25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Shift 2: Unleashed

Kapcsold a hetedik sebességet!

Írta: Sityi 13 hozzászólás

Behunyom a szemem és próbálok lazítani – ami nehezen megy egy 600 lóerős versenyautó volánja mögött. Elvégre ez az első versenyem a FIA GT1 osztályában… Egy szerelő még megigazítja a biztonsági övem, én pedig kinyitom a szemem és lassan rámarkolok a kormányra. Ember és gép eggyé válik – egy élő, lélegző fémszörnnyé, egyetlen céllal: minél gyorsabban végigrohanni a pályán. A technikusok és a táblákat-zászlókat tartó lányok lesietnek a pályáról. A rajtlámpát bámulom meredten, bal lábam óvatosan játszik a gázpedállal. Egyest kapcsolok, majd hirtelen zöld fény gyúl – és a megvadult mechanikus ménesek elszabadulnak...
Amikor 2009-ben az első Shift játék megérkezett, mindenki nagyot nézett – fura volt a Need for Speed nevet a szimulátorokkal együtt emlegetni. A Slightly Mad Studios viszont bebizonyította, hogy van keresnivalójuk a piacon, és bár a játéknak megvoltak a maga idegesítő apróságai, kellően sikeres lett ahhoz, hogy az EA bizalmat szavazzon a folytatásnak.

Jobbra: egy kezeslábasba bújtatott majomember
Jobbra: egy kezeslábasba bújtatott majomember

Ahogy először kigurultam a pályára, egy hatalmas csattanás hallatszott – az állam darabokra tört a padlón. Az autók hihetetlenül részletesen kidolgozottak, a pályán nemcsak az ideális ív látszik a guminyomoknak köszönhetően, de még elhullott gumidarabkák is hevernek szétszórva, a pályák környezete egyáltalán nem steril (sőt!), a sebességérzet a helyén van… Csodálatos! Persze ha jobban megnézzük, láthatjuk, hogy a közönség nagy része kartonlap, illetve a fű és a kavicságy lehetne szebb is, de biztosíthatok mindenkit: száguldozásaink közepette nem erre fogunk figyelni.
Az előző részben debütált sisakkamera átdolgozásra került: végre nem folyik össze taknyunk-nyálunk nagy sebességnél, hanem sokkal ésszerűbben mosódik el a kép. Emellett meglepően jól követi az eseményeket virtuális buksink – némi megszokás után nem szívesen jöttem ki ebből a nézetből: itt éreztem ugyanis először azt, hogy nem az autó vagyok, hanem a pilóta, aki az autót vezeti. Hangok terén is muszáj ujjonganom: a Test Drive Unlimited 2 kávédarálói után itt végre minden autó a maga jellegzetes hangján énekel – az amerikai V8-asok hörögnek, a japán rizsrakéták sziszegő turbóval morognak és még sorolhatnám. Mintegy 140 autóval csapathatunk a nagyjából 40 pályán – és ebbe nincsenek beleszámolva a különböző nyomvonalak: nem hiszem, hogy okunk lenne a panaszra.

Frissen sült a féktárcsa! Még izzik!
Frissen sült a féktárcsa! Még izzik!

De mi a helyzet az irányítással és a szimulációval – hiszen ezek a kulcspontok egy szimulátor esetében? A reklámkampány alatt láthattunk, hogy számos versenyző vigyorogva játszik a Shift 2-vel, de ilyenkor óhatatlanul is felmerül a kérdés: mennyi zöldhasú van a mosolyok mögött? Az egyik munkatársamnak pont ugyanolyan BMW M3 E30-a van, mint ami a játékban szerepel, így hát adott volt a helyzet: „beültettem” a virtuális kocsijába, és kizavartam a Nordschleifére. Miután ment pár kört, az volt a véleménye, hogy az autó abszolút valósághűen viselkedik, fantasztikusan van lemodellezve, de kissé túl ideges a valós autójához képest, illetve jobban túlkormányzottra van beállítva. Semmi baj, komám! – kurjantottam, és a remekül sikerült autóbeállító menüben (ami – akárcsak az első részben – totális kontrollt ad járművünk felett, de aki ettől esetleg megijed, egy egyszerűsített felületet is választhat) némi piszkálás után már jobb volt, bár még mindig nem egyezett meg teljesen a valósággal – de a kollégám szerint egész közel jár már hozzá. És ő egy halpikkelyt se kapott tőlem, hogy ezt mondja… ;-) A fentiek a kormánnyal való irányításra vonatkoznak, de hivatali kötelességből mentem pár kört gamepaddel és billentyűzettel is. Az utóbbival ugyan még valamennyire irányíthatóak az autók (bekapcsolt segítségekkel persze), de a műfajból adódóan nem ajánlott a technikai korlátai miatt (4 gomb áll szemben két analóg pedállal és egy kormánykerékkel) – magasabb géposztályokban a szenvedés garantált lesz. Gamepaddel már jobb a helyzet, de a pici „kormányszög” (magyarul a bal kar kitérési szöge) nem igazán teszi lehetővé a leheletfinom mozdulatokat, korrekciókat, amik egy kisebb riszálás megfogásához kellenek. Higgyétek el, ide kell egy jó kormány.
A hardcore szimulátortól érzésem szerint egyetlen dolog választja el a Shift 2-t, ez pedig a sérülések kezelése. Ugyan érezhetően kopnak az abroncsaink, illetve el is durranthatjuk a motort hosszabb versenyeken, de ha ütközünk, annak ritkán vannak komolyabb következményei még teljes sérülésmodell esetében is. Az igaz, hogy nagy sebességnél totálkárosra lehet törni az autót, de közepes koccanásoknál illene a menettulajdonságoknak is változnia, nemcsak a kasztninak gyűrődnie – és ez az, amit én nem nagyon éreztem. Plusz nekem hiányzik a boxkiállás is – talán majd legközelebb...

