Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

Titánok háborúja: ATI X800XT PE vs NVIDIA GF 6800 Ultra

Lássuk, mire számíthatunk a két nagy gyártó harcában!

2004.05.09. 00:00 | szerző: Blade Runner | Kütyü+hardver

2000. óta, azaz a 3dfx megszűnését követően az NVIDIA egészen a 2002-es év második feléig egyeduralkodónak számított a grafikus kártyák piacán. Ezt többek között az Xbox szerződésnek is köszönhette, amely komoly bevételhez juttatta a céget, de azért ne felejtsük el a GeForce3 (majd a továbbfejlesztéseként megjelent GeForce4) sorozatot sem, amely jogosan tovább öregbítette az NVIDIA hírnevét a grafikus chipek világában.

Titánok háborúja: ATI X800XT PE vs NVIDIA GF 6800 Ultra
Nalu, az NVIDIA demo-sellője

2002 szeptemberében az addigi másodhegedűs ATI kirukkolt a Radeon 9700PRO kártyával, amely a teljes DX9 megvalósításon túlmenően porba döngölte az addigi csúcskártyákat sebesség szempontjából is. Az NVIDIA válasza erre a kihívásra finoman fogalmazva is gyengécskére sikerült. A jókora késéssel csak a 2003 elejére elkészülő GeForce FX 5800-as óriási áramfogyasztásával, hangos hűtőjével és dupla helyfoglalásával keltett feltűnést, de sebesség tekintetében az akkor már idestova fél éve a piacon kapható ATI kártyát alig-alig tudta itt-ott megszorongatni. 2003. a későbbiekben is a két grafikus chipgyártó párharcával telt el. Az NVIDIA sebtében áttervezett chipje GeForce FX 5900 néven már 2003 tavaszán megjelent. Hiába tudta a GF FX 5900 ideiglenesen elhódítani a sebességkirályi címet, ez részben a gyors ATI válasz (Radeon 9800PRO), valamint a mérő- és játékprogramokban felfedezett driver-csalások miatt nem volt átütő erejű. Ez az ATI-NVIDIA adok-kapok egészen ez év tavaszáig folytatódott.

2004 tavaszán mindkét cégnél egy újabb kártyageneráció piacra dobásán munkálkodtak. Elsőként az NVIDIA kártyája, a GeForce 6800 Ultra került bejelentésre (kódnevén az NV40 chip). Az FX a megnevezésből eltűnt, gondolom ezzel is jelezni próbálták, hogy a rosszemlékű FX (NV3X) sorozathoz ennek már semmi köze. :-) Az új kártya lenyűgöző tulajdonságlistával büszkélkedhet. A listán megtaláljuk a legfejlettebb shader verziók megvalósítását (Pixel és Vertex Shader 3.0, ami sokkal rugalmasabb képpont- és geometria-programozást tesz lehetővé), a Displacement Mapping-et (azaz áthelyezési térkép támogatást, ami az ATI-nál már megvolt eddig is a 9700PRO óta, de az NVIDIA csak most építette be) és még egy nagyon fejlett video kódoló-dekódoló megvalósítás is belefért az új chipbe. A szakemberek között hosszú ideig folyt a vita, hogy az NV30-as chipeket (az NV állítása alapján) 8 képpont-futószalagos vagy inkább 4*2 futószalagos felépítésűnek tekintsék. A tesztek arra utaltak, hogy a chip a legtöbb tesztben 4*2 felépítésűnek mutatkozik, így valójában csak 4 futószalagosnak tekinthető. Ez a probléma az új chippel megszűnt. A GF6800 Ultra 16 állandóan működő futószalagot kapott, amelyek ráadásul néhány speciális esetben 32 futószalagként is működhetnek. Ez papíron óriási sebességet tesz lehetővé. A sok új tulajdonság és az alaposan megnövelt képpont-futószalag szám óriási mennyiségű tranzisztor integrálását igényli a chip felületére. Az NVIDIA állítása szerint a chipen 222 millió tranzisztor végzi a műveleteket. Ez a szám a processzor felépítésének ismeretében nem is tűnik túlzásnak. Maga a chip a GeForce FX 5800-asnál debütált 0,13 mikronos eljárással az IBM gyárban készül. Miután az NVIDIA chipek esetében még nem használják a low-k eljárást, így a chip Ultra verziója is csak 400 MHz-en működik.

