25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Egyéb

Matt Ruff: 88 név – Remek gamer krimi született

A Lovecraft földjén írója ezúttal egészen új vizekre evezett, és egy olyan krimit tett le az asztalra, amelyet minden gamernek érdemes elolvasnia.

Írta: GeryG

Matt Ruff: 88 név – Remek gamer krimi született

Matt Ruff író neve hazánkban egyértelműen a Lovecraft földjén című regénye kapcsán vált ismertté. Ebben eléggé közrejátszott az is, hogy ebből minisorozatot is forgatott az HBO, amely elég jól is sikerült. Ugyanakkor az író már 1988 óta tevékenykedik, igaz, eleinte meglehetősen ritkán jelent meg tőle egy-egy újabb kötet. Viszont az utóbbi években valamivel termékenyebb lett, hiszen 2012 óta már harmadik regénye jelent meg. Az egyik a már említett horror, a Lovecraft földjén volt, míg a legutóbbi a 2020-as 88 név, amely hazánkban csak nemrégiben jelent meg az Agave kiadónak köszönhetően.

Matt Ruff tipikusan nem egykaptafás író, hiszen nagyjából minden eddigi regénye teljesen más stílusban és műfajban íródott. Míg a Lovecraft földjén egy túlvilági misztikummal átitatott társadalomkritikának is elfért az ’50-es évek fajgyűlölő Amerikájáról, addig a 88 név egy közeljövőben játszódó gamer sci-fi. Vagy épp krimi, nézőpont kérdése. A sztori egy fiatal serpáról és csapatáról szól. A serpa szó senkit se tévesszen meg, nem a Himalája megmászása a téma, ugyanis ezúttal a serpák olyan játékosokat jelentenek, akik abból élnek, hogy más, általában abszolút kezdő játékosokat kísérnek el valamelyik online játékban, hogy támogassák és segítsék őket. Mindez már bőven a virtuális valóságban zajlik, azon belül viszont lényegében bármely játék szóba jöhet.

A sztori főhőse John Chu, aki tehát egy ilyen serpacsapatot vezet. Ez a fő bevételi forrása, szinte minden játékban van több tucat maximumra feltápolt karaktere. Teljesen mindegy, hogy kardozós, szörnyeket kaszabolós fantasyről van szó vagy épp gigantikus űrcsatákról szóló sci-firől. Ő és társai mindenben profik. Ha egy kezdő játékos eleget tud fizetni, akkor kap tőlük egy jóféle karaktert, akivel aztán átélhet bármilyen virtuális kalandot, amit csak szeretne. Persze az efféle szolgáltatás nem minden játékban megengedett, így nem ritka, hogy egy party közepén egyszer csak feltűnnek az adott játék „ügynökei”, akik lekapcsolják a csapatot, és örökre kitiltják az adott profilokat a virtuális térből. Ezért is van Johnnak is több tucat ilyen karaktere.

Matt Ruff: 88 név – Remek gamer krimi született

Az események akkor indulnak be igazán, amikor Johnt felkeresi egy titokzatos ügyfél, aki nem árulja el a nevét, és csak annyit mond, hogy igen gazdag és igen befolyásos. A világon semmilyen tapasztalata vagy tudása nincsen a videojátékokról, viszont nagyon is érdekli, hogy miként lehet benne interakcióba lépni más emberekkel. Mindezért bődületesen sok pénzt kínál, de cserébe maximális diszkréciót vár el. Már-már gyanúsan nagy diszkréciót. Ez a gyanú aztán még tovább fokozódik, ahogy megjelenik egy másik titokzatos alak, aki arra akarja kényszeríteni Johnt, hogy titokban adatokat gyűjtsön erről a klienséről. Ha nem teszi, azzal az életét kockáztatja.

Ami elsőre egy amolyan VR-kémjátszmának tűnik, az végig meg is marad annak, legalábbis hangulat terén. John megpróbál ügyesen lavírozni a két fél között úgy, hogy közben kiderítse, ki kicsoda és mik a valódi szándékai. A regény nem túl hosszú és szerencsére elég ritkák benne a leülős részek. A cselekmény többnyire elég magas fordulatszámon pörög, a játékleírások elég jók. Az írás nem szűkölködik a valós popkulturális és videojátékos utalásokban sem, bár ezek mennyisége azért messze elmarad a Ready Player One-tól. Ami nekem kevésbé tetszett, de ez tényleg csak szubjektív megítélés kérdése, az a jelen időben írt cselekmény a klasszikus múltidős formula helyett. Nekem ez többnyire idegen, de érdekes módon itt idővel hozzá tudtam szokni. Ez valószínűleg annak is köszönhető, hogy elég sok a flashback, amiket viszont értelemszerűen múltidőben olvashatunk.

Cikkajánló
Matt Ruff: Lovecraft földjén

Matt Ruff: Lovecraft földjén

Így még nem dolgozták fel sem Lovecraft munkásságát, sem az ’50-es évek Amerikájának rasszizmusát.

A 88 név egy izgalmas gamer krimi, amelyben sokáig nehéz rájönni, hogy az álcák mögött valójában ki kicsoda és mi az igazi szándéka. A karakterek szerethetőek, a játékleírások pedig elég mókásak. Matt Ruff egy remek gamer regényt tett le az asztalra, amely ugyanakkor a témája miatt valószínűleg jóval szűkebb réteget fog megtalálni magának. Aki ugyanis nem érdeklődik a játékok vagy a virtuális valóság iránt, annak sok részlet nem lesz teljesen érthető még úgy sem, hogy ezeket az író igyekszik a történetbe ügyesen beleszőve elmagyarázni. Ha viszont nagy Ready Player One rajongó vagy, akkor irány a könyvesbolt, mert a 88 név is odaillik majd a könyvespolcodra.

A bemutatott könyvet az Agave Kiadótól kaptuk.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Lassan 15 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!