Ezt egy picit megmókoljuk...
Ezt egy picit megmókoljuk...

Játékmódok tekintetében nincs különösebb változás, a szokásos párkörös futamokon vehetünk részt (bár akad egy Endurance, azaz hosszabbtávú versenysorozat is). Kezdéskor természetesen nincs nagy választék, de ahogy egyre többet versenyzünk, úgy gyűlnek a tapasztalati pontok, és szintlépéskor újabb versenyek válnak elérhetővé. Nincs kötött sorrend – tapasztalati szintünktől függően ugrálhatunk az egyes versenysorozatok között. XP-t pedig nem csak a helyezésünk után kapunk, hanem minden értékelhető mozdulatunk jutalma pár pont – szerencsére az előző résztől eltérően a roncsderbit már nem értékeli a játék.
Az egyes szériákhoz megfelelő autó is kell, ezt a versenyeken elért helyezéseink pénzjutalmából, illetve a szintlépésekkor kapott bónuszokból tudjuk finanszírozni. Az már (általában) a mi döntésünk, hogy új kocsit veszünk, vagy a régit fejlesztjük fel. Ha esetleg megszorultunk anyagilag, a megunt verdáinkat el is adhatjuk.
TIPP: Ha eladunk egy autót, csak az alapmodell árát kapjuk vissza. Érdemes külön eladogatni a felpakolt fejlesztéseket, mert az azokba fektetett pénzt csak így nyerhetjük vissza. Illetve jó tudni, hogy ha egyszer tejesen átalakítottuk versenyautóvá a járművünket (works upgrade), azt már nem tudjuk visszavonni, és a fejlesztéseinket se tudjuk így eladni.
Amit viszont nem értek az az, hogy miért 20 a szintkorlát a játékban? Egy átlagos játékos némi multizással hamarabb eléri ezt a plafont, mielőtt befejezné a karriert, így kicsit okafogyottá válik az a rész – és mivel a nagy pénzjutalmak a szintlépéssel jönnek, esély sincs arra, hogy az összes autó a birtokunkba kerüljön.

Ha még látnék is valamit...
Ha még látnék is valamit...

A drift játékmódról muszáj külön megemlékeznem, ennyire ugyanis még a nemrég tesztelt Ghostbusters: Sanctum of Slime sem húzott fel. Kormánnyal ugyanis képtelen voltam még az oktatórész első gyakorlatát is megcsinálni (kikapcsolt segítségekkel). Órákig próbálkoztam, de a defekten és az idegbajon kívül mást nem kaptam... Aztán egy hirtelen ötlettől vezérelve megpróbáltam gamepaddel, és láss csodát: működött. Igen ám, de a segítségek még ekkor is ki voltak kapcsolva – de a gép szemmel láthatóan beleavatkozott az irányításba (segített ellenkormányozni), így könnyebbé téve a kocsi csúsztatását. Nem vagyok egy nagy drifter, de ez a játékmód így, ebben a formájában merő tragédia, és köze sincs a való életben tapasztaltakhoz. Kár érte…

Ki merészelte összekoszolni ezt a gyönyörűséget?
Ki merészelte összekoszolni ezt a gyönyörűséget?

Az MI terén nincs különösebb okunk a panaszra, ellenfeleink egész életszerűen viselkednek. Nincs sínautókázás, szépen gyepálják egymást is, nem csak engem – volt már karambol az orrom előtt. Emellett figyel ránk is: ha bebújok a belső ívre és kifékezem, nem rántja rám a kormányt a kanyarban, hanem illedelmesen kimegy a külső ívre. De: nehezebb szinteken aránytalanul agresszívabb lesz, és nem átall pofátlanul lökdösődni. Emellett kissé inkonzisztens is: pár versenyen alaposan megizzaszt, míg másokon simán alázható. Összegezve: általában azt nyújtja, amit elvárunk tőle, de néha kicsit messze esik az ideálistól.