Titánok háborúja: ATI X800XT PE vs NVIDIA GF 6800 Ultra
NVIDIA GeForce 6800 Ultra

Pár hét késéssel, a napokban került bejelentésre az ATI válasza a GF6800 kihívására. Az új ATI csúcskártya az X800XT Platinum Edition elnevezést kapta (R420 chip). Az előzetes találgatásokkal ellentétben (12 képpont futószalag) ezen a chipen is 16 képpont-futószalag kapott helyet. A futószalagok felépítése azonban a két chip esetében komoly különbséget mutat. Az NVIDIA futószalagok bonyolultabbak, rugalmasabban programozhatók, míg az ATI megvalósítás egyszerűbb, de a 9700PRO bevezetése óta alkalmazott és itt is megtalálható külön textúra egység miatt a játékokban előforduló átlagos feladatok szempontjából belsőleg jobban párhuzamosítható. Hogy melyik megközelítés a jobb, nehezen eldönthető kérdés. Mindenestre a jelenleg létező játékok az ATI-féle megvalósítást hatékonyabban ki tudják használni. Az ATI a „járt utat járatlanért ne hagyj el” keretében az új grafikus processzoron inkább csak szerkezeti finomításokat hajtott végre. Az igazi ereje a chipnek az eddigiekkel szemben az új gyártástechnológiának és az alaposan megnövelt futószalagszámnak köszönhető. Mivel a chip egy régóta (Radeon 9700PRO) bevezetett, és azóta kiérlelt futószalag felépítést kapott, ezért 160 millió tranzisztor is elegendő volt a chip felépítéséhez. Az NVIDIA „ugrás a sötétbe” technológiai váltásával ellentétben – ami a GF FX 5800-asnál csúnyán visszaütött – az ATI először egy viszonylag egyszerű szerkezetű „tucatterméken”, a Radeon 9600XT-n próbálta ki az új technológiát, a 0,13 mikronos ún. low-k chipgyártást. A low-k eljárás segítségével a chipen kialakított tranzisztorok és egyéb áramköri elemek között jobb lesz a szigetelés hatásfoka, így kevesebb áram szivárog közöttük, ami részben áramtakarékos, másrészt a chip hőtermelését is csökkenti. Ennek a gyártástechnológiának köszönhető, hogy a 9600XT nagy órajel-sebességgel, mégis viszonylag kis hőtermeléssel működik. Ezt a bevezetése óta alaposan bejáratott technológiát most az új chipben is felhasználják, így az X800XT PE csúcskártya 520MHz-es sebességgel működve az egyik leggyorsabb videochip lett a piacon.

Mind a két cég a legmodernebb nagysebességű GDDR-3-as memóriát használta fel a kártyákhoz. Ezek az új RAM-ok sokkal gyorsabban, mégis jóval kisebb áramfelvétel és hőtermelés mellett futnak a DDR és GDDR2-es memóriákhoz képest, így a közelmúltban bevezetett memóriahűtés ismét szükségtelenné vált az akár 1,2 GHz-es sebességgel működő memória modulok esetében is.

Titánok háborúja: ATI X800XT PE vs NVIDIA GF 6800 Ultra
Az ATI 3D karaktere, Ruby

A technológia után nézzük magukat a kártyákat. Az NVIDIA a tőle már megszokott dupla helyfoglalású és elég nehéz kártyával jött ki. A kártyán 2 áramcsatlakozót kellett kialakítaniuk, mert a teljes kártya áramfelvétele a 100 W körüli tartományba került. Ehhez a hatalmas áramfelvételhez komoly is hűtő tartozik, ami szerencsére nem annyira hangos, mint a GF FX 5800-asra bevezetésekor felszerelt porszívó. :-) Az áramfelvétel miatt az NVIDIA jó minőségű 420W-os (!) táp beszerzését is ajánlja a kártya vásárlóinak. A pletykák szerint az NVIDIA-nál jelenleg is folyik a kísérletezés a low-k eljárás bevezetésére, így várható, hogy a nem túl távoli jövőben az NV40 chipnek is meg fog jelenni a low-k változata, kedvezőbb áramfelvételi és hőleadási paraméterekkel. Az ATI csúcskártya esetében két technológiaváltást is egyszerre vezettek be. Egyrészt a 0,15 mikronos technológiát felváltották a 0,13 mikronossal, másrészt a már említett low-k eljárást is használják, így az a kivételes eset fordult elő, hogy az X800XT PE áramfelvétele kisebbé vált, mint a nála jóval lassabb elődkártyáé, a 9800XT-é. Így persze az X800XT PE-vel felszerelt gépeknél szükségtelen a tápcsere (amennyiben a táp egyébként jó minőségű és legalább 300 W-os). A kártya egyébként csak egy helyet foglal el, és a kártyán elhelyezett hűtőventilátor is kisebb lett, mint a 9800XT hűtésére szolgáló ventillátor.

