Hosszas töprengés után arra az első hallásra talán meghökkentő következtetésre jutottam, hogy Ríviai Geralt olyan a Keleti Királyságok lakóinak, mint a pacalpörkölt nekünk, magyaroknak. Mindenki ismeri, és mindenkinek megvan róla a határozott elképzelése, amelynek értelmében az emberek vagy gyűlölik, vagy imádják, de átmenet nincs. Ráadásul azt sem egyszerű eldönteni, hogy akkor most végül is szörnyen néz ki, vagy épp ellenkezőleg, roppant rokonszenvesen. Az Andrzej Sapkowski regényei nyomán a CD Projekt RED lengyel fejlesztőcsapat által eleddig csupán személyi számítógépeink monitorain életre keltett, rettenthetetlen szörnyvadász évek óta a színvonalas szerepjátékokért rajongó közönség egyik legnagyobb kedvence. 2007-es feltűnése óta díjak garmadáit kebelezte be, köztük számos "Az év játéka" kitüntetéssel, ám korunk talán legjelentősebb elektronikus játékipari szegmensét, a konzolok piacát még nem hódította meg. Volt ugyan róla szó, hogy a PC-ken borzasztóan sikeres első epizód megkapja a maga Xbox 360-as átiratát, de erről a készítők az akkor már a csapat másik fele által gőzerővel készített második epizód kedvéért lemondtak, és a teljes gárda inkább azon dolgozott annak tavaly májusi megjelenéséig. Erőfeszítéseiket természetesen ismét siker koronázta, és a The Witcher 2: Assassins of Kings a 2011-es, példátlanul erős számítógépes szerepjáték mezőnyben is szép számmal zsebelte be a neki méltán kijáró díjakat, amelyek között ismét nem egy hangzatos "leg-leg-leg" kezdetű szerepelt. A lengyel csapat ezúttal szerencsére nem tett le eredeti elképzeléséről, és az immár hagyományosnak mondható, "még szebb, még jobb, még több" tartalommal felvértezett második kiadást nem csupán PC-re, hanem Xbox 360 konzolra is megjelentette, Enhanced Edition alcímmel. Ebbe kukkantottunk mi is bele egy ismertető erejéig, amelyben leginkább a konzolos változat egyedi tulajdonságaira térnék ki, hiszen a játékról már született egy kiváló értékelés annak megjelenésekor magazinunk hasábjain, így például a történettel, vagy a különféle űzhető mesterségekkel (főzetek és bombák készítése, alkímia stb.) most nem foglalkoznék.
Első ránézésre kitűnik, hogy a kiadó most is kitett magáért, hiszen már az alap verzió is jóval több tartalommal bír a más kiadványok esetében megszokottnál. A két lemezen terpeszkedő program mellett egy, a játék zenéjét tartalmazó CD korong, egy bőséges információval szolgáló, amolyan "régi vágású", 44 oldalas kézikönyv, egy 86 oldalas útmutató füzet, valamint egy részletes, kétoldalas színes térkép juthat a vásárlók birtokába, ráadásul mindez alapáron. A gyűjtői kiadás extrái ennél természetesen jóval többre rúgnak, igaz, annak az ára is magasabb, ám még így is jócskán alul marad a többi Collector's Edition díjszabásához képest, ugyanakkor tartalom terén sokukat fölülmúlja. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a nyomtatott anyagok ékes anyanyelvünkön íródtak, csakúgy, mint a játék feliratai, azt hiszem, bátran elmondhatjuk, hogy a legendás magyar-lengyel barátság továbbra sem szenvedett csorbát, sőt, inkább hogy tovább erősödött e remekbe szabott produktum által.
