A Warhammer 40,000 MMO egy több mint nyolc éves álomprojekt: 2007-ben jelentette be még a THQ a Dark Millenium Online-t, amely később a kiadó pénzügyi problémái miatt fokozatosan veszített mind az ambícióiból, mind az esélyeiből, hogy valaha megvalósuljon, majd a THQ csődjével nagyjából biztosnak tűnt, hogy már soha nem kapjuk kézhez. A reményt azonban sokan nem adták fel, a Dark Milleniumot pedig később fel is váltotta az Eternal Crusade, egy, a Planetside 2 alapötlete nyomán készülő online shooter, amelynek zárt alfája január vége óta Steam Early Accessben is elérhető.
Természetesen, mivel meglehetősen nagy rajongója vagyok a Warhammer világainak, azonnal lecsaptam a próbalehetőségre – még úgy is, hogy előre tudtam, az ígéreteknek még csak egy apró töredéke érhető tetten a jelenlegi verzióban. A négy játszható fajból kettő (űrgárdisták és káosz űrgárdisták) próbálható ki, a különböző, eltérő tulajdonságokkal bíró rendházak pedig egyelőre nem többek skineknél. A játékmódokból csak a kontrollpontfoglalás-központú PvP érhető el, a hatalmas, bolygóméretű állandó játéktérből meg egyelőre néhány közepes méretű, izolált pálya választható, klasszikus matchmaking keretein belül.
A fejlesztés folyamatos, a javítások, bővítések heti rendszerességgel érkeznek, a készítők hasonló gyakorisággal jelentkeznek hírekkel, podcastokkal is, hogy a fejlesztést minél átláthatóbbá, követhetőbbé tegyék, a 2016 közepére időzített megjelenést pedig minden erejükkel próbálják tartani. Ennek ellenére a próbakör alapján kicsit merésznek tartom ezt a dátumot. A játék ígéretes, a karakterek designja, a hangok, a helyszínek, az épületek tökéletesen tükrözik a Warhammer 40,000 univerzum hangulatát, pontosan ilyennek képzeltem testközelből a véráztatta, változatos csatatereket, amelyek az Arkhona bolygó éghajlatának köszönhetően fülledt dzsungelektől fagyott gyártelepekig terjednek majd. Azonban ezek képtelenek takargatni a szomorú tényt, hogy a játék jelenlegi stádiuma még nagyon korai.
A beállítási lehetőségek minimálisak, a gépigény pedig még durván a duplája annak, ami a játék Steam adatlapján szerepel, ha valaki a diavetítésnél gyorsabb, stabil élményben szeretne részesülni. Hiába reagálnak a fejlesztők gyorsan a visszajelzésekre, a teszt kezdésekor még friss Refinery pálya egy jó ideig annyira optimalizálatlan volt a hatalmas, nyílt terekkel és időjáráseffektekkel, hogy 1280*720-as, ablakozott felbontásra kellett vennem a játékot a szaggatásmentes futáshoz, míg a másik, hófödte gyártelepen a jóval nagyobb felbontású teljes képernyővel sem volt semmilyen teljesítménybeli problémám (hozzáteszem, a configom nem mai, azonban még a The Division nyílt bétát is probléma nélkül tudtam közepes beállításokkal futtatni). Tutorial módnak nyoma sincs, az egyes kasztok használatát pármondatos leírásokból, illetve a YouTube-ra feltöltött videókból kell kiszűrni. A mozgás nehézkes, gyakran előfordult, hogy a karakterem beszorult egy épület mellé, vagy nem tudott átlépni egy küszöb magasságú emelkedőn.
A Warhammer 40,000: Eternal Crusade-ben hatalmas a potenciál, hogy minden idők egyik legjobb WH40K adaptációja legyen, de a fanatikus, mindenre kész rajongókat leszámítva ugyanaz a tanácsom, mint tavaly a Mordheim: City of the Damned Early Access esetén volt: várjatok türelemmel, amíg legalább a béta státuszba be nem lép a program.