25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Lara Croft and the Temple of Osiris

Négyfős tárlatvezetés Osiris egyiptomi templomában.

Írta: GeryG 5 hozzászólás

Lara Croft kisasszonyt aligha kell bárkinek is bemutatni, hiszen a videojáték-történelem talán legismertebb női hőséről van szó. A Tomb Raider széria évtizedes múltra tekint vissza, amely során voltak ugyan hullámvölgyek is, de a sorozat népszerűsége máig töretlen. Az utóbbi években készült reboot pedig egészen új színben tűntette fel Larát, amellyel megérkezett a régóta várt új lökés a szériának.
A sorozat 2010-ben igen érdekes mellékágat kapott a Lara Croft and the Guardian of Light képében. Ebben a jól ismert hátsó kameranézetet izometrikusra cserélték, és a játékmenet is jelentősen átalakult, még árkádosabb lett. Emellett az egész koncepciót a kooperatív játékra építették, amelyben egyik játékos Larát, a másik pedig a Totecet, a világosság istenét irányíthatta. A játék kimondottan jól sikerült, így nem okozott különösebb meglepetést, amikor idén nyáron a Crystal Dynamics bejelentette, hogy készül a folytatás, a Lara Croft and the Temple of Osiris.

Lara Croft and the Temple of Osiris

A Temple of Osirisban Lara búcsút int az előző játék trópusi azték környezetének, hogy egy kicsit Egyiptomban nézzen körül. Itt társul régi vetélytársával, Carter Bellel, hogy ketten jussanak be Osiris rég elfeledett templomába. Osirist az idők kezdetén testvére, Set gyilkolta meg és zárta börtönbe. Amikor Lara és Carter behatolnak a templomba, tudtukon kívül megbolygatják Set nyugalmát is, aki ezért halálos átokkal sújtja őket és elzárja a kifelé vezető utat. Bár a helyzet elsőre kilátástalannak tűnik, Larát és Cartert nem várt segítők karolják fel. Isis és Horus két másik istenség (a mítosz szerint Isis Osiris felesége volt, Horus pedig a fia), akik Laráékkal együtt szállnak szembe a hatalmas Settel. Ehhez össze kell gyűjteni Osiris feldarabolt testének minden részét, hogy újra egyesítve azokat, visszatérhessen és legyőzze Setet.

Lara Croft and the Temple of Osiris

Kooperatív módban a korábbi kettőről négyre emelkedett a játékosok maximális száma. A játékmenet lényegében nem sokat változott a Guardian of Light óta. Visszatért az izometrikus nézet, valamint az irányítás és a feladványok is nagyon hasonlítanak. A legfontosabb újítás a kooperatív módot érinti, hiszen a korábbi kettőről négyre emelkedett a játékosok maximális száma. A játékosok értelemszerűen Lara, Carter, Horus és Isis felett vehetik át az irányítást, akik valamennyire eltérő képességekkel bírnak. Lara és Carter a lőfegyverek terén jártasak, képesek meggyújtani a fáklyákat, emellett Lara rendelkezik egy kampós kötéllel is, amellyel felmászhat magasabb helyekre, illetve átlendülhet vele egyébként átugorhatatlan szakadékok felett (ez az eszköz egyébként több korábbi Tomb Raider játékban is felbukkant). Horus és Isis istenekhez méltó erővel bírnak: erőteret varázsolnak maguk köré, amely megvédi őket a támadásoktól, illetve ezzel segíteni is tudják társaikat a magas részek elérésében (felmászhatunk az erőtérre). Mindketten rendelkeznek Osiris varázsbotjával is, amellyel pusztító sugarakat lövellnek. Utóbbi egyébként néhány rejtvény megoldásánál is fontos szerepet játszik, hiszen bizonyos emelvényeket is csak ezzel tudunk működésbe hozni. Mivel a játékot kifejezetten a kooperatív módra alapozták, így a legnagyobb élményt barátainkkal együtt élhetjük át. Az eltérő képességek miatt csak csapatmunkával élhetjük túl a templom csapdáit és a ránk rontó túlvilági lényeket. Többjátékos módban mindenki választhat magának egy karaktert, de ha csak ketten játszunk, akkor az egyik játékosnak Lara és Carter, a másiknak pedig Horus és Isis közül kell választania. Aki pedig egyedül vág neki a kalandnak, az mindenképpen Lara bőrébe bújhat, aki ilyenkor a mágikus botot is magával viszi.