Az éjszakai futamok hátránya: a csajok nem látszanak túl jól...
Az éjszakai futamok hátránya: a csajok nem látszanak túl jól...

Ha viszont nem a gép ellen szeretnénk kiállni, irány a multiplayer! Kicsit fentebb azt írtam, hogy a játék már nem értékeli az agresszív manővereinket – de figyelni figyeli, és ez alapján keres nekünk ellenfeleket. Ugyan eltart pár versenyig, amíg felméri beállítottságunkat, de én speciel az utóbbi versenyeimen csupa normális emberrel kerültem össze, és valahogy elmaradtak a zúzógépek... XP-t itt is kapunk (relatíve sokat), de a pénznyereményekből nem fogunk meggazdagodni: ezért is érthetetlen a húszas szintlimit.
A Need for Speed Hot Pursuitban debütált Autolog itt teljesedik ki igazán. Egyrészt ezen keresztül tudjuk barátainkat meghívni egy közös csapatásra, másrészt a maximum 10 fotó mellett most már legfeljebb 5 visszajátszást is megoszthatunk (apropó: még YouTube videóexport is van, csak sajnos 10 másodperc időlimittel), de a csúcs egymás teljesítményének követése. Töltés közben mindig látjuk barátaink eredményeit (és azt, hogy milyen autóval érték ezt el), így adva van a plusz motiváció a jobb teljesítményhez. És mivel itt már jóval kisebb a mázlifaktor, mint a Hot Pursuitban, sokkal inkább előjön a „mennyabúsba”-életérzés, amikor a rendszer közli velünk, hogy egy szépnek tartott körrekordunkat egy jó barátunk megdöntötte – aki innentől már nem is annyira jó barát... ;-) Felfoghatjuk a dolgot a multiplayer kiterjesztésének is, csak ilyenkor nem egyszerre vagyunk a pályán.

...csak ebből a szögből
...csak ebből a szögből

A játék Limited Edition kiadása mintegy 40 plusz verseny mellett három extra autóval is kedveskedik: egy Alfa Romeo Giuletta QV, egy Lamborghini Murciélago LP 640 és egy Nissan Silvia S15 Spec. R Aero kerül garázsunkba. Ha van online accountunk a Need for Speed Shift, World vagy Undercover játékokban, némi extra XP és pénz a jutalmunk, Hot Pursuit esetében pedig ezeken felül még a borítóról ismerős rendőrségi Lamborghini Reventónt és a narancs Pagani Cinque-et is megkapjuk.

Amíg ezek egymással birkóznak, én elslisszolok mellettük
Amíg ezek egymással birkóznak, én elslisszolok mellettük

Lehet, hogy ezért megkapom a magamét a hozzászólások között, de én úgy gondolom, új etalon született a szimulátorok között. Kellő sikerélményt nyújt a kezdőknek, élvezetes a profik számára is, hihetetlen autó- és pályaválaszték: mi több kellhet még? A multi majdnem zökkenőmentes, az Autolog pedig hatalmas pluszt ad. A karrier változatos, és szerencsére kellően kötetlen. Egy szó mint száz: kötelező vétel minden benzingőztől mámoros íróasztal-Schumachernek!

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

90%
grafika
9
hangok
10
játszhatóság
8
hangulat
10
Pozitívumok
  • Gyönyörű grafika és hangok
  • Élvezetes multi
  • Az Autolog fantasztikus pluszt nyújt
  • Bőséges autó- és pályaválaszték
Negatívumok
  • Pocsék drift mód
  • 10 másodperces időlimit a YouTube videóexportnál
  • Kissé inkonzisztens MI

További képek

  • Rendőrautó a versenypályán?
  • Bedőltem - csak nem úgy!
  • Szerintem a rendőrök alaponan megbüntetnének, ha ilyen rosszul lennének a lámpáim beállítva
  • Na de kedves verdák, ezt 18 éven aluliak is nézhetik...
  • Ez a pofa segít a karrierünk folyamán - például jól megmondja a rajtnál, hogy
  • Nicsak: a Kindertojásban egy Mustang volt!
  • Titánok harca: Bimmer vagy Merga?
  • A rajt kulcspillanata
  • Ragadozó ugrásra készen
  • Micsoda? 8 tizeddel vagyok rosszabb?
  • Balra egész kellemes a kilátás
  • Kicsit sűrű a forgalom, dugó lesz
  • Fejjel lefelé érdekesebb
  • The Need for Speed
  • Hi-tech Corvette: még HUD is van!
  • Istenkáromlás: francia egy brit autóban!
  • Endy, rossz hírem van: el foglak kapni!
  • Két német és a romantikus naplemente
  • De csak centikkel
  • Merre is van a gyorsbüfé?
  • Napszemüveg híján alig látom az ellenfelem
  • Rizsrakéták
  • Brit belharc: Aston Martin vagy Jaguar?
  • Kamerás Klón Kázmér korzózik a köcsik között
  • Leszek én még előrébb is
  • Kapcsold már le az országútit!
  • Azt hiszem, ennek a verdának annyi...
  • A Mercedeses Banda a Taxi 1-ből driftgyakorlaton
  • Ez olyan szívfacsaróan gyönyörű...
  • Ide viszont kéne az országúti fény...

