Kétévente benzingőzös ünnep
A Turn 10 Studios redmondi épületében valamire nagyon ráéreztek a sorozat elindításakor. A Forza Motorsport játékok a négy keréken száguldás szerelmeseit kétévente illuminált, spirituális állapotba helyezik. A Forza sorozat 2005-ös első része óta eltelt 4 év és további 2 epizód mindig továbbfejlesztette és tökéletesítette a formulát: nemcsak az autók és a besorolási osztályok száma nőtt részről részre, de a játékélmény és a körítés is folyamatosan csiszolódott és javult. Az FM3 a tökéleteshez közeli szimuláció, ám sok apró, bosszantóan nyers része és még mindig személytelen prezentációja okán további lehetősége van fejlődésre. A következő teszthez elöljáróban ajánlom a demó alapján írt bemutatót.
Szögezzünk le még egy dolgot: a cikk egy pártatlan autóőrült tollából született, aki mind a Forza Motorsport, mind pedig a Gran Turismo sorozat eddigi összes darabjával hosszú-hosszú órákat és több tízezer kilométert töltött el a volán mögött. Emellett a PC-n fellelhető összes minőségi autószimulátorral (GTR, GTR2, GT Legends, Grand Prix Legends, Live for Speed, Geoff Crammond F1 játékai stb.) is több száz órát vezettem.
Gigantikus méretű karrier
A főmenübe érkezve otthonosan érezzük magunkat, a minimalista, de rendkívül átlátható design és Peter Egan kellemes angol bariton hangja bizalmat sugall, de távolságot tart. Autóválasztás után rögtön kezdődik is a karrier, a játék egyjátékos módjának olyan esszenciája, ahol 6 év alatt körülbelül 300 versenyen bizonyítva érhetjük el a végső megtiszteltetést és bajnoki dicsőséget.
Már az első pillanatban látszik, hogy a bevált felépítésen nem sokat változtattak, csak csavartak rajta egyet. A játékban található 53 gyártó összesen 405 autója teljesítményindexük alapján immáron 7 szériakategóriába (F, E, D, C, B, A és S) és 3 versenykategóriába (R3, R2, R1) oszlik szét. Létezik még egy legfelső, úgynevezett X osztály is, ahová csak a maximális, 999-es teljesítményindexszel rendelkező gépek tartoznak. A kategóriák merevsége már a múlté: szériaautóból is létrehozhatunk versenygépet és a versenygépek közötti osztályok is átléphetők, akár tuninggal vagy visszafejlesztéssel (pl. erőforrás cseréjével) is. Ez kis dolognak tűnik, azonban óriási érzés nem a megszokott autókat látni egy-egy másik osztályban, bizonyítván a Turn 10 rendszerének rugalmasságát is. Az autófelhozatal részben az FM2-re épül, de szép számmal akadnak friss, 2008-2009-2010-es modellévű járművek is, ráadásul egy új kategóriát is kapunk, a sport-terepjárókét.
Egy adott évad egy-egy osztály világbajnokságára fókuszál, mely bajnoki versenyek közötti 2 hetet az általunk választott sorozattal tölthetjük ki. Itt a karrier mankót nyújt, egy-egy versenysorozat befejezésével ugyanis a játék az éppen használt és a garázsban tárolt autóink függvényében 3 új versenysorozatot ajánl fel. (Ebből amúgy a 2 oldalsó fix, a középső pedig autónk cseréjével változik.) Ezek a bajnokságok és maguk a versenysorozatok is szépen haladnak előre az egyre erőteljesebb szériaautók, majd pedig versenygépek között válogatva. A karrier versenysorozataihoz használt teljes paletta összesen 220 megmérettetést számlál (az FM2 ehhez képest 90 sorozatot tartalmazott)! Ez bődületes szám, főképp, ha belegondolok, hogy 33 óra versenyzés és 5374 kilométer megtétele után a karriermutatóm 29,4%-on áll!
A karrierben találhatók tesztversenyek, amatőr, gyártói, félprofi és profi bajnokságok, valamint gyorsasági, gyorsulási (új versenymód), hosszú távú versenyek, zárt pályás futamok (szintén új) és az egyes osztályok világbajnokságai is. A driftelés – szerencsére – nem kapott helyet a karrierben, de a driftőrültek bátran kiélhetik magukat a Szabad versenyzés menüben.
