Zsigeri játékok
A pompázatos bemutatkozó Dead Space horror-űreposz után a Visceral szakemberei egy hasonlóan őrületes, pokoli és sötét témába ásták bele magukat. Kiindulásként Dante Alighieri Isteni színjáték című elbeszélő költeménye szolgált, melynek Pokol (ismertebben Dante Pokla) részében játszódik a történet.
Dante útja a költemény vonalát követi végig, ahogyan a kilenc körön átverekedve magát végül megküzdhet Luciferrel Beatrice lelki üdvösségéért. Akárcsak a költeményben, a játékban is Vergilius (Virgil), a római költő szegődik mellé társként. Az ő szájából a műből kiragadott idézeteket hallunk majd, melyek szépsége és eredetisége még mai szemmel is csodálandó.
INFO: Az Isteni színjáték 3 könyvre oszló trilógia: Pokol, Purgatórium és Paradicsom. Az így egyértelművé vált folytatásra és Dante további kalandjaira a játék végén is találunk utalást.
INFO: Dante Alighieri műve számos nagy művészt ihletett meg. A világ egyik leghíresebb szobra, Rodin gondolkodója is az Isteni színjáték hatására készült.

A 9 kör
Dante küzdelme a Pokol tornácán kezdődik, ahol a Halált legyőzve annak kaszájával veszi fel a harcot az ellene küldött démonokkal szemben. Mint minden akciójátékban, a harc nagy részét itt is a fegyverrel végrehajtott kombók teszik majd ki. Mivel Dante keresztes vitéz, így keresztje segítségével a démonokat akár harc közben fel is oldozhatja, ráadásul négy varázslattal is gazdagodik! A fejlődési fa két ágra oszlik, a Pokol és a Menny oldal egyaránt 7-7 szintet tartalmaz, viszont az elérhető képességek különbözőségéből adódóan érdekes választás elé állítja a játékost. Az ellenfelek legyőzésekor választhatunk azok elpusztítása vagy feloldozása között, így kapván tapasztalati pontokat a megfelelő ágban. Képességeinket ereklyék használatával turbózhatjuk fel, amelyekből alaphelyzetben egyszerre kettő lehet nálunk: ezek egy részét démonkutakban a pályákon találjuk majd, másokat Vergilius ajándékoz nekünk, megint másokat pedig főbb ellenfelek legyőzésével érdemlünk ki. Bizonyos ereklyék maguk is lépnek szinteket, és a magasabb szintek bónuszaival, plusz a fejlődési fa új kombóival együtt Dante igazi pokolbéli mészárossá lép elő. A legyőzött ellenfelekkel töltődik az ún. Megváltásmérőnk: ha feltöltődött, Dante támadásai rövid időre iszonyatos erejűvé válnak (LB és RB együttes lenyomásával indíthatjuk el).
A legtöbb lelket (a Darksiders után itt is lelkek szolgálnak fizetőeszközként) a felszabadított szellemekből nyerhetjük: itt szintén választhatunk, de bármilyen jól is hangzik a feloldozás, a hozzá készült ritmusjáték csapnivaló. Plusz lelkek szerzéséért teljes csend közepette kell a keresztünkre érkező gömböknek megfelelő gombokat lenyomnunk. Szerencsére azonban a három Beatrice kő megtalálása után a szellemek automatikus feloldozását is választhatjuk. Halleluja!
Pokoljárásunk bujasággal, torkossággal, kapzsisággal, haraggal, eretnekséggel, erőszakkal, csalással és árulással teli lesz. A kezdetben ártatlannak tűnő Danteről 2D-s animált kisfilmekben derül ki, hogy a keresztes hadjárat során minden fő bűnben vétkezett, hiszen bűnbocsánatért esedezve ezért varrta mellére a keresztet és ezért veszthette el Beatrice-t! A Dante múltjában tett megmerítkező utazások elgondolkodtatóra és felforgatóra sikerültek.
