A bő másfél éve megjelent Mass Effect picit kilógott az addigi BioWare játékok sorából, hisz – a Jade Empire-t leszámítva – jóval kevesebb szerepjáték elemet tartalmazott, mint az elődök. Elégedetlenségre persze így sem lehetett okunk, mert amit a srácok az egyik kezükkel elvettek, azt a másikkal visszaadták, bőségesen kárpótolva a roncsolt RPG részekért. A Mass Effect ugyanis közelebb állt egy interaktív sci-fi filmhez, mint addig bármely játék, s ez még azokat is könnyen elvarázsolhatta, akik a megismeréséig nem rajongtak túlzottan a hasonló stílusokért. Ám történetünk nem ért véget az első rész végén, mivel a BioWare gyorsan jelezte, mindössze a trilógia első epizódját végezhettük ki, és a galaktikus összeesküvés még távolról sincs felgöngyölítve.

Baljós árnyak...
A Mass Effect 2 története épp ezért nem is tolódik túl sokat az elődhöz képest: mindössze két év telt el azóta, hogy Sarent és a Getheket móresre tanítottuk, de Shepard parancsok máris kénytelen munkába állni és felderítő útra indulni. Érthetetlen módon ugyanis több emberi kolóniának is lába kél, pontosabban egyszer csak megszakad a kapcsolat, ezek után pedig a hivatalos kormányszervek képtelenek túlélőkre vagy bármilyen nyomra bukkanni. A parancsnokot irányítva, és akár tizenkét főnyi zsoldossereget magunk köré gyűjtve nekiindulunk tehát az űrnek, hogy még időben megtudjuk, ki vagy mi áll az emberek elleni támadások hátterében. Ehhez pedig váratlan segítséget is kapunk a Cerberus nevezetű titkos szövetségtől, akik az emberiség túléléséért küzdenek, s bármi áron megakadályoznák, hogy a titokzatos árnyak lerombolják a humán birodalmat.
Az ellenségről egyelőre annyit tudhatunk, hogy a Collectors fajú, leginkább óriási rovarokra emlékeztető létformák állják utunkat, akik az emberinél jóval modernebb technikával vannak felszerelkezve. De hogy valóban ők lennének-e a végső ellenség, azt kétlem, sokkal valószínűbb, hogy a Gethekhez hasonlóan ez a brancs is csak eszköz egy jóval veszélyesebb ellenfél kezében.
De mi történt Sheparddel?
Akik figyelemmel követték a második rész bejelentését, azok már az első videónál leejthették az állukat, hisz a teaser tanúsága szerint jó öreg parancsnokunk holttestét szállították az egyik űrhajón. Szóval jogos a kérdés, mi történt Sheparddel, és mégis hogy halhatna meg a játék főszereplője? Mielőtt erre a kérdésre válaszolnánk, fontos megemlíteni, hogy egy trilógiához méltóan a második rész erősen támaszkodik az első epizód csavarjaihoz, ezért a játék kezdetekor egyből bekéri a program egy kijátszott és elmentett állásunkat. Ez természetesen rendkívüli fontossággal bír, mert a csapat szerint nagyon komolyan befolyásolja a folytatás történetét és irányát, hogy a mi saját sztorinkban ki maradt életben az űrhajón, és kivel milyen viszonyt ápoltunk. Vagy épp az, hogy az elődben kit tettünk meg az emberiség vezetőjének. Épp ezért érdemes még a megjelenés előtt újra kijátszani az első részt – persze csak akkor, ha az ottani túlélők számával nem vagyunk elégedettek. Igaz, aki nem ismerte a tavalyi epizódot, esetleg nem őrzött meg mentett állást, annak sem kell lemondania az újabb kalandokról – ez esetben a játék elején kapunk egy tucatnyi kérdést, amelyekkel dönthetünk néhány fontos történeti szál alakulásáról. Jó hír az is, hogy a mentett állás beolvasása után, ha akarunk, kasztot is válthatunk, így nem feltétlenül muszáj pontosan ugyanazzal a karakterrel haladni, mint előzőleg.