A karrier során használt autóink csakúgy, mint versenyzőnk, szinteket lépnek. Ez a rész teljesen érintetlenül lett átemelve az FM2-ből, azaz a versenyzőnk 50, egy-egy autó pedig 5 szinten át képes "fejlődni". Az autók szintjének növelésért cserébe a márkákhoz kapcsolódó felszerelések és alkatrészek ára csökken, míg a versenyzői szintekhez jutalomautók kapcsolódnak. Ergo érdemes egy-egy autót az ötödik szintre elvinni, majd újra váltani. A fontosabb szintekhez, úgymint 20., 30. satöbbi, kapcsolódnak az igazán durva gépek. A 30. szint jutalma például a Bugatti Veyron, a 35-ért egy Ferrari FXX az 50., utolsó szintnél pedig egy Peugeot Sport Total 908 jár. A versenyzőnk szintjéhez kötődő versenysorozatok a megfelelő szint elérésekor automatikusan megnyílnak előttünk.
A versenyek nagy része 7 gépi ellenfél ellen zajlik, de akadnak ún. páros indítású szakaszok (ezek a zárt pályás futamok) is, ahol egyetlen adott ellenfelet kell megvernünk. Ez utóbbi versenynél egy adott szakaszon 1 ellenfél ellen, 3 egymást követő futamon kell győznünk a bajnokság megnyeréséért.
A karrier mellől az első két részben található arcade rész eltűnt ugyan, de megjelent a "szabad versenyzés" lehetősége, ahol gyors versenyeket, időmérő köröket vagy éppen osztott képernyős versenyeket indíthatunk. Az időeredmények szerelmesei itt próbálhatják ki végletekig tuningolt versenygépeiket és kerülhetnek fel a ranglistákra, valamint itt mérhetik össze magukat barátaik idejével is. Időmérőnél saját magunk vagy a világ krémjéhez tartozók szellemautói ellen versenyezve próbálhatjuk ki magunkat.
INFO: A Forza1 231 autója 6 szériakategóriát és 3 versenyosztályt, a Forza2 letöltésekkel együtt 349 autója pedig 6 szériakategóriát (D, C, B, A, S és U) és 4 versenyosztályt (R4, R3, R2, R1) számlált.
INFO: Az osztályváltásra leginkább az online ranglistákon és versenyeken látunk példát. Az R3 kategória gyakori vendége az alapból S osztályos Bugatti Veyron (hosszú egyenesekben jól jön 400 kilométer körüli a végsebessége) és az alaphelyzetben R2 besorolású Mazda B09/86 (elképesztő kanyarstabilitása és tapadása van).
TIPP: Célszerű minden versenysorozat előtt átnézni az ellenfelek listáját és az ő autóikhoz igazítani saját versenygépünket. Némi fejlesztéssel és a megfelelő autó választásával még nehéz fokozaton is könnyedén verhető a gép.
Versenyzésre született
A türelmetlen és a karrier elején járó versenyzők gyakran panaszkodnak arra, hogy az FM-sorozat – és ebben az FM3 sem kivétel – nem ad kellő sebességérzetet. A pályaversenyzés és szimuláció velejárója, hogy alacsony kategóriás autókkal nem érezzük azt, amit majd egy Ferrari FXX vagy akár már egy Audi R8 5.2 FSI volánja mögött már igen: az erőt, amely páratlan gyorsulással/lassulással és nagy sebességű száguldással párosul. Mivel az FM-sorozat nem használ "parasztvakító" vizuális effekteket a sebesség-érzet stimulálására, ezért szabad szemmel ezt az erőt először az A osztály autóinál fogjuk érezni. Kezdőknek sem kell napokig Renault Twingo Sport Cuppal kocsikázniuk, a Szabad versenyzés módban bármelyik autót azonnal kipróbálható (még az elképesztő módon túlárazott, 20 millió kreditbe kerülő Ferrari 250 GTO is)!