Az első korongot behelyezve rögtön egy vadonatúj bevezető film fogadja a felhasználót, amely Demavend király a játék történéseit nem sokkal megelőző brutális lemészárlását mutatja be az ismeretlen bérgyilkos által. A kisfilm durván jól sikerült, az a legapróbb részletekig kidolgozott és kiválóan megkomponált alkotás, ami nem is csoda, hiszen a BAFTA-díjas és Oscar-díjra jelölt filmrendező, Tomasz Baginski vezérletével készült. Az eredetihez képest ez a változat számos további újdonságot tartalmaz, úgy, mint két további, a fő történethez szorosan kapcsolódó, a játékidőt mintegy 4-5 órával meghosszabbító küldetést, számos új átvezető filmet, több új kisfilmet, új lezáró mozit, új helyszíneket, Dolby Digital kompatibilitást és minden olyan extra tartalmat, ami a PC-s változat megjelenése óta jött ki.
Jobban elmélyedve a The Witcher 2 X360-as verziójában csakhamar kiderül, hogy az alkotóknak sikerült a játékból egy majdnem tökéletes konzolos portot készíteniük, amely tartalmazza a nagyszerű eredeti változat valamennyi elemét a nyílt, nem lineáris, szövevényes történettől kezdve a gyönyörű, színpompás látványvilágon át az egyszerűen átlátható menüképernyőkig. Ezek mellett talán a legfontosabb elemként a sötét, komor, intrikával, árulással és politikai viszálykodással átszőtt hangulat is csorbítatlanul átkerült az Xbox 360 változatba. Kompromisszumot mindössze néhány helyen kellett tenniük a készítőknek. Ilyen a PC-s változathoz képest valamelyest leegyszerűsített grafika, amely időnként kisebb bugokat is produkál (bevillanások, rosszul vagy későn betöltődő textúrák stb.), igaz, ezek előfordulása a játék felinstallálásával nagyrészt megszüntethető. Ugyanez a művelet tovább csökkenti az egyébként sem szemet szúróan tetemes töltési időket, egyszóval érdemes feltelepíteni a konzol adattároló egységére a programot.
A tesztelés során két különböző, egy belépő és egy felső kategóriás televíziókészüléken is kipróbáltam a játékot puszta kíváncsiságból (no meg némi kényszerűségből), és megállapítottam, hogy bizony a drágább, nagyobb tudású tévén szemmel láthatóan szebb volt a program, de ezt csak érdekességként jegyezném meg.
Szintén némiképp átalakult a menürendszer, amely így jobban "kézre áll" a kontrollerrel játszóknak, de ez, hála Istennek, nem jelenti annak a végletekig való leegyszerűsítését. A játék ugyanolyan összetett maradt, mint annak nagysikerű számítógépes testvére. Az irányítás némi gyakorlással probléma nélkül elsajátítható, és a Prológus végére már mindenki gond nélkül izeg-mozog a játék világában. Ez a begyakorlás egyébként egy különálló oktató mód segítségével is megtehető.
A magyar feliratról már korábban szóltam, amely szerencsére ezúttal is remek fordításon alapszik, és jóval közelebb hozza a hazai felhasználókhoz ezt a nem hétköznapi történetet. A zene és a hangok maradtak a már megszokott színvonalon, így ezen a téren most sem érheti panasz a készítőket.
Bő egy hónap híján öt évvel az első epizód számítógépeinken való debütálását követően végre megérkezett minden idők egyik legkifinomultabb, legfelnőttesebb szerepjátékának Xbox 360-ra írt változata, amely tartalmazza a nagy PC-s előd valamennyi kiváló tulajdonságát és elemét, emellett fel van vértezve számos újdonsággal, és mindent összevetve szinte tökéletes módon viszi át az általa prezentált élményt a csúcs számítógépeknél jóval egyszerűbb lelkületű játékkonzolok világába. Azt hiszem, bátran kijelenthető, hogy a The Witcher 2: Assassin of Kings Enhanced Edition az eddig valaha megjelent egyik legtartalmasabb konzolos játék, amely a rendszerint jóval összetettebb PC-s programokat megszégyenítő módon hozza el játékosok újabb generációinak a nagybetűs élményt, amit úgy hívnak: minőségi szerepjáték. Akik a konzolos játékportok végtelen lebutítása miatt szoktak haragos szóval ágálni, azoknak ezúttal bizonyára elakad a szavuk, mi pedig elégedetten konstatálhatjuk, hogy néha bizony milyen jól is tud esni egy kis csönd!