Amellett, hogy a hagyományoknak megfelelően olvasóink szavazhattak az elmúlt esztendő legjobb játékaira (pontosabban a cikk megjelenésének napján még folyik a szavazás), ezúttal szerkesztőségünk néhány tagja is összefoglalta, hogy mit kapott játékok terén az előző évtől. Rövid értékelésüket a 2013-as évről alább olvashatjátok.
gregmerch
Számomra az alábbi alkotások adtak kiemelkedő élményt a tavalyi esztendő során:
- Tomb Raider: Nagyon nehezen tudtam elhinni, hogy egy ennyire „megfáradt”, sokszor, többek által újragondolt sorozatból valami igazán nagy dolog sül majd ki. Végül szerencsére tévedtem, és életem egyik legjobb játékát ismerhettem meg általa.
- Metro: Last Light: Kiváló történet, remek megvalósítás, csúcs hangulat. Tömören ennyi. Lenyomja az összes CoD-ot és társait. Végre egy cinematic shooter, amely az egyjátékos részre koncentrál.
- Bioshock: Infinite: Hihetetlen sztori és atmoszféra, nem mindennapi környezetbe csomagolva. Egy játék, amelynek a története többre is hivatott lenne a műfaj keretei által kínáltnál.
- Beyond: Two Souls: Ha azt mondják erre a játékra, hogy egy, a NASA számára kifejlesztett PC-n, vagy egy legújabb generációs konzolon fut, simán elhiszem. Interaktív mozi és csúcsjáték egy személyben.
- Diablo III konzol verzió: Egy program, amely bebizonyította, hogy egy olyan műfaj is muzsikálhat kiválóan konzolon, amelyet eddig gyakorlatilag Pc exkluzívnak gondoltunk, gondoltam volna – persze ha hozzáértő kezek nyúlnak hozzá.
Lackó
Az elmúlt évben az tetszett a legjobban, hogy előretörtek a mobiljátékok. Eddig is voltak mobileszközökre játékok, de ezek nem voltak komolyak egy közepes gamer számára sem. Ám ez az év elhozta a fordulatot – legalábbis számomra –: valahol átszakadt egy gát, és hirtelen sokkal kifizetődőbb lett mobiljátékokat fejleszteni, ami azzal járt, hogy beszálltak a nagy kiadók is. Gondoljunk csak a teljesen portolt XCOM Enemy Unknownra vagy az év végi Assassin’s Creed Piratesre. A nagy kiadók mellett bejöttek azok a közepes csapatok is, akik PC-s játékaikkal csak egy nagyon szűk körben tudnak szakítani a rétegjátékaik miatt ilyen például a Matrix Games, amely többet kaszált a mobilra is kiadott Battle Academy-vel, mint az összes PC-s játékával. Így aztán év végén ki is hozták a szintén mobilos Panzer Corpsot, amely sokkal jobban passzol egy tabletre, mint egy PC-s erőgépre. És végül – legalábbis egyelőre – megmaradtak az egy- vagy párszemélyes garázsprojektek is, hisz mobilra sokkal könnyebb valami kézzel foghatót fejleszteni. Így a nagy nevek mellett még jelen vannak a független fejlesztők a rengeteg apró, de nagyon ötletes játékaikkal. Idén éreztem először azt, hogy komoly játékhoz (tehát nem egy 15 perces casual game-hez) is elég bekapcsolni a tabletet, és nem feltétlenül kell a PC.
Sityi
Érdekes év volt 2013, szó se róla. A legnagyobb személyes élményem az Eurogamer Expo volt – gyerekként sokat álmodoztam arról, hogy egy ilyen videojáték-kiállításra márpedig egyszer kijutok (csak akkoriban még az ECTS-ről és az E3-ról olvasgattam). Itt próbálhattam ki az új konzolokat is, amelyek ugyan remekül sikerültek – de szerintem csak az előző generációhoz képest. Az előző generációváltásoknál az új konzolok egyértelműen jobbak voltak az akkori csúcs PC-khez képest is, most valahogy nem ezt érzem. Persze majd az idő múltával elválik, mennyire tud többet és jobban a PS4 és az X1 egy jobbfajta számítógéphez képest...
Ez az év úgy érzem, leginkább az indie játékoké volt. Mostanra jelentős piaci szereplővé váltak a független fejlesztők – olyannyira, hogy a Microsoft és a Sony külön figyelmet szentel nekik, valamint a Steamet is elárasztották az olcsó indie játékok. Sajnos a mennyiség nem feltétlenül jár minőséggel, de az idei top 3 játékom mind indie: The Stanley Parable, Antichamber, Shadowrun Returns.
