A Wargaming már évek óta igen jelentős méretű standokon képviseli magát a gamescomon, és ez mostanra se változott. A publikus területen egy falból kitörő Mark IV-replika, óriási videofalak, egy rakás számítógép és konzol, valamint tabletek és cardboardok vártak a játékosokra, hogy kipróbálják a teljes termékpalettát, de a színpad előtt is tömegek gyűltek össze egy-egy ajándékosztás során. A Business Center nyugalmában is jelentős területet foglalt el a World of Tanksszel 2010-2011-ben berobbant cég, minket ide vártak egy kis beszélgetésre a cég munkatársai. Miután az azóta megjelent Master of Orion fejlesztője kameránk előtt is bemutatta röviden az űrstratégiai játék felújítását, Alexander Bobkóval a cég főbb újdonságairól és terveiről beszélgettünk.
A World of Tanks kapcsán nem mindig hagyományos marketinget folytatnak a Wargamingnél, például korábban egy ausztrál múzeumnak adományoztak egy felújított tankritkaságot, jelenleg pedig egy nagyszabású eseményre készülnek. Idén 100 éves a világ első tankja, a Mark I, és ennek kapcsán szeptember 15-én a bovingtoni tankmúzeummal együttműködve „elfoglalják” London belvárosát, és egy Mark IV-es tankot is elvisznek a Trafalgar Square-re. A Mark I kapcsán pedig minden tankos játékukba kerül valami ehhez kapcsolódó tartalom. A PC-s World of Tanksben az alábbi Mark I-es tank lesz játszható egy első világháborús pályán, de egy Lanchester páncélozott járművet is kapunk még.
A konzolos World of Tanks szintén kapunk egy új pályát, és ezen vonulhatunk hadba a Mark I-essel.
Végül a World of Tanks Blitz se marad ki a 100 éves ünneplésből, igaz, ebbe nem egy akkurátusan lemodellezett Mark I kerül, az ugyanis a fejlesztők szerint nem passzol eléggé az eltérő játékmenethez: az új tank hasonlít ugyan a Mark I-re, de például egy nagy ágyúcsövet is kapott az elejére.
Konkrét játékokról ezt követően inkább technológiákra terelődött a szó, mégpedig a virtuális és a kiterjesztett valóságra. Alexander kifejtette, hogy jelenlegi háborús játékaikhoz, azaz a World of Tanks/Warplanes/Warships trióhoz szerintük nem passzol a VR, inkább a casual jellegű játékokhoz érzik megfelelőnek, ahol nem számít az, hogy egy tankot pontosan hol ér találat. De persze nem mennek el vakon a jelenleg felívelőben lévő VR-őrület mellett, így például készítettek 360 fokos, VR-headsetben (vagy akár Google Cardboarddal) megnézhető kisfilmet a Mark I tankról, 360 fokban betekinthetünk egy-egy tank vagy hadihajó belsejébe, de például az áprilisban Varsóban lezajlott Grand Finals versenyükön nézőként, VR-headsettel lehetett megfigyelni a csatateret. Egyelőre azonban inkább kivárnak, és nagyobb összegeket nem fektetnek ebbe a területbe.
A világszerte eladott kb. 5 millió Google Cardboard és nagyságrendileg 1 millióra tippelt egyéb VR-megoldás Alexander szerint még kevés olyan felhasználót jelent, akik ténylegesen érdeklődnek is a Wargaming háborús játékai iránt, nagyon kicsi az a játékosmennyiség, akik számára egy új játékuk elérhető lenne. Még azt se látják, hogy melyik megoldás lesz a győztes, melyik VR-sisak terjed el a leginkább, melyikre érdemes igazán koncentrálni egy-egy új fejlesztéssel. Gondoljunk csak a 3D-re: pár éve mekkora hype volt körülötte, aztán ma már jóval kisebb szerepet kap a 3D-s megjelenítés (ha megnézzük, például PS4-en is csak alig pár játék támogatja a 3D-s tévéket). Kíváncsian várják, hogy a VR vajon tovább él-e – de Alexander gyorsan hozzá is tette, hogy feltételezik, hogy igen. Mindenesetre jelenleg nem akarnak vagyonokat fektetni a bizonytalanba, inkább egy-egy esemény vagy konferencia keretében kísérleteznek kisebb dolgokkal, aztán figyelik a reakciókat és visszajelzéseket. Például nagyon örültek, amikor a Facebook analitikai eszközt adott ki a 360 fokos tartalmakhoz, amelyben figyelhetik, mikor merre is néz a néző – ez hasznos lehet az azzal való kísérletezéshez is, hogy hogyan terelhetik az akcióra a figyelmet.
Végül pedig egy augmented reality projektbe kaptunk betekintést: a stand bárpultjáról idehozott menüre irányították egy mobiltelefon kameráját, aminek hatására az asztalon jelent meg egy tank 3D-s modellje.
Kíváncsian várjuk tehát, mit tartogat majd számunkra a Wargaming VR/AR téren. Az ingyenes háborús MMO-k terén legnagyobb konkurensüknek számító Gaijin is mozgolódik ilyen irányban (róluk majd egy későbbi cikkben olvashattok), az pedig, hogy a virtuális valóság mennyire válik megkerülhetetlen tényezővé a játékok terén, remélhetőleg pár éven belül kiderül.