A Canon PowerShot sorozatának legújabb darabja, az SX200 IS a kompakt ultrazoom kategóriába tartozik. Külső és belső tulajdonságai alapján leginkább talán a Panasonic TZ5/TZ7 gépeinek konkurenciájának nevezhető. De amellett, hogy egy kisméretű és ennek ellenére nagy zoomátfogású digitális fényképezőgépről van szó, rengeteg funkciójával a teljesebb kontrollra vágyó fotósokra is gondoltak a tervezésnél.
A Canon két csoportba sorolta kompakt gépeit: az egyik a prémium kategóriájú IXUS, míg a másik a PowerShot elnevezést kapta. Ahogy említettük, ez utóbbiba tartozik a nemrég megjelent SX200 IS, mely bár apró méretű, de mégis megkapunk rajta minden lehetőséget, amelyre a legtöbb amatőr fotózási helyzetben – utazáskor, családi események fényképezésekor stb. – szükségünk lehet. Mindenekelőtt megemlítendő a 12-szeres zoomátfogású objektív, mely kisfilmes méretre átszámítva 28 mm-es, nagylátószögű állástól indul, és a gép nevében lévő "IS" megjelölésnek megfelelően képstabilizátort is építettek bele. A gép lelkét egy 12,1 megapixeles CCD érzékelő és az aktuális DIGIC 4 képfeldolgozó processzor adja. A választható maximális felbontás 4000*3000 pixel, 4:3-as oldalarányú képet eredményezve. Ennél többre igazából magáncélú felhasználás esetén nincs is szükség, a megapixel-háború ma már leginkább csak egyfajta parasztvakítás, hiszen ekkora méretű képből akár teljesen jó A3-as fotót is nyomtathatunk vagy nagyíttathatunk. A 220 gramm tömegű, 103*60,5*37,6 mm kiterjedésű masina hátoldalán nagyméretű, 3 hüvelyk átlójú LCD kijelzőt találhatunk, mely 230 ezer képpontot tartalmaz. Mindezt egy letisztult külsejű, elegáns megjelenésű alumínium váz rejti, melyből fekete, kék és vörös változat létezik. A fotókat SD/SDHC kártyán tárolja (az alapcsomag ezt nem tartalmazza), az áramellátásról pedig egy Li-Ion akku gondoskodik.
A hátlapi kezelőszervek szinte teljesen megegyeznek a korábban bemutatott Digital IXUS 980 IS-ével, azaz itt is találunk négy gombot, valamint egy négyirányú vezérlőt, OK gombbal és görgetővel kombinálva. Az üzemmódváltó tárcsa a gép tetején kapott helyet, melyen a kétféle automata módtól a különböző programmódokon keresztül a kreatív zónáig választhatunk, illetve itt válthatunk filmfelvételre is. A kreatív zóna az, ami általában lemarad a kompaktokról: itt van lehetőségünk arra, hogy mi válasszuk meg a blendét vagy a záridőt, esetleg teljes manuális módban mindkettőt. Tehát aki a fotózás profibb alkalmazása felé kacsingat, az is megteheti az SX200-zal a kezdő lépéseket. (Melynek folytatása lehet aztán előbb-utóbb a digitális tükörreflexes gépre váltás.) A menürendszer jól áttekinthető, minden funkciót és beállítást viszonylag gyorsan elérhetünk benne, a felbontástól az ISO érzékenységig. Ráadásul magyar nyelv is választható mindehhez. (De az alapfunkciókat amúgy is univerzálisan piktogramokkal ábrázolják.)
A DIGIC 4 processzor rengeteg szolgáltatást nyújt a fotózáshoz. A legújabb automata mód – melyet "Intelligens Automatának" neveztek el – a képet elemezve maga választja ki a legmegfelelőbb fotózási témamódot és a hozzá tartozó beállításokat. A pislogás-érzékelő a kattintás után egy kis ikonnal jelzi a kép sarkában, hogy valaki épp becsukta a szemét a fotózás pillanatában. Az arcfelismerés funkció amúgy 35 arcot képes megkülönböztetni egyetlen képen, és ezt az önkioldóhoz is használhatjuk: ahelyett, hogy beállítanánk, hogy az exponáló gomb lenyomását követően 10, vagy esetleg 2 másodperc múlva készüljön el a kép, választhatjuk az arcfelismerést is. Ilyenkor a gomb lenyomásakor "megszámolja" a gép, hogy hány arc van a keretben (ez akár nulla is lehet, ha magunkról szeretnénk önkioldóval fotót készíteni), és akkor kezdi a visszaszámlálást, amikor ennél eggyel több jelenik meg a keresőben, azaz amikor mi is odaértünk, és belenéztünk az objektívbe.
Bekapcsolásnál tapasztalhatjuk az SX200 IS talán egyetlen furcsa megoldását: a gép tetejének bal oldalán hirtelen felcsapódik a vaku – feltéve, ha véletlenül épp nem ott fogtuk meg a masinát. Ez sajnos sehogy sem kapcsolható ki, még a menürendszer egy rejtett zugában se találtam erre szolgáló beállítást, így kénytelen-kelletlen inkább megszoktam, hogy az mindig ott van. Szerencsére ha véletlenül visszanyomjuk kézzel a helyére, akkor se megy tönkre a mechanikája. Amúgy végiggondolva alapvetően logikusnak tűnik ez a megoldás: a nagyméretű, messzire kinyúló objektív igencsak útban lenne a villanófénynek, ha az a gép vázán a megszokott helyen lenne, no meg a vörösszem-effektust is csökkenti, ha az objektívtől minél távolabb van a vaku.
A teszt során teljesen jól használhatónak bizonyult az SX200 IS. A menü jól átlátható, a zoom megfelelően sok lépésben járja végig a 12-szeres tartományt, a rengeteg fotózási mód között pedig mindenki megtalálhatja az épp neki szükségeset, az automata vagy téma módok, esetleg a kézi beállítások (idő- illetve rekesz-prioritás, valamint teljesen manuális mód) valamelyikével. A képstabilizáló is jól teszi a dolgát, ami különösen a nagyobb fókusztávolságok esetén segít sokat a bemozdulás korrigálásában. Nagy ISO érzékenység esetén már jelentősebb képzajjal is találkozhatunk, de ez ebben a kategóriában teljesen normálisnak mondható – a képfeldolgozó processzor azért igyekszik valamelyest csökkenteni a zajon. Jó fényviszonyok között gyakorlatilag tökéletes képek készültek, beltérben pedig a vaku segíti a fotózást. Végül megemlítendő, hogy filmrögzítésre is használható a gép, 1280*720-as video vehető fel segítségével, QuickTime MOV formátumban, mono hanggal, igaz, csak digitális zoomot használhatunk közben.
A Canon PowerShot SX200 IS ideális fényképezőgép lehet azok számára, akik egy könnyen zsebre vágható, nagy zoomátfogású, nagylátószögű gépet keresnek, mely bármikor náluk lehet, utazás során vagy bármely egyéb alkalommal. Az automata beállítások minden segítséget megadnak, hogy lehetőség szerint jó fotók készüljenek használatakor. Plusz emellett azokra is gondoltak a tervezőmérnökök, akik a profibb felhasználás felé is kacsingatnak, a manuális módokkal ők is eleget kísérletezgethetnek. A gép ára a funkciók széles választékának megfelelő, bruttó 90000 forint körül kapható az üzletekben.