Harcaink egyértelmű csúcspontjai a főboss csaták, melyek elég epikusak ahhoz, hogy továbblendítsenek minket a pályák monotonitásán (lásd lejjebb) és a platform-részek sűrű elhalálozásain (szintén lejjebb).
A 8. kör, azaz a megbízhatatlanok (csalók) köre a költeményt követve 10 bugyorból áll, mely 10 kihívást tartalmazva a játék legakciódúsabb része. Koncentrált harcokban lesz részünk, melyek mindegyikénél bizonyos előírt feladatot kell időre teljesítenünk. Itt aztán nagy hasznát vesszük az addig tápolt képességeinknek és felszintezett kegytárgyainknak.
A végigjátszás után az eddig tápolt karakterünkkel indíthatunk új játékot, megnézhetünk egy filmet az újszülött megalkotásáról, és részt vehetünk a Pokol Kapuinak Arénájában zajló, 50 menetből álló kihívásban. Ez utóbbi csupasz adrenalin-bomba, retinába égetően brutális küzdelmünk az idővel.
TIPP: Mivel az elérhető lelkek száma véges, a két fejlődési ág kimaxolásához két végigjátszás szükséges, így első nekifutásra tanácsos az egyik ágra fókuszálni!
TIPP: Az ereklyéket kimaxolva javaslom azok cserélgetését, hogy lehetőleg minden fontosabb elérje a maximális 3-as szintet!

A Pokol bugyrai
A kiváló alaphelyzet játékba integrálása és csiszolása számos sorját hagyott maga után, melyek jelentősen rontanak a játék élvezhetőségén.
Az Inferno legnagyobb hibája az archaikus kamerakezelés, mely fix nézeteivel gyakorlatilag lerombolja a körénk vázolt nagyság és grandiózus helyszínek illúzióját. De még ha csak ezt tenné! Az ügyességi részeknél a rendszer hibájából igen gyakori lesz az elhalálozás, hiszen nem érezzük pontosan Dante pozícióját. A kamerahelyzetek gyakran harcokat lehetetlenítenek el, főképpen, ha egy-egy nagyobb ellenfél kitakarja Dantet. Sok esetben a túlságosan alacsony kamera okán nem látható pontosan, hogy merre vagyunk, és mit is csinálunk éppen... És végül: a pályákon elrejtett kegytárgyak és szellemek megtalálása azért kihívás, mert a kameranézetek által takart pozíciókban található átjárókkal vagy résekkel lehet hozzájuk eljutni. Minden e bekezdésben leírt sirám egy Dante mögé helyezett, forgatható kamerával kiküszöbölhető lett volna.
A pályatervezés a bevált séma unos-untalan ismételgetésében merül ki: új helyszín, annak lezárása, ellenfelek megidézése, harc, győzelem, lezárás feloldása. A 9 körben tett mélyrepülés során nem érnek minket meglepetések, nincs újítás, nem törik meg a rutint. Hiába "lovagolunk meg" néhány szörnyet, ha ilyen helyzetekben az ellenünk küldött lények meg sem tudnak karcolni minket! Miért nem jönnek hasonló hátasokkal, nagyszabású és tényleg léptékekkel epikusabb küzdelemre késztetve minket?
Dante kaszája meglepően különleges kombókra képes, azonban nagyon hasznos lett volna még egy-két másik fegyvert a játékba integrálni, így színesítve a harcot. Szintén nem erénye a játéknak a túlzásba vitt QTE, azaz a meghatározott helyzetben fix gomb megnyomás erőltetése: ez nemcsak főellenfeleknél, de kivégzéseknél és gyakran pályákon is megtalálható – aki nem mestere a QTE-nek, az igen sűrűn fog elhalálozni. :-)
Érthetetlen, hogy miért nem lehet a kombókat megszakítani. Ha elindítunk egyet, akkor azt Dante könyörtelenül végigviszi, ergo pokolian nagy frászokba szaladunk bele, mert karakterünk lelkesen hadonászik kaszájával...