Lara Croft and the Temple of Osiris

A játékmenet alapvetően két részből áll: hol különféle szörnyek ellen kell harcolnunk, hol pedig ügyességi és logikai feladványokat megoldanunk. Előbbi sokkal kisebb hangsúlyt kapott ezúttal, de minden egyes pályán van akció is. Az ügyességi részek nehézsége leginkább a kameranézet és az irányítás nem mindig megfelelő összhangjában rejlik, egyébként nem állítanak nagy kihívások elé. A logikai rejtvények egy árnyalattal már érdekesebbek, többször futottam bele olyan rejtvénybe, ahol jobban el kellett gondolkodnom. De még így is mindig hamar rá lehet jönni a megoldásra. Időnként vannak boss-harcok is, de ezek is mind már jól ismert formula alapján teljesíthetőek.

Lara Croft and the Temple of Osiris

Osiris testrészeit külön-külön kamrákban rejtették el, amelyekhez halálos csapdákon, szakadékokon és persze túlvilági őrökön át vezet az út. A kamrák a templom ásatásainak különböző pontjairól nyílnak, csakhogy hiába van egy stilizált térképünk, az mindenre jó, csak épp tájékozódni nem tudunk rajta. Így sokszor éreztem elveszettnek magam, nem tudtam, hogy merre induljak. Vannak szobrok, amelyek talapzatára állva megmutatják, melyik irányba keressük a legközelebbi bejáratot, de ezt leszámítva semmi segítségünk nincsen, ráadásul azt sem jelzi előre semmi, hogy az adott kamrában jártunk-e már korábban. Számomra mégis az volt a legfurcsább, hogy ha egyedül játszottam, akkor mindig csak Larát láttam a képernyőn, három társának csak a hangját lehetett hallani. Ha viszont jött egy átvezető videó, akkor mindig ott álltak hősnőm mellett. A játékmeneti logikát értem, de nekem nagyon hangulatromboló volt.

Lara Croft and the Temple of Osiris

A pályákon egyébként a csapdák és szakadékok között mindenfelé ősi vázákat találni, amelyeket valamire való archeológushoz méltón össze is törünk, hiszen némelyik drágaköveket rejt. Ezek jelentik a játék pontgyűjtögetős részét, aminek leginkább az egyes pályákhoz kötődő achievementek miatt van jelentősége.
És hogy a szerepjátékos áthallás se maradjon el, hőseinket különleges gyűrűkkel és nyakláncokkal láthatjuk el, ezek pedig javítanak (vagy épp rontanak) az életerőn, a bombák hatótávolságán vagy a fegyverek tűzerején. Ezekből kifejezetten sok van, mind eltérő tulajdonságokkal, így lehet velük taktikázni. Ugyanígy fegyverekből is akad szépen a tradicionális dupla pisztolytól a puskákon át egészen a géppuskákig.

Lara Croft and the Temple of Osiris

Látvány terén nem lehet okunk panaszra, legalábbis az összhatás tekintetében. Mivel az idő nagy részében magasról figyeljük az eseményeket, nem tűnnek fel a részletekben rejlő kisebb-nagyobb hiányosságok. Mondhatni, madártávlatból szép játék a Lara Croft and the Temple of Osiris, ám amint közelebb ereszkedik a kamera (mondjuk egy-egy átvezető jelenetnél), máris szembetűnnek a hiányosságok. Ezt igazán nagy negatívumként mégsem rónám fel, hiszen a grafika így is rendben van, és vannak kimondottan szép megoldások is. Hangok terén is nagyjából ugyanez a helyzet: a színészek hozzák a kötelezőt, melléjük elfogadható hangeffektek és a témához remekül illő dallamok társulnak.

Lara Croft and the Temple of Osiris

A Lara Croft and the Temple of Osiris képes volt továbbvinni a Guardian of Light örökségét. Érződik rajta, hogy a fejlesztők igyekeztek némi újdonságot is belevinni, de igazság szerint ez kimerül a résztvevő játékosok számának megduplázásában, ezt leszámítva ugyanazt kapjuk, amit négy éve. Ez persze egyáltalán nem nagy baj, hiszen a Guardian of Light egy remek játék volt, ezt a szintet pedig hellyel-közzel a Temple of Osiris is hozza, csak ennél egy kicsit többet is ki lehetett volna hozni belőle. Sok benne az önismétlés, az egyes pályák között pedig sokszor bolyongunk elveszetten. Ezzel együtt kellemes kikapcsolódást nyújthat az ünnepekre, Tomb Raider rajongóknak pedig már csak Lara miatt is érdemes tenni egy próbát. Mert ez a Lara még a régi, kőkemény Lara...