Shift 2: Unleashed

Platform:

Fejlesztő: Slightly Mad Studios

Kiadó: Electronic Arts

Megjelenés:
2011. március 25. PC
n/a: PS3, X360

Minimális rendszerigény: Intel Core 2 Duo 2 GHz/AMD Athlon 64 X2 2,4 GHz, 2 GB RAM, Radeon HD 3000/GeForce 8000 sorozatú vagy jobb videokártya, 7 GB HDD, Windows XP (SP3)/Vista (SP2)/Windows 7

» Tovább a játék adatlapjára

Sityi

Sityi
Örökifjú hardvertudor, csúcsamatőr fotelpilóta, botcsinálta zenészkezdemény. De amúgy békés majdnemmindenevő. Vonzódik a kerek dolgokhoz: legjobban a kormánykerék és a DJ-kontrollerei mögött érzi magát.

HOZZÁSZÓLÁSOK

qwabaw
qwabaw [72]
A Driftbe valami katasztrófálisan el lett rontva, pedig ha már LFS-ben driftelgetek lazán, akkor igazán nem értem ez miért izzaszt meg :-P Nekem valami az ellenkormányzásnál nem stimmel, tartom egy bizonyos szögben a kormányt ellen, de ide-oda jár a kerék közben, képtelenség megfogni, egyszerűen nem bírok rájönni, hol a bibi a kormánybeállításnál.
KoKo
KoKo [4304]
Köszi a linket, rápróbálok, s kíváncsi leszek mennyit változik az irányítás. Amúgy én azt tapasztalom, hogy a kisebb teljesítményű kocsikat könnyebben el lehet manőverezni gamepadal is. Ez a teljesítmény növekedésével egyre nehezebb lesz. Viszont sok versenyhez nem kell nagy géppel menni.

A másik, hogy pl. az audi r8 tökéletesen irányítható volt, addig amíg rá nem raktam a végső, eladhatattlan tuningot, onnantól kezdve kezelhetettlen lett.
Sityi
Sityi [1619]
Köszi az elismerést!
nedcoleman
nedcoleman [13]
Gratulálok a cikkhez! Megfogalmaztad a véleményem és mondandóim szépen sorban....
Magát az értékelést, pontozást csak elismerni tudom s ezzel együtt magát a játékot is. Én eyefinityvel játszom a Shift2-t és szóhoz nem lehet jutni csak ülni előtte és élvezni!!!

Azt hiszem ez volt az első olyan cikk (itt) amit teljesen végig tudtam úgy olvasni, hogy még olvastam volna tovább...

Hajrá'
Sityi
Sityi [1619]
Szerencsére a drift egy-az-egyben kihagyható. Nekem amúgy nem is ment rosszul gamepaddel, de abban segített a gép.
Jótanácsok a drift módhoz (a nogripracing fórumáról lefordítva):
1.) Gyorsíts fel, és használd a pálya teljes szélességét ugyanúgy, mint a "rendes" versenyeken! A nagyobb kanyarokat vedd be hármasban, esetleg négyesben!
2.) A gumi akkor durrant ki ha: a) túl lassan mész (túlságosan is kipörög a kerék) b) túl nagy szögben csúszol (túl nagy a gumi oldalirányú terhelése). Teendő: meg kell találni azt a pontot, mielőtt a gumik nagyon elkezdenének visítani - lehet, hogy így nem olyan látványos, de a pontok így özönlenek a legjobban.
3.) Használj egy relatíve gyenge autót - az erősebbek hajlamosabbak elfüstölni a gumit! A BMW M3 E46 a poszttoló ajánlata.
4.) Ne kézifékkel csapasd be a verdát a kanyarba, azt maximum a hajtűkanyarokban használd! Ilyen szempontból a Jóllakott Napközis Driftbajnok sajna hülyeséget mond a játékban... A hangsúly a fokozatosságon van, azaz fokozatosan állítsd be a kocsit a csúszásba, ne hirtelen!
5.) Ha már egyszer csúszik az autó, finom kormánymozdulatokkal kell korrigálni, nem heves mozdulatokkal. A gázt vissza a felére, és picike kormánymozdulatokkal íven lehet tartani az autót.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (13 db)