Már előre kiterveltem, milyen jól kibabrálok majd főszerkesztőnkkel az új Sam & Max epizód kapcsán. Kuncogtam magamban, ahogy elképzeltem a jellemzően bő lére eresztett cikkeimhez szokott Dino kikerekedő szemeit, amikor a Sam & Max: The Devil's Playhouse - The Penal Zone című doksit megnyitva összesen egyetlen mondatba botlik: minden ugyanolyan, mint eddig, mindössze egy újabb küldetést kapunk.
Nos, végül velem babrált ki a Telltale Games, ugyanis a harmadik évad egyáltalán nem olyan lett, mint azt az előző kettő alapján megszoktuk. Már a főmenü is gyanúsan eltér az eddigiektől, az új játékot elindítva pedig még inkább meglepődhetünk. A Telltale Games eddigi Sam & Max epizódjait pofonegyszerű point & click módon lehetett kezelni, a nem túl látványos, de jópofa 3D-s rajzolt világban. Grafikai téren most előreléptünk, irányítás terén pedig egy aprót vissza. Ugyanis a The Devil's Playhouse címet viselő harmadik széria már inkább egy animációs film benyomását kelti, látványosabb, „háromdésebb”, komponáltabb az eddigieknél, ami egy kicsit furcsa ettől a mindig is rajzfilmes alapokon nyugvó játéktól, de megszokható.
Másrészről pedig az irányítás hellyel-közzel visszakacsint az 1993-as kiadású, kalandjáték klasszikusnak bátran nevezhető Sam & Max: Hit The Road felé. A pointer is ugyanazokat a formákat veszi fel, amiket a LucasArts egykori remekművében megismerhettünk, csak hogy még nyilvánvalóbb legyen a retro feeling. Tehát az egyszerű point & click maradt, de néha kombinálnunk kell a tárgyainkkal, bizonyítékokat gyártani, a jegyzeteinket böngészni stb.
És ami teljesen újszerűnek számít, hogy Max pszichikus képességeket kapott, amely segítségével képes átváltozni egy céltárgyra, gondolatot olvasni, teleportálni és hasonlók. Még jövőbe látó képessége is van, ami mindig egy kis súgást jelent a megoldáshoz. Nekem annyira nem jött be ez az újítás, abszolút nem illik a Sam & Max világba, bár végül is hozzá lehet szokni. Az új epizód kezdése is elég kaotikus. Fogalmunk sincs, mi történik, hol vagyunk és mi a szituáció, pláne az előző évadok történéséhez képest. Persze értem én, hogy ez a látomás az irányítás újdonságainak bemutatásául szolgál, de mégis kezdetben elkedvetleníti a játékost, aki értetlenül áll a semmihez nem köthető, érthetetlen szituációban, amíg végre helyére nem kerülnek a dolgok.
A sztori menete illeszkedik a szokásos Sam & Max őrülethez, a két dilis zsaru ismét a legképtelenebb kalandokon, akadályokon (és azok még képtelenebb, elmeháborodott megoldásain) kell hogy keresztülverekedje magát, amíg sikerül (látszólag) pontot tenni az ügy végére. Az eddig megismert szereplők jó része ebben az epizódban is feltűnik, a továbbjutás pedig nem túl nehéz a játékban, általában kitalálhatók a megoldások, Max képességei is segítenek ebben.
Eredetileg nem akartam osztályozni, lévén csak egy új epizódról (évadról) van szó, de mivel eléggé megváltozott a játék az eddigi két szezonhoz képest, mégis megteszem. Szerencsére a sorozat hangulata, a szokásos poénok és őrültségek megmaradtak, szóval aki az eddigi epizódokat végigvitte, bátran folytathatja a történetet a harmadik évaddal.