Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Előzetes

Total War: ARENA

Total War Arena – tapasztalatok a zárt bétával

A Wargaming kezelésbe vette a régóta készülgető free-to-play adaptációt – az eredmény pedig nem is rossz.

2017.09.18. 16:00 | szerző: Zoo_Lee | Előzetes

Sajnos az utóbbi évek szomorú tanulsága volt, hogy az amúgy igen csábító és kecsegtető free-to-play játékmodellt ezer és ezer különböző módon lehet elrontani, meggyűlöltetni a játékosokkal. Elég az ingyenes lehetőségek limitálása, egy kapzsi, unfair előnyöket áruló cash shop, és amúgy zseniális ötletek, koncepciók zuhannak fejjel előre a hype tornyairól az aszfalt felé. A recept pedig többnyire hatványozottan igaz az olyan hibridekre, amelyek egy-egy fizetős címként igen nagy sikereket elért szériából próbáltak MMO-spinoffot gyúrni.

Total War Arena – tapasztalatok a zárt bétával

A Total War Arenától pedig nem is vártam sokat, esetében ugyanis adott volt minden feltétel, amely miatt legszívesebben telepítés helyett megástam volna a sírját: egy nagy sikerű széria lebutított, free-to-play multiplayer komponense, irgalmatlan régóta zajló fejlesztéssel és teszteléssel (az első gameplay videókat és teszteket még 2015-ben láthattuk). Egészen addig, amíg tavaly novemberben a Wargaming – kiadói cége, a Wargaming Alliance révén – társult a SEGÁ-val, és most már együttműködésük első gyümölcse lesz a Total War Arena, amelynek meglassult fejlesztésébe így szakértelmükkel és tapasztalataikkal is beszálltak a nagy sikerű World of szériáért felelős csapat tagjai is.

Total War Arena – tapasztalatok a zárt bétával

A Total War Arena pedig rögtön menüje alapján le sem tagadhatná, hogy a free-to-play járműves triótól igen erős inspirációkat kaptak. Három ókori nemzet (görög, római, germán) parancsnokai között válogathatunk, akik közül egy-egy alapból, ingyen a rendelkezésünkre áll, a többieket pedig később nyithatjuk meg, és akik mind saját, egyedi egységekkel, bónuszokkal és képességekkel szállnak csatába. Egy ütközetbe három osztagot vihetünk magunkkal: ezek alapbeállításban ugyanazt a fegyvernemet képviselik (lovas, íjász vagy gyalogos), az első osztag soraiban magával a választott parancsnokunkkal, akinek jelenléte és elvesztése igen nagy hatással van saját és az ellenséges csapatok moráljára. Az ütközetekért cserébe pénzt gyűjtünk, valamint mind az egységeink, mind az aktuálisan használt parancsnokunk tapasztalati pontokat, amelyekkel a Wargaming.net játékaiban megszokott fejlesztési fákon tudunk haladni. Természetesen vannak fejlesztések, egységek, kozmetikai elemek, amelyeket csak valódi pénz fizetése mellett érhetünk el – ám ez a jelenleg elérhető zárt bétával töltött órák során még nem váltott ki a játékélményt jelentősen befolyásoló, zavaró egyensúlybeli ingadozást.

Total War Arena – tapasztalatok a zárt bétával

A menüből továbblépve pedig a konkrét játékmenet szinte ugyanaz, mint bármely Total War részben – csak épp a városépítés, világtérkép, diplomácia nélkül. Mind a különböző fegyvernemek összehangolása, mind a játékosok közötti együttműködés létfontosságú a győzelemhez (az ellenséges tábor befoglalásához, vagy az ellenséges haderő teljes megsemmisítéséhez). A helyszínek az ókori történelem jeles csatáiból kerültek ki, és kellően változatosak, számtalan taktikai lehetőséggel: ugyanúgy küzdhetünk rajtuk széles, nyílt terepen, magaslatokon és az egységeket elrejtő erdőkben is. Eleinte igen szép sorozatban buktam el a csatákat, hagyta ott a fogát teljes seregem, mígnem elkezdtem hadseregem felépítését úgy variálni, hogy mindig legalább egy csapat íjászt is magammal vigyek a harcmezőre, a három csapatomat pedig nem feltétlenül mindenhová együtt, hanem más játékosok saját egységeivel keverve mozgassam. Kihasználva így az olyan kínálkozó lehetőségeket, mint az ellenséges csapatok hátba támadása (ez az adott csapat morálját is jelentősen pusztítja, így még teljes pusztulás nélkül is megfutamodhatnak), vagy a csata hevében, amikor a többség már eláztatta egységei vérével a harcmezőt, egyik legjobb állapotú csapatom megindítása az ellenséges bázis tábora felé (meglepően jó taktika, ha nem hagytak hátra belátható időn belül felszabadítható és mozgósítható védőosztagokat).

Total War Arena – tapasztalatok a zárt bétával

A játék természetesen még nem tökéletes: több csata során előfordult lag, fps-esés, a fejlesztések megnyitásának sebességét a Wargaming.net többi játékához képest kissé lassúnak éreztem, és online stratégia révén a játékélményt maximálisan befolyásolja az, hogy milyen játékosokkal kerülünk egy ütközetbe (egy értékelőrendszernek nagy hasznát venné a program, szívesen értékelném a harctéri teljesítményét az olyan vérpistikéknek, akik az íjászaikkal zavartalanul sorozták a harcmezőt még akkor is, amikor ott már saját egységeink csépelték igen jó tűlerőben a fogyatkozó ellent – a Total War széria veteránjai jól tudják, mennyire káros ez a szövetséges egységek egészségére).

Total War Arena – tapasztalatok a zárt bétával

Ám ha azt veszem, mennyire nem vártam semmit a több mint két éve készülődő játéktól, egyelőre le vagyok nyűgözve. És ha a fejlesztők a nyílt bétáig mind a fennmaradt technikai, mind a játékegyensúlybeli problémákat sikeresen feloldják, egyrészt egy kiváló online taktikai stratégiával leszünk gazdagabbak, másrészt tűkön ülve fogom várni, hogy a Wargaming és a SEGA együttműködése vajon mivel gazdagítja még az ingyenes játékok sorait. ■

Total War: ARENA
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Total War: ARENA

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló