26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Kütyü+hardver

LG 34UC97 teszt

Kipróbáltuk az UQHD felbontású, 34 hüvelykes ívelt monitort.

Írta: Dino

Amikor már lassan mindenki átállt a 16:9-es oldalarányú tévékre és monitorokra, a gyártók ismét kitaláltak valami újat: a 21:9-es képernyőket. Ez a mozifilmekhoz közelebb álló arány persze várhatóan nem fog már akkora forradalmat okozni, mint amilyet a jól megszokott 4:3 után a 16:9 hozott, azonban a filmek rajongói, valamint a normál esetben (legalább) két monitort alkalmazó felhasználóknak jó alternatívát kínálhatnak ezek is. Az LG nemrég egy másik új trenddel ötvözte ultraszéles, 34 hüvelykes képátlójú monitorát: a kijelzőt enyhén meg is hajlította, így született meg az LG 34UC97 modell.

LG 34UC97 teszt

A szép nagy dobozból egy óriási képernyőt emelhettem ki, miután felcipelte a futár a tesztkészüléket. A talpat pár csavarral rögzíteni kellett a kijelző hátára, majd a megfelelő kábelek bekötése után azonnal használatba is vehettem a monitort. A tápegység csatlakozója mellett találni rajta két HDMI, egy DisplayPort és két Thunderbolt csatlakozást, egy 3,5-es jack fülhallgatóaljazot, valamint egy USB 3.0 bemenetet és két kimenetet (azaz USB-hubként is működik a monitor). A gombokat viszont keresgélni kellett, de amikor meglett az egyetlen vezérlőeszköz, meg kellett állapítanom, hogy igen elegánsan oldották meg a dolgot a designerek. A mini joystick benyomásával kapcsolhatjuk be/ki a készüléket, oldalra billentése a hangerőt szabályozza, rövid megnyomásakor pedig a menüt hívhatjuk elő, amelyben négyirányú mozgást tesz lehetővé a joy.

LG 34UC97 teszt

Az LG 34UC97 natív felbontása 3440*1440, ami ugyan nem UHD vagy 4K (a pontos megnevezése UQHD), de ettől függetlenül impresszív: óriási felület nyílik meg előttünk a desktopon, amelyre simán szétpakolhatunk akár három ablakot is kényelmesen egymás mellé, vagy teljes képernyőre nyitva grafikai programunkat vagy videovágónkat jól átláthatunk mindent az óriási ablakban. Ha esetleg két jelforrást kötnénk rá, azok képét egymás mellett helyezhetjük el a monitoron, egy konzol Full HD videojelét pedig például teljes képernyősre nagyíthatjuk (értelemszerűen a monitor növeli ilyenkor a felbontást), torzítással vagy anélkül, két oldalon fekete csíkot hagyva.

LG 34UC97 teszt

A nagy felületet igénylő programoknál – pl. a már említett videovágás – egyértelmű volt az óriási kijelző létjogosultsága, hiszen rengeteg hely áll rendelkezésre. Hagyományos hétköznapi felhasználás leginkább úgy használható ki a monitor, ha a fontosabb ablakokat egymás mellé pakoljuk. Igaz, ilyenkor egy kis folyamatos nyaktorna is bejátszik, de okosan rendezgetve programjainkat megtalálhatjuk az optimális beállítást. Én például az épp használt elsődleges alkalmazást, mint például a böngészőt vagy a szövegszerkesztőt a képernyő középső harmadába raktam, balra került a levelezőprogram, jobbra pedig a Skype, a WinAmp, meg ha még volt egy-két kisebb dolog. De ha például fotókat válogattam, akkor egyszerre nézhettem nagyban a képeket, miközben a bélyegképek egy külön ablakban, mellettük helyezkedtek el (és akár még a Corel Photo-Paint is elég helyet kapott). Egyetlen furcsaságot tapasztaltam csak: a fejem oldalirányú elmozgatásakor a legszélső pár pixelnyi rész eltűnt, ami szerencsére az esetek többségében nem volt zavaró, és bizonyára az ívelt technológia velejárója, de nem tudtam hova tenni.

BioShock Infinite: 21:9 vs 16:9
BioShock Infinite: 21:9 vs 16:9

Természetesen a játékokkal való kipróbálás se maradhatott ki a tesztelésből. Általánosságban elmondható, hogy a játékoknak kisebb része támogatja jelenleg a 21:9-es oldalarányt, és azok között is akad, ami egyszerűen a kép torzítva nagyításával oldja meg a helyzetet, viszont több olyan programot is sikerült találnom, amelyek ehelyett szerencsére a látható területet növelték meg. Igaz, vegyesen voltak friss és kevésbé új játékok: a Call of Duty: Black Ops II például egyszerűen csak széthúzta a képet, a BioShock Infinite-ben és a Wreckfestben viszont jelentősen megnövelt látóteret kaptunk a széles monitornak köszönhetően. Az eltéréseket egy-két képen próbálom érzékeltetni.
Amire pedig még látványosan használható az LG 34UC97, az természetesen a filmnézés: a szélesvásznú filmek jól kitöltik a képernyőt, moziszerűen kitöltve látóterünket.

Wreckfest: 21:9 vs 16:9
Wreckfest: 21:9 vs 16:9

A monitor két hangszórót is kapott, de ha igazán jó audioélményre vágyunk, célszerű inkább rendes külső hangszórókra szavazni a hétwattos beépített helyett. A hátsó fülhallgató-csatlakozás kicsit nehezen érhető el, főleg, ha falnál van a monitor, és ugyanez igaz az USB portokra is, ezeket nem valószínű, hogy sokan használni fogják (főleg, ha a csatlakozós részt borító műanyag lapot is felhelyezzük a monitorra, akkor nem is lehet odaférni hozzájuk).

LG 34UC97 teszt

Az LG új 21:9-es monitora jött, látott, de számomra a győzelem a jelenlegi árcédula mellett még igazából nem érkezett el. Professzionális felhasználás esetén persze megvan az előnye, hogy két monitor helyett egyetlen nagy, összefüggő felület áll a rendelkezésünkre, így fotósok, videósok munkájához remek kiegészítő lehet ez a monitor, 320 ezer forintos árával azonban széles körben még nem fog tudni hódítani.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!