Miután megismerkedtünk a két kártyával, az a kérdés, hogy melyik a gyorsabb. A neten olvasható tesztek tanúsága szerint mind a két kártya kényelmesen keresztbe lenyeli az előző generáció kártyáit. :-) Az előzetes pletykákban beharangozott kétszeres teljesítménynövekedést (amivel kapcsolatban sokáig elég szkeptikus voltam) nagy felbontásoknál és szűrők bekapcsolásakor mind a két kártya könnyedén teljesíti. A kisebb tranzisztorszám ellenére az X800XT PE, köszönhetően a nagy órajel-sebességnek is, a legtöbb (főleg DirectX alapú) játéktesztben maga mögé utasítja a GeForce 6800 Ultrát. Ez alól a szabály alól az OpenGL-lel fejlesztett játékokat tekinthetjük kivételnek (pl. Quake 3, Serious Sam), ahol az NVIDIA kártyák hagyományosan jól teljesítenek, és a GeForce 6800-as most is gyorsabb, mint az X800. Az ATI azt ígéri, hogy hamarosan új drivercsaládot ad ki, amiben az OpenGL driverrészt alaposan átírják és optimalizálják, így várható, hogy az NVIDIA OpenGL-es egyeduralmának is hamarosan vége szakad. Összefoglalásként elmondható, hogy az eddigi tesztelők szerint két kártya között a legtöbb esetben néhány százalékos sebességkülönbség van csupán, ám egyik kártyát sem tudják igazán megizzasztani a jelenleg kapható játékok.

Titánok háborúja: ATI X800XT PE vs NVIDIA GF 6800 Ultra
ATI X800 chip

A két csúcskártya induló ára igen magas, 500 dollár körüli, így a legtöbb eladás majd a két kártya kisebb testvéreiből jön össze. Mivel mind a két kártya nagyon gyors, így várható, hogy még a kissé lassabb és kevesebbet tudó középkategóriás példányok teljesítménye is felülmúlja majd az előző generáció csúcskártyáit, persze sokkal kedvezőbb áron. Az NVIDIA csúcskártya nagy mérete és óriási áramfelvétele az, ami elriaszthatná a potenciális vásárlókat, a kisebb és lassabb modelleknél a visszafogottabb áramfelvétel és hőtermelés miatt már nem okoz gondot, így a GeForce 6800 Ultra kistestvére várhatóan jó teljesítmény és ár aránnyal segít az NVIDIA megtépázott hírnevét visszaszerezni. Az új sorozatú ATI kártyák esetében is várható, hogy a csúcskártyából leszármazott középkategóriás kártyák a közelmúlt csúcskártyájának sebessége felett fognak teljesíteni, persze sokkal kedvezőbb áron.

Ha valaki az egyik új kártya beszerzését fontolgatná, az a fentiek alapján is láthatja, hogy a két kártya sebessége és egyéb paraméterei nagyon közel állnak egymáshoz, így teljesítményben döntetlen közeli az eredmény. Az ATI mellett szól viszont a kisebb méret, kisebb áramfelvétel és hőtermelés, így mindent egybevéve egy picit az ATI irányába billen el a mérleg nyelve. Szerencsére most az NVIDIA kártya esetében sincs a GeForce FX sorozat idejében tapasztalt néhány bosszantó hiányosság, így a GeForce 6800 Ultrával se jár majd rosszul a vásárló. Amint lehet, természetesen igyekszünk mi is tesztet készíteni az új kártyákról, így saját tesztkörnyezetünkben is lemérni, mekkora különbség tapasztalható köztük használat során. ■

hozzászólások (0)

cikkajánló

Speedlink Regger gamer szék

Miért jó nekem, hogy nem az étkezőből hozott széken ülve osztom a headshotokat?

Logitech G933 Artemis Spectrum Snow headset videobemutató

Egy vezeték nélküli gamer headset járt nálunk teszten.

Samsung C24FG70FQU ívelt gaming monitor

Az ideális gamer monitor?

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.