A harcokat megszakító fejtörők túl egyszerűek, túl triviálisak, gyakran feleslegesnek tűnnek.
A feloldozás mini-játék hibájáról feljebb már írtam.
TIPP: Minden alkalommal addig beszélgessünk Vergiliusszal, amíg szelleme el nem tűnik!
TIPP: A legdurvább kombó-sorokat teljesen vásároljuk meg. Ezek az LT + gomb kombinációkkal érhetők el és masszív pusztítást végeznek!

Torkos csütörtök
A megjelenéssel egy időben közzétett EA stratégia szerint a következő 3 hónapban folyamatosan érkeznek majd letölthető tartalmak a játékhoz. Februárban lélek-csomagok (már elérhetőek) és új ruhák (a Death Editionhöz már kaptunk egy Dead Space felszerelést), márciusban az előzmény fejezete, áprilisban pedig új képességek és a Szent Lúcia co-op harcra kihegyezett kihíváscsomagja vár a rajongókra (az erről szóló filmet a menüből lehet megnézni).
A játék tehát hemzsegni fog a DLC-ktől, és az EA már előre dörzsölheti a markát a mikrotranzakciókból befolyó pénzmag okán, hiszen a játékot a múlt héten lejátszott New Orleans-Indianapolis Super Bowl döntőben vetített 30 mp-es spottal is látványosan megnyomták.
További keserű pirula a Death Editionhöz mellékelt bónusz DVD. Címszavakban stimmel, viszont a valódi tartalomnak híján van, mert a rárakott kb. 26 percnyi anyag mellé simán felkerülhetett volna a 9 körről készült 9 marketing film és az összes trailer, hogy átfogóan egészítsék ki a költeményt és legalább részben megtöltsék a lemezt. A zenei anyag hallgatása kényelmetlen, 2-3 számonként váltani kell, a digitális művészeti album és a beígért digitális költemény (csak PC-ről elérhető!) pedig mindkettő óriási csalódás, ezeket jóval kulturáltabb módon is lehetett volna prezentálni.
TIPP: A 666-os kombó eléréséhez a 3-as szintű Pluto pénzérme (Coin of Plutus) elengedhetetlen! Legegyszerűbben a 8. kör 3. bugyrában érhető el, ahol végtelenül jelennek meg az ellenfelek, ha a földön maradva harcolunk ellenük.
INFO: A játék render-filmjei döbbenetes minőségűek, nem véletlen, hogy a menüből újra és újra meg lehet őket tekinteni. A Blur Studios szakembergárdája ismét tudása legjavát nyújtotta!
INFO: A Luciferrel való küzdelem előtti jeges pálya üde színfolt a Pokolban!
Pusztulás vagy feloldozás?
Sajnálatos, hogy egy jól indult játék triviális hibák miatt esik a középszerűségbe, melyből így a lehető legfrappánsabb marketinghadjárat sem lesz képes kiragadni. A hihetetlenül erős konkurencia pedig szintén nem lesz Dante hasznára: a zseniális Bayonetta, a bombameglepetés Darksiders és a stílus koronázatlan királyának, a God of War harmadik eljövetele közepette ez a játék egyediségével, viszont középszerű pályáival és borzasztó kamerakezelésével mindösszesen egy olyan alkotás, melyet érdemes egyszer végigjátszani, de nem fogunk róla évek múltán is beszélni. És akkor a NIER-ről vagy a döbbenetes Castlevania: Lord of Shadowsról még nem is beszéltünk...
Hiába foglalkozik ma is időszerű morális problémákkal, hiába a retorika és hiába késztet minket saját énünk kielemzésére, ha a közvetített élmény középszerű. Kedves Visceral, van min javítani a tervezett következő részeken, hogy a Dead Space-hez méltó játék születhessék!