Ez az elérhetőség nem csak az autóválaszték azonnali kipróbálására értendő, a Turn 10 láthatóan sokat tett annak érdekében, hogy kezdő versenyzők is kezükbe vegyék a játékot. Az összes segítség bekapcsolásával gyakorlatilag egyetlen gombbal, azaz gázadással és persze kormányzással végig lehet hajtani a pályákon, de említhetném a szintén nekik bevezetett Gyorsfejlesztés lehetőségét, ahol a gép a kívánt autót a megfelelő osztályhoz magától fejleszti fel. Az én véleményem ezekről az, hogy bizonyára szükségesek a szélesebb réteg befogása okán, de pont a játék plusz lehetőségeit és persze sava-borsát, kvintesszenciáját, a szenzációs vezetési élményt veszik el a játékostól.
A következő fejlesztés viszont már a haladóknak is kedvez. :-) Ez a visszatekerés lehetősége, amely segítségével az elkövetett hibáinkat javíthatjuk ki. Online versenyeknél természetesen nem tudjuk használni, ráadásul ranglisták élére sem kerülhetünk fel vele – amint használjuk, a körünk automatikusan rontottnak számít és a rontás a köridő mellett megjelenik.
A pályán a Forza 3 életre kel, és az alatta dolgozó komplex fizikai motor azonnal magával ragad. A továbbfejlesztett és kicsit egyszerűsített irányításnak/fizikának hála már TCS és ABS nélkül sem kell annyit küzdeni a tapadás megtalálásával. A rendszer sokkal felhasználó-központúbb lett, hiszen a játékosok 95%-a még mindig gamepadről vezérli a játékot: az FM3-ban nem kell halálosan pontos ujjbegy a kigyorsításoknál és féktávoknál. Nőtt a fizika tűréshatára és így óriásit javult a játékélmény. Megmondom őszintén, hogy számomra eddig az összes autószimulátor karrier módjának vége nem nyújtott élvezetet. Nem fért a fejembe, hogy a legdurvább versenygépeket, élükön a remek Audi R10-zel miért kell úgy vezetnem, mintha tojáshéj lenne a gumi és a pálya talaja között. Ezért itt általában be kellett kapcsolnom a kipörgésgátlót és az ABS-t, és esetenként a nehézséget is visszavenni, hogy ezeket a szériákat meg tudjam nyerni. Számomra a Forza 3 volt az első olyan játék, ahol erre nincs szükség: a gumibemelegítő első 1-2 kör után végre úgy tapadnak ezek a "monocoque" kasztnival rendelkező csodák, ahogyan azt a TV-ben láttam és eddig elképzeltem. Nem degradálódott le a játékélmény, nem volt szükség a segítségekre, nehéz szinten, egyes-egyedül automata kuplungot (ez amúgy újdonság az FM2 óta) használva hajmeresztő és páratlan élményben volt részem.
Az új belső nézet, habár sajnos egyáltalán nem olyan minőségű, mint az NFS SHIFT vagy a GT5 Prologue hasonló nézete, azért messze a leghasználhatóbb versenyek közben. A kormányhoz közeli üléshelyzet elsőre szokatlan, de pár verseny után tökéletesen használható pozíciót ad a küzdelmeknél. Néhány autónál, ahol nem jól lehet kilátni (pl. Peugeot Sport Total 908) vagy kicsi a szélvédő (pl. Koenigsegg CCGT) azért jól jön az FM2 alatt már bevált motorháztetős nézet.
Az FM3-nál a Turn 10 különös hangsúlyt fektetett a gumikra. Az erőforrások pozíciójából, a meghajtásból, a súlyeloszlásból és a pályák karakterisztikájából adódóan a különféle autók a gumikat ugyan különbözőképpen koptatják, de abban mindegyik megegyezik, hogy ez a 4 köpeny biztosítja a motor erejének aszfaltra átvitelét. Ökölszabály tehát, hogy minden autó alapvető kelléke a jó gumi. Megfelelő abroncsok nélkül nem lesz megfelelő tapadásunk kigyorsításnál, nem tudjuk az egyenesben felvett lendületet átvinni a kanyarokban és féktávokon is gyakrabban csúszhatunk meg. Az FM3 gumi-szimulációja jelenleg a legjobb, amit konzolon valaha is megvalósítottak, ebben (is) rejlik a játék nyújtotta nagyszerű vezetési élmény.
