Az idei gamescom rekordmennyiségű látogatójának köszönhetően igyekeztem a lehető legtöbbet a viszonylag zárt business centerben, és minél kevesebbet a zsúfolt publikus részekben tartózkodni. Ezt a szokásomat egyetlen egy alkalommal kellett megtörnöm, amikor az előző este kapott e-mail tájékoztatása alapján utat kellett törnöm a Sony publikus standjáig, hogy ott, egy zárt részben csodálhassam meg a PlayStation 4 free-to-play felhozatalát.
A rövid távolság ellenére majdnem húsz perces, és technikában néha az Assassin's Creedre hajazó utamat végül siker koronázta, és a PlayStation 4 mennyországba érkeztem. Miközben a hivatalos időpontomra vártam a Blacklight: Retributionnel, körbenéztem egy kicsit a standon, ekkor láthattam először testközelből magát az új konzolt (a többi prezentáción a gépet gyakran teljesen zárt, átlátszatlan dobozokba rejtették a kíváncsi szemek elől), és többet is a rengeteg free-to-play címből, amelyek bár többnyire már bizonyítottak asztali gépeken, a Sony következő generációs masináján is tiszteletüket teszik majd.
Hosszú kihagyás után itt találkozhattam ismét a Warframe-mel, annak is egy különösen lenyűgöző, az előzetesekben mutatott jeges pályájával, ahol a tenno harcosok eszméletlenül véres és brutális trancsírfesztivált vágtak ellenfeleik hordájában. A játék minden tekintetben egy lapon emlegethető lesz a PC-s változattal, az éppen tesztelő játékosok látszólag nagyon könnyen boldogultak az irányítással, a PS4-en látott grafikát pedig PC-n csak a jelenleg elérhető legerősebb hardverrel lehet reprodukálni.
A War Thunderre is vetettem pár pillantást (erről GeryG korábban már írt egy rövid bemutatót), bár a szívem inkább a Wargaming termékei felé húz, mindenképp adni fogok ennek is egy esélyt, látva a játékosok reakcióit (ez futott a stand legtöbb konzolján). Ekkorra azonban végre sorra kerültem, és jött a fő attrakció, a Blacklight: Retribution, amelyet a Zombie Studios egyik munkatársa mutatott be nekem, a prezentáció megkönnyítése érdekében pedig rögtön azzal kezdett, hogy egy DualShock4 kontrollert nyomott a kezembe.
Egy kis gyors emlékeztetőként: a 2012 áprilisában megjelent (de előtte free-to-play játékokhoz méltóan hosszú hónapokon át bétáztatott) Blacklight: Retribution sokak szerint a Team Fortress 2 mellett a jelenlegi legjobb ingyenesen elérhető multiplayer FPS, köszönhetően többek közt egyedi témájának, valamint a hasonló játékokhoz képest érdekes újításainak. A távoli jövőben játszódó, cyberpunk hangulatú pályákon a játékosok speciális képességeik révén a sisakjukra szerelt kütyüvel (a Hyper Reality Visorral) bármikor átláthatnak a falakon, hogy felmérjék ellenfeleik pozícióit (bár a művelet közben nem tüzelhetnek), elért pontszámukkal pedig a pályán elhelyezett állomásoknál speciális felszereléseket, lángszórót, vagy akár egy több tonnás mech páncélt is behívhatnak. A játék megjelenése óta hatalmas népszerűségnek örvend, és folyamatosan kapja az újabb pályákat, felszereléseket, játékmódokat.
Miközben több kiló virtuális ólmot cseréltünk az alig néhány nappal korábban beállított, és kissé túlzottan is brutális botokkal, a beszélgetés fő témái elsősorban a PC-s és konzolos változat közötti eltérésekkel voltak kapcsolatosak. Az első pillantásra feltűnt, hogy a Blacklight, amely asztali gépeken is a jelenlegi legszebb free-to-play játékok közé tartozik, elképesztően jól mutat PS4-en. A rendelkezésre álló fegyverek, mozdulatok, eszközök és a játékmenet pedig ugyanolyan változatosak és színvonalasak, mint pár éve a PC-s béta idején. Az egyik legfőbb különbség, hogy míg a jelenleg elérhető változat továbbra is a Perfect World kiadó kezében marad (ha kicsit is foglalkoztok a free-to-play mezőnnyel, velük lehetetlen nem összefutni), a konzolos változatot teljes mértékben a fejlesztő Zombie Studios (illetve a Sony) fogja kézben tartani. Így bizonyos pontokon, főleg a frissítések, tartalmak, tranzakciók terén előfordulhatnak majd különbségek a már ismert és játszható változathoz képest, és elképzelhető, hogy egy-két dolog, ami a PC-s változatban már régóta jelen van, a konzolos változatba csak később kerül majd be. Várhatóan cross-playre sem lesz majd lehetőség a két platform között.
Összességében lenyűgözött, milyen magas színvonalat képviselnek az „ingyenes” játékok is a PlayStation 4-en, és bátran merem ajánlani, hogy ha ráteszitek majd a kezeteket a konzolra, a fentiek bármelyikét nyugodt szívvel próbáljátok ki. Úgy érzem megérte keresztülverekednem magam a tömegen a bemutató standjáig, és csak még biztosabb lettem abban a korábbi véleményemben, hogy a következő konzolgenerációban is a Sonyt választom.
