
Kiléptem egy kicsit a komfortzónámból. Illetve kicsit kilöktek. :-) A PlayDome Tesztlaborba ugyanis a szinte már megszokott felsőbb kategóriás gamer monitorok után egy kevésbé csicsás, viszont e-sportra kihegyezett, magas képfrissítésű cucc érkezett, az AOC Gaming 25G3ZM/BK. Akik ismernek, tudják, hogy én nem hiszek abban, hogy 144–165 Hz-nél több kellene bármilyen játékosnak, hiszen az így nyert milliszekundumok vajmi kevéssé fordíthatóak át érezhető előnnyé – na de ki vagyok én, hogy ilyeneket megmondjak? Volt szerencsém már ilyen gyors kijelzőkhöz, és bár el kell ismerjem erényeiket, nem győztek meg igazán. Na de ki tudja, talán majd most...
Menetrend szerint kezdjük a technikai paraméterekkel! A modellkódból már látszik, hogy ez bizony egy 25”-os (egész pontosan 24,5 hüvelykes) monitor: a célközönség általában ezt preferálja, mert így a teljes képet látni, és nem kerül semmi a perifériális látókörbe, viszont még elég nagy, hogy a kisebb mozgást is észrevehető legyen. A felbontás a jó öreg Full HD – ezt a legtöbb gép gond nélkül kihajtja elég gyorsan, így a 240 Hz-es képfrissítési sebesség is technikailag indokolt (ne feledjük, itt nem feltétlen AAA-s címekről beszélünk, hanem kifejezetten e-sport játékokról: CS:GO, Fortnite, Rocket League, League of Legends, Overwatch 2 stb.). Ilyen sebességet persze nem egyszerű stabilan hozni, így van FreeSync Premium támogatás is – nálam a G-Sync Compatible engedélyezésével se volt gond.

A paneltechnológia VA, bemenetnek pedig két HDMI 2.0 és egy DisplayPort 1.2 csatlakozóval rendelkezik. Extrának egy 3,5 mm jackcsatlakozót kapunk, beépített hangszóró nincs, ahogy USB-portok sem – a nyak és maga a kijelző viszont tág keretek között forgatható, dönthető, és még portré mód is van. Apropó, nyak: a kábelelvezető lyuk kellően tágas lett, és a designba tökéletesen illeszkedik: sokat segít a kábelspagetti rendezésében. A menü ugyan kínál HDR-szerű beállításokat, de a Windows nem HDR-képes eszközként ismerte fel, és a 300 nit fényerő sem lenne elég igazából ehhez. Sebaj, nem múlik ezen érdemben semmi.
Következő állomásunk a jól ismert ufócska: hát ez bizony hervasztó, elég csúnya utánhúzása van a panelnak. Oké, VA-panelnél ez előfordul, tragédia nincs, de azért csak reménykedik az ember abban, hogy hátha sikerül ezt kompenzálni (nem lehetetlen, és mintha házon belül is sikerült volna ezt már megugrani). No meg önmagában ez a teszt leginkább arra való, hogy az ilyesmi hibákat kisarkítva hozza, a legtöbb játék esetében nem feltétlen vehetőek észre az itt látottak – de egy jó jelzést már adnak a várható mozgóképminőségről.
És valóban: az Overwatch 2 színes világa alatt nem igazán látni ennek a nyomát. Illetve kicsit átalakítva maradt meg: gyors mozgásnál életlenné válik a kép. Azt nem hinném, hogy ezen múlna bármi is, de nem szép – és sajnos még csak azt se tudom mondani, hogy a harc hevében észrevétlen lenne, mert nem az. Persze hazudnék, ha azt mondanám, hogy nagyon feltűnő, meg természetesen meg lehet ezt szokni, de akkor sem jó ez így.

A Resident Evil 2 pedig brutálisan leszedte a keresztvizet erről a szerencsétlen kis jószágról. Sajnos a sávosodás nagyon is jelen van, illetve a nagyon sötét részeknél (például amikor Leon és Claire a rendőrautóban beszélgetnek Raccoon Citybe érve) ronda barnás-feketés sávosodó masszává válik a kép, amiből nagyon nehéz bármit is kivenni – és ezen a „HDR” beállítások sem képesek segíteni, már-már TN-paneles képminőséget láttam. A meleg-hideg színhőmérsékletváltozást szerencsére vissza tudja adni. Az egész RE2 tesztmenet alatt az volt az érzésem, hogy ez a monitor képtelen rendesen megbirkózni az ennyire sötét képpel – ha valaki kedveli a horrorjátékokat, nem ez lesz az ő monitora.
A konzolokkal is jól kijön ez a kijelző, és bár nem képesek kimaxolni, teljesen jól használható velük. Nintendo Switch esetében nem sok mindenről tudunk beszélni, de azt azért érdemes megjegyezni, hogy a natív felbontás miatt a képélesség tökéletes. PlayStation 5-nél a 120 Hz-es mód természetesen támogatott és kihasználható – és a feleakkora sebesség miatt a homályosodás is kisebb. Az alacsonyabb felbontás miatt pedig a gép is stabilabban tudja tartani ezt a tempót.
Százezer forint körüli árával én a fentiek tükrében is vonzó ajánlatnak érzem az AOC Gaming 25G3ZM-et, amennyiben a célközönség körébe tartozunk. Bár azt érdemes tudni, hogy 240 Hz-es monitort ezen az árszinten a komolyabb konkurencia is árul (Samsungot, Acert látok még például a találatok között). És ezt a célközönséghez tartozást komolyan kell venni: a homályosodás, sávosodás miatt „általánosabb” játékcélra van ennél jobb vétel is, a sötét képek kezelése kapcsán meg egy komplett zsáner művelői esnek ki a potenciális vevőkörből. Ha viszont valaki bolondul az e-sport játékokért, és a monitort szeretné a limitáló tényezők közül kiiktatni, mindenképp érdemes számításba venni.