Az MI továbbra is megmaradt a kategória legjobbjának: a gép pilótái figyelik a játékost, nem hajtanak neki feleslegesen, nem zárják rá a kaput ha belső íven mellettük fordul, nem lökik ki indokolatlanul (hacsak nem hibáznak) és egymással is parázs csatákat vívnak.
Ezen felsorolt újításoknak, illetve megőrzött jó dolgoknak köszönhetően a pályán konzolokon az FM3-nak jelenleg nincs párja! Ennek köszönhető az is, ahogy azt már említettem, hogy a játék vége felé, az R3-R2-R1 kategóriáknál az előző részekben számomra eddig nehezen megnyerhető versenyeket most maximálisan élvezni tudtam. Ezen kategóriákban annyira kiegyensúlyozottak a versenygépek, ha a legnehezebb szinten szeretnénk nyerni, hogy egy-egy kisebb hiba is a verseny elvesztésével járhat! Ha véletlenül hibáztam vagy a gép kilökött, elég volt egy visszatekerés és folytathattam a száguldást. ;-)
Pályák terén a felhozatal 22 helyszín összesen 102 variációja (ez a 100 fölötti szám sok pálya oda és visszafelé elindíthatóságának köszönhető). Ebben azért akadnak olyan helyszínek, amelyek fizikailag ugyanott találhatók, de az elnevezésük más, mint pl. Rally di Positano és Costa di Amalfi vagy mondhatnám a szentháromság Camino Viejo, Iberian International Circuit, Ladera Test Tracket is, amely trió végső, kombinált pályája dermesztő hegycsúcsok között, meredek emelkedőkkel és hajtűkanyarokkal tűzdelve fut. A létező versenypályák mellé behelyezett új fiktív helyszínek eddig magasan a sorozat legjobbjai, mind grafikailag, mind pályatervezés szempontjából. Óriási öröm, hogy a Forza 1-ből ismert, az FM2-ből méltánytalanul kihagyott Fujimi Kaido ismét itt van és most már kibővített körpálya formájában is versenyezhetünk rajta! Számomra a demóban is megtalálható Camino Viejoval egyetemben egyértelműen ez a kettős az FM3 legjobb két pályája. Új, létező pályaként érkezőként itt van még Le Mans, azaz a Circuit de la Sarthe is, habár grafikailag nem üt annyira, mint más játékokban. Ezt a pályaválasztékot a megjelenés napján ingyenesen letölthető Sidewinder Proving Grounds és Benchmark High Speed Ring aszfaltcsíkjai egészítik ki.
Mind pályákat, mind pedig autókat DLC-formájában bőven kapni fogunk. A legelső csomag december elején várható, és már most tudható, hogy a Ferrari Italia 458 benne lesz.
INFO: Az egygombos versenyzés konkurenciája lesz a japán Platinum Games által fejlesztett Bayonetta, amely akciójátékhoz egykezes irányítást találtak ki! Mindkettő közben lehet szabadon mobiltelefonálni, étkezni stb. :-)
TIPP: A továbbfejlesztett fizikának hála végre itt egy játék, ahol Carroll Shelby csodálatos versenygépeit, a Ford GT40-et, de még inkább az AC Cobra 427-et is élvezet vezetni és nem az analóg karral izmozunk, hogy legalább pár száz méterig egyenesen tartsuk őket!
Kreatív felhasználók előnyben!
A Forza sorozat, bár az FM3 grafikája helyenként kiemelkedően szép, sosem grafikájáról volt híres. A játék csodás HDR-hatásokat és bump map effekteket alkalmaz, és a konstans jelenlévő élsimítás már SD televízión is remekül mutat, HDTV-vel vagy monitorral pedig egyenesen szédületes! A példás fizika és játékélmény mellett másik óriási vonzereje a köré formálódó közösségben rejlett. Az FM2-ben még csak festett autókkal, az FM3-ban viszont már beállításokkal, matricákkal és festésekkel is folyhat az online üzletelés. Ez az interfész a Kirakat, ahol a kreatív felhasználók műveit értékelni és megvásárolni is lehet. A közösségi ranglistákon már nemcsak az adott pályák és kategóriák időeredményei, hanem a festők és tuningolók rangsora is megtalálható. A feltöltött fényképek és videók között is itt böngészhetünk. Az Aukciós ház szeparált részen található meg és továbbra is itt lehet autókat eladni, illetve autókra licitálni.
