A 2000-es évek elején berobbant a videojáték-ipar forradalma, és egyre többeket ejtett rabul a virtuális szórakozás ezen formája. A Ubisoft ekkoriban még bőven a Rayman és Rainbow Six-játékok körüli dicséretekben fürdött, a piac viszont egyre színesedett, és sikerült egyre több embert megszólítania. PC vagy konzol már rengeteg háztartásban ott virított a nappaliban, és ehhez mérten a nagy kiadók próbálták kiszolgálni a kereslet-kínálat örökös körforgását, évente több AAA-kategóriás játékot is a boltok polcaira juttatva.

Ha egy mondatban szerepel a Ubisoft és a 2003-as év, akkor a legtöbben egyből a Prince of Persia: The Sands of Timeot veszik elő, pedig a Beyond Good & Evil is ekkor jelent meg (a Herceg kalandjáig pedig mindenki erről beszélt). A BG&E mögött az a Michel Ancel állt, akinek a Rayman-sorozatot is köszönhetjük. 2D ugra-bugra helyett azonban egy teljes mértékben 3D-s kalandot álmodott meg, méghozzá olyan világgal, amelyben a mai napig jó érzés elveszni.
A Beyond Good & Evil már a 2000-es évek elején is csodálatos, tartalmas és izgalmas játéknak számított, azonban teljesen hazavágta a Ubisoft félrecsúszott marketingje. Sikerült ugyanis annyira közel kiadni a The Sands of Time-hoz (konkrétan pár nap volt az eltérés), hogy a többség végig sem játszotta még, mire megjött az új Prince of Persia (és a XIII, amely szintén ebben az őszi időszakban futott be). Emiatt a Beyond Good & Evil nem tudott életben maradni a piacon, anyagilag megbukott, viszont a szakma odáig volt érte. Szinte mindenhol 90% feletti értékeléseket és többoldalas teszteket kapott, ami jól mutatja, hogy egy igazi rejtett gyöngyszemről van szó. 2011-ben már napvilágot látott egy HD-változat, viszont az első épkézláb remaster kiadásra egészen mostanáig várnunk kellett. Így aki lemaradtad a startról a nagy perzsiázás közben, majd 8 évvel később is más dolgok foglalkoztatták, annak remek hír, hogy megérkezett a program 20. évfordulós kiadása.

A történet szerint egy fiatal hölgy, Jade egy világítótoronyban nevel árva gyerekeket disznóember nagybácsikájával. Pey’j egy emberi személyiségjegyekkel rendelkező, állattestű lény, amelyből rengeteg él a távoli jövőben, 2435-ben játszódó történet bányászbolygóján. Az élet nem egyszerű a vidéken, hiszen folyamatosan támadják a félreeső planétát a DomZ névre hallgató idegenek. Nagy károkat okoznak és embereket rabolnak el, ami ellen egyedül az Alpha Section katonai ereje lép fel, már ha nem érkezik későn. Egyre gyanúsabb, hogy esetleg összedolgoznak a megszállókkal, ez ügyben egy földalatti ellenállás mozgalom az IRIS Network nyomoz. Mivel Jade is oknyomozó riporter többek közt (mellette képzett harcművész, alkalomadtán bérelhető problémamegoldó, de kém is), ezért rövid úton beszervezik az IRIS sorai közé.
Egy 3D-s akció-kalandjáték a Beyond Good & Evil, amelynek különleges atmoszférája van. Dilisnek tűnő karakterei jól kidolgozottak, a zenéi és egyes szinkronhangok fülbemászók. A helyszínek közt egy szabadon vezérelhető légpárnás hajóval közlekedhetünk, ami kis lövöldözésnek is teret enged. A városkát meglátogatva a környezet él, szóba elegyedhetünk bárkivel. Jade a kaland során fényképeket készíthet a bolygó állatvilágáról, amibe beletartoznak a különféle fajú lakosok is. A kész tekercsek után aztán jutalom üti a markát. A helyi valutából ruhákat és életerő-visszatöltő kaját vásárolhat, az alküldetések után (például a fotózás) pedig fényes orbok lesznek a jutalma. Ezeket a jármű fejlesztésére lehet elkölteni, ami elengedhetetlen lesz a sztori folyamán.

A BG&E nem igazán fogja a játékos kezét: elmondja mi a küldetés, a szereplők elmesélik, hogy kéne oda eljutni, de ezt legtöbbször felfedezve, saját kútfőből kell megoldani a továbbjutást. Aki ahhoz szokott, hogy egy nagy nyíl vagy GPS mutatja az utat, az most picit vakarózni fog. Emellett akadnak minijátékok is, amelyek elég élvezetesre sikeredtek. A nyitott, de falatnyi szabad bejárású területeket váltják a belső térben játszódó küldetések. Tele vannak ügyességi részekkel, Jade gyakorolhatja közelharci adottságait, valamint egy csomó feladvány is megoldásra vár. A legtöbb puzzle-höz használnunk kell társaink adottságait, így kooperálva megoldhatjuk ezeket. Ötletes feladatokat eszeltek ki, néhány helyre még vissza is térhetünk egy-egy új képesség birtokában. Jópofa, hogy különféle kódokat zsebelhetünk be a küldetések közben, ezeket később használhatjuk majd.
Oké, ezeket a dolgokat eddig is tudhattuk, mi újdonságot hozott a mostani kiadás? PlayStation 5-ön például 4K 60 fps módban is fut a program, az összes textúra és világítás megkapta az upgrade-jét, minden le lett cserélve. Még az égbolt is újként ragyog, a szereplők ruhái is valósághűbbek. Így valóban egy remek remaster készült el, amelynek az árcímkéje se húzós. Egy extra menüpontban rengeteg kép- és videoanyagot találhatunk a játék keletkezéséről, ami igencsak érdekes. Egy teljesen új küldetés is bekerült a stuffba, amely Jade gyerekkorát árnyalja. A régóta készülő második epizódhoz lehet köze, amelyről annyit tudunk továbbra is, hogy készül, de már az eredeti alkotója nélkül.

Összességében egy kellemes kiadás lett ez a 20. évfordulós remaster. Ha nem ismerted a Beyond Good & Evil kultikus videojátékot, akkor most itt az idő, ha pedig újráznád a kalandot és szereted a világát, ez egy remek alkalom az újrajátszásra.