No jó, szóval Shepard. Ami biztos, hogy a történet kezdetén parancsnokunk él és virul, tehát őt irányítva vesszük fel a harcot a titokzatos ellenséggel, ám hogy később mi történik... Fontos kiemelni ugyanis, hogy a BioWare kijelentette, a második rész története sokkal-sokkal sötétebb lesz, mint az elődé. Ez azt jelenti, hogy míg az első részben leginkább önhibánkból veszíthettünk társakat (kivéve egy esetet), ezúttal végig ott lebeg majd Damoklész kardja csapatunk feje felett: elég egy komoly hibát véteni a végjátékban, s a csapat fele máris az enyészeté válik. A fejlesztők elmondták, hogy elvileg akár mindenki túlélheti a csetepatét, ám ennek a másik véglete is fennáll, s idézzük: "Shepard maga is tudta, mikor belépett az ügybe, hogy nincs túl sok esélye a túlélésre". De hogy ez mit jelenthet? Arra a kérdésre ugyanis, hogy adódik-e olyan helyzet, amikor parancsnokunk jobblétre szenderül, és ez nem jelenti a játék végét, a fejlesztők se igent, se nemet nem mondtak. Így tehát – elviekben – még akár az is elképzelhető, hogy a harmadik részben egy új főszereplővel kommandírozhatjuk majd a túlélőket.
Akikkel amúgy most sem árt majd jó sokat társalogni, hisz a velük való viszonyunk nagyon fontos lehet a kiélezett helyzetekben. Épp ezért a BioWare igen erősen ráerősít a párbeszédekre, melyeknél ezúttal már nem statikus, hanem dinamikus kameranézett közepette diskurálhatunk a másikkal. A társak pedig már azt is figyelik, hogy miképp viselkedünk a csevej közepette, és akár beléjük is fojthatjuk a szót, ha hirtelen hátat fordítunk nekik.
Azok a mágikus hűtőbordák...
Természetesen a Mass Effect 2-ben nemcsak a párbeszédek és a történet változik, hanem a harc, a fegyverzet és a túlélés is. Az életerőnk például már nem a gyógyszercsomagok felhasználásával emelkedhet meg, hanem automatikusan visszatöltődik – persze nem egy pillanat alatt.
Az igazán jó hír viszont az, hogy a BioWare módosított a fegyverek túlmelegedési tulajdonságain, amely ugyan nehezítette a játékot az első részben, de ezzel együtt erős anyázási hajlamot teremtett meg a játékosok lelkében. A folytatásban szerencsére ezt ki tudjuk játszani, mivel hűtőbordákat szerelhetünk a fegyverekre, amelyek ha túlhevülnek, akkor elég lecserélni a sérült bordát, és folytatódhat a kaszálás.

Apropó fegyverek: az első rész négy típusa után a másodikban már tizenkilenc különböző halálosztó masinát vehetünk kezünkbe – plusz a sima pisztoly fejlődik, és képbe kerül a nehéz- és a géppisztoly is. Ezzel szemben eltűnik a klasszikus gránát, amelyet egy másik – egyelőre meg nem nevezett – nehézfegyverre cseréltek, de néhány teljesen új, és igen gyilkos puska is bekerül a játékba.
Érdekes ugyanakkor, hogy a BioWare egész egyszerűen kiszedi a második részből a fegyver és páncél skilleket, illetve megkötéseket, így tehát mindenki azt használ, és azt aggat magára, amit csak akar…
Kalandra fel!
A Mass Effect 2-ről még jó darabig tudnánk beszélni, hisz új karakterek és új biotikus erők is érkeznek (nem beszélve az új "holdjáróról"), de ezt majd mindenki kitapasztalhatja élőben. Ami ezeken túl biztató, az a grafikai fejlődés, amely kapcsán a fejlesztők megemlítették, hogy míg az első részben Shepard húsz különböző animációból "állt össze", addig a folytatásban ez a szám már kétszázra emelkedett... A Mass Effect amúgy is gyönyörű játék volt, leszámítva néhány apró furcsaságát (árnyékok, világítás), de a második részben még inkább feltuningolja a grafikát a BioWare, ezzel is erősítve a hangulatos filmérzetet.
Csak jönne már...