Nehéz lenne megmondani, hogy a PlayWay és társai féle szimulátorcunami pontosan melyik játékkal is indult el néhány évvel ezelőtt. Manapság már eljutottunk oda, hogy szó szerint semmin sem lepődünk meg, ha kiderül, hogy szimulálni fogják egy játékban. Az viszont tagadhatatlan tény, hogy e szimulátordömping egyik legkiemelkedőbb képviselője évek óta a Farming Simulator mellett a Car Mechanic Simulator széria. Ennek első képviselője még 2014-ben jelent meg, amelyet aztán három folytatás követett, a legutóbbi a Car Mechanic Simulator 2021 volt. Ennek Steames értékelései (jelenleg közel tízezer szavazat alapján 95%...) és úgy általában a korábbi epizódok igen pozitív fogadtatása lehetett az, ami megihlette a PlayWay kiadó egy másik stúdióját, a Play2Chillt. Ők azonban nem közvetlen konkurenciát készítettek, inkább a már jól kitaposott, sőt egyenesen lejárólapozott úton haladva megpróbálják lemásolni a sikerreceptet. Épp csak két kerékkel kevesebbel. De milyen lett a Motorcycle Mechanic Simulator 2021?

Ha valaki valaha is játszott a fent említett autószerelős játékkal, az egyetlen pillanatig sem lesz elveszve a kétkerekű változatban sem. Illetve egy picit mégis. Én magam ugyanis autós fickó volnék, aki eleve nem egy műszaki beállítottságú valaki, szóval az autószereléshez is pontosan annyit értek, amennyit a fenti játék „megtanított”. Vagyis semmit. De azt kell mondanom, hogy az autószerelős „tudásom” még így is olyan a motorbicikliszerelős tudásomhoz képest, hogy akár doktorálhatnék is belőle. Sosem voltam az a motorozós típus, de mivel a CMS2021 képes volt hónapokra beszippantani, mindenképpen ki szerettem volna próbálni a Motorcycle Mechanic Simulatort is. Csak épp, amíg az autóknál elég jól be tudtam lőni, hogy mi, merre, hány méter, itt bizony sokszor erősen vakartam a fejem búbját. De ez nem a játék hibája, inkább a felhasználóé...
A játékban természetesen egy kezdő szerelőt alakítunk, aki eleinte a családiház melletti apró (nagyjából 3*4 méteres) kis garázsban kezdi meg pályafutását. A falakon van itt-ott néhány poszter, van pár szerszámos láda és szekrény is, no meg a garázs közepén egy bak, amelye a szerelésre váró vasparipákat lehet felpakolni. Ahogy telik az idő, mi pedig egyre több motort szedünk szét és rakunk össze, valamint egyre több és egyre bonyolultabb problémákat tárunk fel és orvosolunk, a hírnevünk is egyre nőni fog. Ez pedig még több megbízást, pontosabban még több egyre jobban fizető megbízást von maga után. Ha pedig sok pénzünk van, abból előbb vagy utóbb egyre több szerszámot és gépet, aztán egyszer csak egy sokkal nagyobb és százszor több lehetőséget magában rejtő műhelyt vásárolhatunk magunknak.

Maga a játékmenet szinte egy az egyben ugyanaz, mint az autós változatnál. Elfogadhatunk megbízásokat, ilyenkor a motor odakerül a garázsunkba. Először átolvassuk a panaszokat, majd azok mentén elkezdjük megvizsgálni a motort, megkeressük az elhasználódott alkatrészeket. Ezután nekiugrunk elemről elemre, alkatrészről alkatrészre, csavarról csavarral lebontani a technikát. A legózás végén kezünkben a hibás alkatrészekkel szépen felugrunk az online áruházba, ahonnan pillanatok alatt megvásárolhatjuk a 100%-os állapotú cserealkatrészt, majd jöhet az előbbi folyamat visszafelé. Ez egészen addig, amíg konkrét leírásunk és listánk van arról, mit is kell kicserélni, gyerekjáték. Ott kezd érdekesebb lenni a dolog, amikor már csak hibajelenségeket írnak le az ügyfeleink: fékezésnél oldalra húz vagy gázadásnál fura hangot ad, esetleg zörög a kipufogó. Ilyenkor a megfelelő diagnosztikai eszközök hiányában bizony szó szerint ki kell mazsoláznunk, hogy melyik alkatrész hibás.
Persze idővel egyre komolyabb felszerelésünk lesz, illetve képességeink is javulnak, ahogy tudásunk is bővül. Így a későbbiekben a kezdetben kemény feladatok is rutinmunkává válnak. Mások motorjai mellett persze a sajátjainkat is bütykölgethetjük szabadidőnkben. Sőt, akár a semmiből csavarról csavarra újat is építhetünk, amit aztán eladhatunk vagy csak száguldozhatunk vele. Utóbbi egyébként sajnos nem túl nagy móka, hiszen a motorok irányítása nagyon-nagyon fapados, a játék egyik leggyengébb része.

A Motorcycle Mechanic Simulator 2021 alapvetően elég pofásan fest. A motorok mindenképpen nagyon jól néznek ki, de a garázsunkra sem lehet panasz. Pláne, hogy minden benne található bútort, gépet és dekorációs elemet teljesen szabadon variálhatunk, vásárolhatunk és helyezhetünk el. Ami viszont nagyon nem jó, az a töltési idők. Döbbenetesen sokat tölt a játék már a menübe lépéshez is, onnan meg még többet a konkrét játékba belépéskor. Ezt még le lehetne nyelni, de sajnos játék közben is rengeteg olyan helyzet van, amikor tölteni kezd a játék, és bizony ezek sem rövidek. Még a garázsból kilépés is 10-20 másodpercet tud várakoztatni, nem beszélve az elvállalt munkákról. Bizony, ha rákattintunk egy megbízásra, akár fél percig is várhatjuk, mire nekiugorhatunk. Ez különösen kiábrándító, és hosszú távon nagyon sokat ront a játékélményen.
Aki szereti a motorokat, és még a bütykölés sem áll távol tőle, az bizonyára hosszú órákra el tud merülni ebben a játékban is. Én úgy éreztem, hogy a fejlesztők nem tudták maradéktalanul kihozni belőle azt, ami egyébként potenciálisan benne rejlik. Nem csak a technikai gondok miatt, hanem úgy általában. Kevés az egyedi ötlet és a jól működő elemek is szinte egytől egyig a Car Mechanic Simulatorből származnak. Ez végül is nem feltétlenül baj, hiszen jótól lopni nem bűn. De a CMS sokkal összeszedettebb, sokkal részletesebbnek hat és sokkal gördülékenyebb is minden téren. Én a magam részéről ezt az egész motorozós mókát simán el tudnám inkább képzelni egy DLC vagy kiegészítő formájában ott, mint egy külön játékként.