Pokemon Let's Go
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Life is Strange: Before the Storm

Life is Strange: Before the Storm – Brave New World és Hell is Empty

Egyszerű kalandjáték, amit a hangulat cipel el a hátán.

2018.01.03. 16:30 | szerző: GeryG | Ismertető/teszt

A Life is Strange talán nem volt tökéletes, de mindenképpen a jobb kalandjátékok közé sorolható, legalábbis az utóbbi évek termését nézve. A látványvilág mellett a történet is érdekesen alakult, ráadásul a játékmenetet megspékelték időmanipulációval, szóval ez is szórakoztató volt. A Square Enix nem akarta, hogy a rajongók megfeledkezzenek Arcadia Bayről, de sajnos a Dontnod stúdiójában készülő Life is Strange 2 még meglehetősen távolinak tűnik. Ezért egy új csapatot, a Deck Nine Gamest kérték fel, hogy készítsenek egy előzménytörténetet. Ez lett a három (plusz egy) epizódos Life is Strange: Before the Storm. Nemrég megérkezett a harmadik, befejező epizód is, így pont került Chloe és Rachel kalandjára.

Life is Strange: Before the Storm – Brave New World és Hell is Empty

Az első epizódról a megjelenésekor már meséltem, így most csak dióhéjban foglalnám össze az abban történteket. A lázadó korszakát élő tini, Chloe belógott egy koncertre, ahol azonban néhány keményfiú miatt balhéba keveredett. Ebből az iskola egyik legnépszerűbb diákja, Rachel húzta ki, akivel másnap meglógtak a suliból, hogy együtt töltsék a napot. Így kerültek meglehetősen közel egymáshoz, az pedig csak a játékosok döntésén múlik, hogy ebből végül mi kerekedik ki. Az viszont biztos, hogy sikerült az egész várost és annak környékét veszélyeztető erdőtüzet gyújtaniuk...

Life is Strange: Before the Storm – Brave New World és Hell is Empty

Egy ilyen délután után természetesen hol is folytatódhatna a történet, ha nem az iskola igazgatójánál. Ez a jelenet nagyjából a társadalmi megkülönböztetés, a diszkrimináció és kivételezés, valamint az előítéletesség szinonimájaként írható le. Az igazgató nagyjából egy semmirekellő bajkeverőnek látja Chloe-t, aki lényegében menthetetlen, és jobb eltávolítani az iskolai közösségből. Cserébe azok a gyerekek, akiknek szülei szorgosan pénzelik az iskolát, szentek és sérthetetlenek. Tök mindegy, hogy az első epizódban lényegében ezekről derült ki, hogy csalnak, és akár tettleg is bántalmazzák iskolatársaikat. Az semmit sem számít, de persze Chloe lógása felfüggesztést ér, bizony...
Így folytatódik hát a Life is Strange: Before the Storm, de persze ez valahogy Chloe-t kevésbé zavarja, mint az, hogy anyja lassacskán teljesen a zsarnoki David befolyása alá kerül, aki ráadásul oda is költözik hozzájuk. A dolgok tehát nem festenek túl jól, nem is csoda, hogy a lány szökésre adja a fejét... Persze aztán minden még bonyolultabbá válik, az események pedig néhol egészen váratlan fordulatokat vesznek.

Life is Strange: Before the Storm – Brave New World és Hell is Empty

A második epizód, a Brave New World, valamint a harmadik, a Hell is Empty igazán nem sok újat tud felmutatni az elsőhöz képest, legalábbis játékmenet terén. Az abban megismert mechanizmusok működnek tovább, vagyis időnk nagy részében sétálgatni, közben elmélkedni fogunk, mindenfélét olvasunk, naplót írunk. Amikor épp nem chaten diskurálunk mindenkivel, jöhetnek az eseményeket előrelendítő dialógusok. Ezek szolgálnak a történet elágazásaiként is, ugyanis gyakran attól függ a cselekmény további alakulása, hogy mi mire mit reagálunk. Emellett pedig továbbra is a viták jelentik az egyetlen érdekesebb játékelemet. Ilyenkor Chloe szópárbajba kezd valakivel, amit csak úgy nyerhetünk meg, ha odafigyelünk, az illető mit is mondott nekünk, majd azt kiforgatjuk, míg végül már nem tud mit reagálni. Persze az is könnyen lehet, hogy mi maradunk alul, ilyenkor máshogy alakul tovább az adott szitu.

Life is Strange: Before the Storm – Brave New World és Hell is Empty

A Life is Strange: Before the Storm továbbra is egy egyszerű, de nagyszerű kalandjáték. A műfajt nem reformálhatja meg, hiszen újat nem is mutat semmilyen téren. A látványvilág az első játék miatt adott volt, ahogy a világ és a szereplők egy része is. A játékmenet picit olyan érzést hagyhat az emberben, mintha a fejlesztőknek vagy ötlete, vagy bátorsága nem lett volna innovatív megoldásokkal kísérletezni. Sebaj, a hangulat önmagában is elég erős ahhoz, hogy végigjátszásra ösztönözzön. Ehhez rengeteget tesznek hozzá a remekül összeválogatott zenék, valamint a szinkronszínészi játék is. Egy közelmúltbeli kalandjátékos tesztem, a Black Mirror esetében épp azt róttam fel a készítőknek, hogy a színészek hajlamosak voltak túljátszani a szerepüket. Itt szerencsére ilyesmiről szó sincs, mindenki hitelesen hozza a karakterét. Akik továbbra is könnyen megszerethető sztereotípiák szereplők. A Life is Strange: Before the Storm pedig egy jó példa arra, hogy a kevesebb néha több, vagyis néha egy teljesen földhözragadt sztori is tökéletesen elég a szórakozáshoz. ■

Life is Strange: Before the Storm – Brave New World és Hell is Empty
Life is Strange: Before the Storm – Brave New World és Hell is EmptyLife is Strange: Before the Storm – Brave New World és Hell is EmptyLife is Strange: Before the Storm – Brave New World és Hell is Empty

A Life is Strange: Before the Storm PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg. A tesztpéldányt hazai forgalmazója, a Cenega Hungary biztosította számunkra.

