásolják, ezért egyik fő célunk a játék során, hogy minél több, minél erősebb ilyen alattvalót "neveljünk fel".

A játék során használható varázslatok között található angyalian jó és ördögien gonosz, és minden, ami ezek között van. Csak rajtad áll, melyikekkel ismerkedsz meg közelebbről is. Játékbeli személyiséged kivetül a környezetre is. Ha gonosz vagy, lakhelyed elsötétül, a zöld rétek feketévé válnak és kopárrá, és egészen baljóslatú hangulat lesz úrrá a vidéken. Ha viszont jóságos, várad palotává válik, a rétek kivirágoznak...

További ötletes újítás a vezérlés terén a különböző varázslatok megidézése. A Lionhead által kifejlesztett ún. mozdulat felismerő technológia lehetővé teszi, hogy például ha a tűz varázslatot akarjuk használni, nem kell mást tennünk, mint körkörösen mozgatni az egeret. Attól függően, hogy milyen pontosan hajtottuk végre a mozdulatsort, a gép meghatározza a tűz erősségét. Ezek gyakorlására a játék során természetesen van lehetőségünk.

A program erősen támogatja a többjátékos üzemmódot hálózaton vagy interneten keresztül. Ehhez kapcsolódik még egy sajátosság, ami személyesebbé teszi a játékot. Ugyanis a különféle élőlények, amiket mi kreáltunk, szabadon importálhatók az internetes játékunkból az egyszemélyesbe, és fordítva.

Befejezésül annyit, hogy ha a Black & White nem teremt valami új "szabványfélét" ebben a műfajban, akkor semmi.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Black & White

Platform:

Fejlesztő: Lionhead

Kiadó: Electronic Arts

Megjelenés: 2001. április 27.

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!