Barnabás
A 2013-as évben rám a legnagyobb hatással a The Last of Us remekbeszabott kalandja volt. A mindig csúcsteljesítményekkel kényeztető Naughty Dog egy olyan zseniális akció-kalandjátékot készített, amelynek briliánsan megformált karakterei és története egy életre belém ivódtak. Emlékezetes volt számomra egy másik PS3-exkluzív játék, a Beyond: Two Souls is, amely vegyes fogadtatásától eltekintve szerintem egy hasonlóan magával ragadó interaktív dráma, mint a Quantic Dream korábbi alkotásai. Ellen Page alakítása lenyűgöző, de maga a sztori is elgondolkodtató és megható. Még év elején szintén egy PS3-as játék bűvölt el, a japán Level-5 gárdája által létrehozott Ni No Kuni című JRPG képében. A tavalyi szerepjáték-ínséges időkben különösen jól esett ez a hihetetlenül gazdag tartalommal ellátott, szó szerint mesés látványvilággal megáldott program. Mindenképpen említésre méltó még az új Tomb Raider felvonás, amely a mai kor igényeinek megfelelően alkotta újra Larát. Már a legelső Tomb Raider óta a sorozat fanatikus rajongójának vallom magam, így különösen örültem, hogy újra a régi dicsfényben tündököl a széria. FPS kategóriában a Bioshock Infinte villantott, amely az utánaolvasást igénylő, eléggé bonyolult sztori és Elizabeth karaktere miatt lett számomra emlékezetes. Az év végét pedig nekem az Assassin’s Creed IV: Black Flag határozta meg, amely a karib-tengeri kalandjaival a megszokott kiváló minőségben kényeztetett el.
Zoo_Lee
A 2013-as évet is magunk mögött tudhatjuk, és azt hiszem, kijelenthetjük, egy remek, eseménydús év volt. Sajnos csak a betervezett mennyiség töredékével tudtam játszani, de ettől függetlenül volt néhány emlékezetes darab, amelyekre valószínűleg még évek múlva is emlékezni fogok. Az első ilyen a DmC: Devil May Cry, amelyről majdnem egy éve írtam a cikket. Bár eredetileg a remake-ellenes DMC rajongók táborát erősítettem, az új rész a remek pályadesignnal, az ütős zenékkel és változatos, könnyen elsajátítható kombóival levett a lábamról. A dobogó második helyét foglalja el a Saints Row IV, az utóbbi évek legpoénosabb játéka, amely számtalan vicces kikacsintás és különböző változatos játékelemek tömegén túl remekül összefoglalta, miért is szerettünk az elmúlt generáció során sandbox nagyvárosokban szabadon tombolni. Végül pedig: State of Decay. Az Undead Labs sikerjátéka kis híján elkerülte a figyelmemet, de szerencsére nem így történt, mivel a legjobb zombis játéknak tartom, amivel valaha játszhattam, a szenzációs atmoszféra, a játékélmény még a kopottas grafika, és a kisebb-nagyobb bugok ellenére is hatalmasat ütött. Ez volt számomra 2013, boldog, játékokban gazdag újévet kívánok mindenkinek!
Dino
Lusta leszek, és saját összefoglaló helyett inkább idemásolom, hogy miket válaszoltam nemrég az IDDQD kérdéseire.
- A három legjobb játék 2013-ban (platformtól függetlenül): Nehéz volt választani, abc rendben mondjuk ez a három: Bioshock Infinite, God of War: Ascension, Grand Theft Auto V
- És ami még ezeknél is jobb volt, azaz GOTY: Rayman Legends (Oké, a fentiek bármelyikével felcserélhetném igazából, azért választottam ezt, mert kooperatív módban külön nagy élmény volt játszani.)
- Legjobb handheld/mobil játék: Vector (Mobil után PC-re is megjött, remek időrabló „na még egy pályát” szórakozás.)
- Legjobb multiplayer játék: Amiket próbáltam, mindnek volt valami kisebb-nagyobb baja, legtöbbet 2013-ban a Call of Duty: Black Ops II multijában töltöttem, úgyhogy erre a kategóriára most nem írnék semmit.
- Legjobb játék, amivel senki nem játszott: Erre sajnos nincs ötletem.
- Legszarabb játék, amivel mindenki játszott: Aliens: Colonial Marines (Biztos mindenki belenézett, hogy tényleg olyan rossz lett-e ;) )
- Az év leginkább wtf játéka: Typing of the Dead: Overkill (Gépírásgyakorlás zombikkal. Kell ennél többet mondani?)
- Kazuár különdíj (az év casual játéka, lehet webes is): Candy Box 2 (Hihetetlen, mit ki nem lehet hozni egy simán szöveges képernyős játékból...)
- Az év játékhőse: Lady Katarina – The Incredible Adventures of Van Helsing (Mókás, ahogy folyton beszólogat.)
- Az év trendje: Epizódok, DLC-k, micropayment és season pass lassan mindenhez. (Bár ez nem most indult, de talán egyre jobban terjed.)
- Az év legjobb híre: Megérkezett az új konzolgeneráció. (Még ha ez hazánkban nem is teljesen igaz.)
- Az év legrosszabb híre: Az előző évi trendhez kapcsolódva: a kickstarteres projektekből elég sok jelentős csúszásokat mutat, ami azért megrendítheti a bizalmat a játékok közösségi finanszírozásában.
- A következő év(ek) legjobban várt játéka: Titanfall és Watch_Dogs