Life is Strange: Before the Storm
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Life is Strange: Before the Storm

hozzászólások (13)

AndrewT
AndrewT 2018.01.04. 13:40
A Before the Stormot érdemes úgy nézni, hogy míg az alapjátékot készítő Dontnod a maga részéről végzett az "univerzummal", a kiadó Square Enix potenciált (pénzt) látott a szokatlanul nagy számú és lelkes játékosbázisban, ugyanakkor nem engedhette meg, hogy ezáltal a koncepció felhíguljon, a Dontnod pedig valószínűleg nem járult hozzá, hogy az alapjáték történetéhez szervesen kapcsolódjon az előzmény története. A szerves alatt azt értem, hogy az alapjáték nyomozási szálának a végén felderítettünk valamit, és egy koncepciózus előzmény valószínűleg az ehhez vezető utat venné górcsó alá, már ha tehetné. Az ehhez vezető utat és az okokat azonban nyilván jó okkal sem az alapjáték nem érintette, sem az előzmény nem érinthette, és ezekből az elég komoly megkötésekből kellett valamit a Deck Nine-nak kihoznia, ami az első kettő, de főleg a második epizód alapján sikerült is neki, de a harmadik az egyértelmű kakukktojás, nincs mit szépíteni, itt már a játékos lehetőségei is beszűkülnek. És míg például az alapjáték negyedik epizódjában ama bizonyos kódmagyarázatok megszerzése vagy 6 kimenettel zárulhat, más-más személyek sérülhetnek, halhatnak meg, a BtS harmadik epizódjának két fizikai konfrontációs jelenetében egyetlen kimenet van csak sajnos. A backtalk is kiüresedett, a játék 13 ilyen lehetőségéből csak 2 szerepel az utolsó epizódban. A végső döntés után pedig az embernek hiányérzete van... A harmadik epizód, ahogy többen is említettétek, elment egy vitatható irányba a leszbikus téma feszegetésével, de ezen sincs mit csodálkozni, ha minden második fanart ebben a témában készül, a kiadó pedig igényt elégít ki.

Összességében az univerzumnak egy értékes kiterjesztése, a egész széria egyik legerősebb (2. epizód) és legelhanyagoltabb (3. epizód) epizódjával azonban kellően ellentmondásos, és míg az első két epizódot a megkötések ellenére sikerült meglepően jól összehegeszteni, a harmadiknál ez érthetetlen okokból elmaradt.
ivanova36
ivanova36 2018.01.04. 13:55
"a leszbikus téma feszegetésével, de ezen sincs mit csodálkozni, ha minden második fanart ebben a témában készül, a kiadó pedig igényt elégít ki. " - érdekes, sem az Overwatchból, sem a Mass Effectből nem lett softpornó, csak mert a neten a fanartok nagy része abban a témában készült. Tény hogy a ME esetében beleerőltettek az Andromédába is hasonló felhangot, de az szerintem inkább a PC/SJW vonalnak tudható be, sem mint tényleges játékosigénynek.

Nem tudom a LiS világának a jogai kinél vannak, de meglepődnék ha a Dontnod nem látott volna benne fantáziát a továbbiakban. Ok hogy nem akarták azonnal pénznyomdává degradálni a sikeres címüket, de a LiS 1, három éves lesz lassan. Ideje lenne folytatni, bár nem nagyon van a témában konkurencia, ha túl sok idő telik el, hatalmasak lesznek az elvárások, melyekhez nem biztos hogy fel tudnak majd nőni. Noha elvileg fejlesztik a LiS2-t, sehol semmi komolyabb infó róla, vagyis nagyon nem kiadható még.
Baracklekvár
Baracklekvár 2018.01.04. 14:15
Nekem a BtS témaválasztása és iránya sokat hozzátesz a LiS-ben megismert Chloe-hoz, magyarázza annak szinte bipoláris viselkedését, a Rachel utáni elvakultan őrült keresgélést, Chloe kérdőjeles vonzalmát Maxine felé, és különösen a történetvégi lidércnyomás egy töredékét, ahol Chloe és Victoria talált egymásra.

Én nem látom, mégis milyen kapcsolat kellett volna Chloe és Rachel közé az előtörténetben, amely jobban illett volna a LiS történethez. Persze, lehetett volna szélesebb a történet, de pont a fél-leszbikus szál az, ami szerintem kötelező volt Chloe karakteréhez.

Én külön értékelem, hogy vitatható témát feszegettek (otthonról megszökés, leszbikus diákszerelem, lázadás, álmodozás), számomra épp ez az a fajta merészség, amit ti hiányoltok a játékból és az egészet egy lapos biztonsági játéknak tartjátok páran.

De ahogy korábban írtam: ezek szerint nekem máshol van a hangsúly..
Lacko
Lacko 2018.01.04. 14:47
Ebben a "megismerjük a teljes történetet" szálon, elég morbid, amikor Rachel ráveszi Chloe-t, hogy játsszon a darabban és akkor Chloe azt mondta neki: "Rachel, you are so dead",

SPOILER
miközben mi már tudjuk, hogy ja
Baracklekvár
Baracklekvár 2018.01.04. 15:53
Ha már szóba jött, az a színdarab és annak egyik része engem mélyen megérintett és gyönyörű jelenet volt.

Tudom, túl szentimentális vagyok.
ajánlott olvasnivaló