A Kirakat választéka már most, a megjelenés után pár nappal elképesztő, és belegondolni sem merek, hogy mi lesz itt pár hónap múlva, amikor az igazán művészi festések és pontos beállítások megjelennek majd. Képeinket és videóinkat a játék hivatalos honlapjára gamertagünkkel regisztrálva akár PC-re is áthozhatjuk és megoszthatjuk barátainkkal. Ez az átjárhatóság ad lehetőséget a felvett videók szerkesztésére is.
Hasonló a fejlődés az online versenyzés terén is: ha barátokkal játszunk, akkor az FM2-ből megszokott módon állíthatjuk be az osztályt, választhatjuk ki a pályát és konfigurálhatjuk a szabályokat (nálam például alap az ütközések kikapcsolása, azaz a szellemautós versenyzés). Rengeteg új lehetőséget kaptunk, mint például az MI versenyzők bevonását, a rajtrács felállásának paraméterezését, a csapatok számának limitálását (igen, most már lehet csapatban is versenyezni!), az eredmény kiértékelésének módját (idő vagy más teljesítmény alapján), az autók indítását (egyszerre vagy időközönként) és a különféle szabályokat (pl. összkerekes autók büntetése %-ban). Új játékmódok is érkeztek, lehet akár Kieséses versenyt, Macska-egér harcot vagy Fogócskát játszani (meg kell tartani a címkét vagy éppen tovább kell azt adni). Tudásunkat nem csak pályaversenyeken, de gyorsulásos és drift futamokon is lemérhetjük!
A nyolcszemélyes online versenyeken eddig tapasztaltak alapján lag csak a pályák töltésénél és a kiértékelésnél van (a program ekkor menti le a rangsoreredményeket és a szellemautókat), játék közben szépen fut minden. Itt számomra újdonság volt, és kiváló ötletnek tartottam, hogy az éppen beszélő ellenfelem becenevét a képernyő bal oldalán középen felvillantotta a program.
A 102 pályának és 11 osztálynak köszönhetően soha nem látott mennyiségű ranglistával szembesülünk, ráadásul ehhez még hozzájönnek a gyorsulási, drift, festő és tuningoló ranglisták is. Van itt összesített, osztályonkénti, helyszínenkénti és pályánkénti kiértékelés is, azaz bárki kedvenc összetétele szerint bűvölheti a listákat és próbálhat azokon minél előbbre haladni.
TIPP: A pingálni vágyók teljesen kiélhetik magukat, most már ugyanis a versenygépeket is szabadon át lehet festeni!
A kipufogók zenéje
Az FM3 hangzását és zenei világát olyan versenytársakkal kell összehasonlítanunk, mint a GRID, a DiRT 2 vagy az NFS SHIFT és a GT5 Prologue. Összességében elmondható, hogy a menüzenék lounge stílusa jót tett a játéknak, a korábbi részek rockos hangzása után érettebbnek és letisztultnak hangzik. A versenyek alatti zenéket meghallgatva a felsorolt játékokkal komoly átfedés tapasztalható. Akad olyan szám, a Qemists: Lost Weekendje, amelynél csak idén az FM3 a negyedik (!) autós játék, ahol hallható volt (DiRT 2, NFS SHIFT, Motorstorm: Arctic Edge). Szerintem nem ártott volna egy alaposabb átfésülés a licencelés előtt, kivédve a sok ismétlődést, de akár a régi Forzák zeneszerzőjét is meg lehetett volna tartani (Junkie XL).
A hangokat tekintve a játék nagyon jól szól, de a konkurensek itt is előbbre tartanak. Motor- és kasztnihangok tekintetében az NFS SHIFT jelenleg az elérhető legjobb, egyszerűen lerepül az ember feje tőle, a környezeti hangoknál (ütközések, kicsúszás, kőfelverődés stb.) pedig a DiRT 2 az etalon. Az FM3 nem marad el sokkal, de nem tudta beérni a konkurenciát. Sajnálatos módon nálam ismételten jelentkezett az FM2 alatt már létező hanghiba, amitől a hang sokszor pattog, dobban és néha ki-kihagy (a fórumokat olvasgatva ezzel korántsem vagyok egyedül, elég sokan kezdtek el hasonló tünetekre panaszkodni).
Az achievementek egyértelműen a karrier köré épültek fel, mindösszesen néhányhoz szükséges online vásárlás/eladás és kettőhöz driftelés. A legkomolyabb eredmény az összes verseny megnyerése (Solid Gold néven fut), ami a visszatekerés opciónak hála nem elérhetetlen, viszont 100-120 óra tiszta játékidőbe kerül. Sajnálom, hogy egyáltalán nincsenek online versenyzéshez kötődő pontok, de így legalább van egy ok arra, hogy az FM2 egyetlen hiányzó achievementjét megszerezzem (1 millió online kredit gyűjtése)! :-)
Csiszolatlan gyémánt
Az élvezetes versenyek ellenére sem szabad elfelejtkeznünk a hibákról, amelyek ugyan a játék élvezeti értékéből elvesznek, de szerencsére a lényegi részét, a versenyzést kevésbé befolyásolják (kivétel az említett hanghiba).
- A pályák grafikai minősége nem egyenletes, leginkább a bevilágításuk változó. Camino Viejo, Fujimi Kaido vagy Suzuka gyönyörű, viszont Costa di Amalfi napsütötte tengerpartja túlszaturált, túlvilágított, vakítóan fehér és textúrái kevésbé részletesek. Le Mans szintén gyengébbre sikerült, mint az elvárható lenne.
- Online lobbynál nem tudjuk a pályát és a körök számát átállítani, mert ez előre fixált. (Erre csak barátokkal versengve van lehetőség.) Ráadásul nem lehet F-től B-ig tartó osztályokban versenyezni, csak A osztálytól felfelé. Barátokkal versenyezve mindent paraméterezni lehet.
- Az autók belsejének megnézésére nincs lehetőség, habár jól láthatóan azokat is szépen kidolgozták! Már a PGR sorozat és a Test Drive Unlimited is megadta a lehetőséget arra, hogy az autókat kívül-belül mustrálhassuk, az FM3 azonban csak külső szemlélést engedélyez.
- Autók nézegetésénél már nem lehet azokat összehasonlítani. Az FM2-ben hasznos és okos opció eltűnt, marad a papírra jegyzetelés, ha egy-egy verseny előtt fel akarunk készülni az ellenfelekből.
- Maradt a 3 választható nehézségi szint, ami manapság kevés. Az FM1 óta Nehéz szinten játszva, majd az FM2 gyakorlata után az FM3 Nehéz szintje számomra túlságosan könnyű volt (persze ez köszönhető a visszatekerés lehetőségnek is)! Nemcsak nehezebb szintre lett volna szükség, de ismerősökkel beszélgetve és a fórumokat olvasgatva a Közepes és Nehéz szintek közé is jó lett volna beékelni még egy plusz lehetőséget. Sok embernek a Közepes könnyű, a Nehéz viszont már túlságosan is nehéz.
- A karrier mód felajánlott versenysorozatai papíron jó ötletnek tűnhettek, de valójában hihetetlenül bekorlátozzák a játékot, megszabják a játékos haladási irányát. Legalább ki lehetne kapcsolni...
- Az MI versenyzők hibái: rajtnál feltűnően jól megkapaszkodnak és nem csúszkálnak hideg gumival. A visszatekerés használatakor gyakran megőrülnek (belelépnek a fékbe az egyenes közepén vagy elfelejtenek bekanyarodni stb.). Megzúzott karosszériával is jó köröket mennek (ha a mi autónk zúzódik meg, akkor érezhetően csökkennek a menetteljesítményei).
- A rontott körök elbírálása nagyon gyakran teljesen abszurd. New York egyenesében vagy Le Mans sikánjában ideális íven maradva kaptam büntetést, ami egyben a kör ranglistára felkerülését is kilövi. Az első köröket a rajt utáni másodpercekben rendszeresen rontottnak könyveli el a program, holott ütközés vagy pályaelhagyás nem történik: azért, mert mögöttem a gép a szélárnyékomban autózik, még nem engem kellene büntetni!
- A pálya szélének érdekességei: új versenyzőknek megszokást igényel és teljesen a fejlesztők jóindulatára lett bízva, hogy hol használtak csúszós füvet/salakágyat és hol "ragasztóztak" (itt a másodperc töredéke alatt lassul le az autó, akár 400-ról 30-ra). A "ragasztózást" illett volna megszüntetni, az online versenyek hevében előfordul, hogy egymást ilyen helyre lökik ki a játékosok és innen aztán teljesen esélytelen a felzárkózás...
- A beharangozott 60 képkocka/másodperces megjelenítés szinte végig stabil, azonban néhány pályánál fix helyeken lassul a játék és be-beakad: Mugello célegyenes ráfordítójánál, Motegi célegyenesének közepénél vagy Catalunya ún. Seat kanyarjában mindig számolhatunk ezzel a jelenséggel.
- A belső nézet nemcsak rossz pozíciója, de elképesztő elnagyoltsága miatt is messze elmarad a konkurenciától. A pozíció miatt a tükrök sok autónál használhatatlanok (bár én úgyis gombbal nézegetek hátra), a kilátás pedig néhány esetben elképesztően limitált. Oldalra és hátra tekintve nem vesz minket körbe az autó, ráadásul nincs szélvédő a keretben. A kezek végig a kormánykerékre tapadnak, váltásnál vagy kézifék használatánál is. Némely belső nézet befejezetlennek tűnik, lásd Peugeot 207 S vagy McLaren F1 GTR.
- A boxutcát az FM2-ből változtatás nélkül emelték át: néhány low-poly szerelő lézeng benne, a szerelést, kerékcserét és az üzemanyag töltését pedig láthatatlan kezek végzik. Ez a megoldás 2009 végén igénytelennek hat.
- Az ütközések dinamikája továbbra is jó, azonban a sérülés megjelenítése közepesre sikerült. Ezen a téren jelenleg mindenki csak bottal üti a Codemasters játékok színvonalát. Az FM3-ban akár már fejre is állhatunk az autókkal, de ez maximum Dan Greenwaltnak tetszhet, ettől még egy szimulátor nem lesz jobb. ;-)
- A videók vágására használt szerkesztőprogram nem létezik, nem került a játékba. Egyszerre egy maximum 30 másodperces video mentésére van lehetőségünk, melyeket utána bármely ismert szerkesztőprogrammal megvághatunk. A beharangozás alapján nem erre számítottunk...
- Autóőrült lévén elvártam volna valami alapvető információt a játékban található autótípusokról, legalább olyasmit, mint ami az FM2 LE kiadásának könyvecskéjében szerepelt.
- Letisztult menük és igényesen komponált állóképek, no meg Peter Egan orgánuma. Sajnos az átlag számára ezektől még mindig távolságtartó a játék, olyan érzésünk van, mintha egy gyönyörű angol kastély tornácán, ragyogó napsütésben, ezüstvillával reggeliznénk almás pitét, miközben az akkurátusan lenyírt pázsiton elegáns hölgyek és urak kutyát sétáltatnak. Minden a helyén van, minden szép és jó, de egyben élettelen és szürreálisan rideg. Hiányzik belőle az a pergősség, lazaság, tűz és ötletes körítés, ami például a DiRT 2-t jellemzi.
- A felnik között nem lehet áttekinthetően válogatni: túl sok a gyártó és gyártónként túl kevés a termék. Egy nagy, átfogó lista sokat segítene. Nevetni fogtok, de főképp az R-es osztályokban ez az egyik alapdolog, amit mindig lecserélek, hiszen egy könnyebb felni-szettel 4-8 kg súlycsökkentést érhetünk el, ami körönként súlyos tizedmásodperceket jelent.
A győztes mosolya
A Forza Motorsport 3 nem mentes a hibáktól, mégis, ezekkel együtt képes olyan vezetési élményt nyújtani és annyi önfeledt, száguldozással teli órát adni, amire jelenleg a DiRT 2 kivételével egyetlen másik konzolos autós játék sem képes (ne ragadjunk meg a szimulátor kategóriánál).
Sok tekintetben más programot kaptunk, mint amit a rengeteg nyilatkozat alapján elvártunk volna, azonban a végleges termék teljesítette küldetését: kulturáltan és intelligensen, hosszú távon szórakoztat.