A Lara Croft and the Temple of Osiris PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg. A cikk a PS4-es verzió alapján készült.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

70%
grafika
7
hangok
7
játszhatóság
7
hangulat
6
Pozitívumok
  • Helyi és online kooperatív mód
  • Régimódi Tomb Raider hangulat
  • Helyenként egész pofás grafikai megoldások
Negatívumok
  • Nehéz tájékozódni a térképen
  • Ismétlődő feladatok
  • Hajlamos idővel unalomba fulladni
  • Nem sok újat hozott az előző részhez képest

További képek

  • Lara Croft and the Temple of Osiris
  • Lara Croft and the Temple of Osiris
  • Lara Croft and the Temple of Osiris
  • Lara Croft and the Temple of Osiris
  • Lara Croft and the Temple of Osiris
GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Lassan 15 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Barthezz
Barthezz [54190]
Elég sok volt benne sajnos a bug, ezért is voltam biztos benne, hogy ami a végén történt velem, szintén egy bug. :-)

Amúgy nem volt egy rossz játék, de a korábbi Guardian of Light részhez messze nem ért fel és borzasztó módon összecsapták.
Ricsi1976
Ricsi1976 [2011]
Ezzel a játékkal én is elakadtam anno, de valahogy nem éreztem ingert a befejezésre :)
Barthezz
Barthezz [54190]
Bár nem volt különös érdeklődés a fórumon a játék iránt, azért leírnám a lenti történet végkifejletét, ami majdnem pontosan 2 év elteltével megoldódott: Nem bug miatt akadtam el, csupán egy gombnyomás hiányzott a megoldáshoz. A napokban akadtam rá egy fórumon a válaszra egy másik elakadt játékos kérdésére, aki szintén bugnak vélte a problémát (ahogy mindenki más, amikor a játék megjelenése után sikertelenül keresgéltem a megoldásra). Szóval a tippnek megfelelően tegnap befejeztem az utolsó pályát is a játékban, így 2 éves szünet után végül csak sikerült végigjátszanom. ;-)
Barthezz
Barthezz [54190]
Óriási HELP kellene. Ha esetleg vki játszik itt vele és a PC-s verziót végigtolta már, az pls jelezzen ebben a topicban!

Konkrétan egy mentés file-ra (profile.dat, save1.dat) lenne szükségem a legutolsó pályáról (Tomb of Set), méghozzá az első checkpoint után közvetlenül.

Egészen idáig eljutottam és egy rohadt bug miatt a legutolsó pálya elején, amikor elpusztítom az első sárga gömböt, nálam nem történik semmi, akármit is csinálok. X-( Youtube-on megnéztem, és itt a sárga gömb szétlövése után, középre futva egy robbanásnak kéne történnie, amiután egy cutscene jönne, amiben egy lépcsős híd képződik a következő platformhoz és megjelenik fölötte Sobek, a korkodil. Nekem viszont nem jön ez a cutscene és utánolvasva neten, másnál is előjött ilyen bug.

Úgyhogy kérem, aki innen a PC-s verziót végigjátszotta és nem jött elő ez a bug nála, tegye már meg nekem, hogy elindítja az utolsó pályát, és az említett cutscene után, a második platformra érve kilép, majd a játék által elmentett save file-t feltölti nekem vhova. Nagyon hálás lennék érte, mivel ha már a végéig elszenvedtem magam ebben az amúgyis bugoktól hemzsegő játékban, akkor már ne itt kelljen feladnom egy nyomorult glitch miatt. :-(
bollokr
bollokr [189]
Ideje volt váltani,az egyedül mászkálós kirakós,gondolkodós világ nem igazán adott már újat a TR rajongók körében sem.
Bár az utolsó rész meg kell hagyni,valami új színt vitt az eddigi részekhez képest.
Engem kis reménysugárral kecsegtetett,hogy ez igazi trilógia első részével találkoztunk,és a kezdetektől kísérhetjük végig Lara kosárméretének fejlődését.
De a tervezők nem így vélekedtek,hanem elindultak egy olyan irányban, ami a 3/4 es felülnézős világban csak Diablo bácsinak sikerült.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (5 db)