For Honor
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Gears of War 4

Gears of War 4

„Régi és új örök harca dúl...”

2016.10.10. 10:25 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

A Gears of War franchise neve az elmúlt évtizedben legalább annyira összenőtt a Microsofttal, mint a szériát a kezdetek óta árgus szemekkel felügyelő Rod Fergussonnal. Az említett úriember először az Unreal Engine-t csiszoló Epic Games színeiben, majd az Irrational Games csapatához történt rövid kitérőt követően immár a The Coalition berkein belül folytatja rendezői és produceri ténykedését az Xbox egyik legnépszerűbb húzósorozatának darabjai felett. Jelen ismertetőm tárgya, az immár Windows 10-es PC-kre is elkészült Gears of War 4 nem egyszerűen folytatja a – négyrészes – alaptrilógia történéseit, hanem egyenesen új irányba tereli azokat, még ha ezt kellő nosztalgiafaktorral megspékelve teszi is.

Gears of War 4

Marcus Fenix és bajtársai nem kis áldozatot hozva megmentették az emberiséget a Sera bolygón folyó ádáz küzdelmek során. A mélyben található folyékony energiaforrás, az imulsion birtoklásáért a föld alól támadó locustok és mutálódott, elvetemültebb társaik, a lambentek alulmaradtak Marcus, Dom, Baird és a többiek erőfeszítéseinek hála, és a humán faj ismét fellélegezhetett. Nem volt azonban ez a győzelem felhőtlenül boldog, sem pedig katartikus. A teljes imulsionkészlet elpusztítása valamennyi fosszilis energiaforrás pusztulását, valamint a legváratlanabb időpontokban megjelenő forgószelek, homok- és elektromos viharok feltűnését vonta maga után. A győztes COG (Coalition of Ordered Governments) megújult szervezete veszi ismét át az uralmat, amelynek miniszterelnök asszonya vasmarokkal kényszeríti a mindössze néhány százezerre becsülhető lakosságot zárt és őrzött falak mögé épülő városokba, amelyeket nem hagyhatnak el a polgárok. Akad azonban egy maroknyi renegát, a magukat csak Kívülállók néven emlegető csoport, amelynek tagjai a lágerekre emlékeztető poliszok falain kívül, szabadon élnek kicsiny táboraikban, amelyek számára a nélkülözhetetlen energiát időről időre a COG bázisaira történő behatolások és az ott lévő szerkezetek eltulajdonítása útján biztosítják. Ez természetesen maga után vonja az egyeduralkodó karhatalom robotseregével vívott rendszeres harcokat is, valamint annak a veszélyét, hogy azok rábukkannak a renegát telephelyekre, amelyeket ilyenkor minden erejükkel igyekeznek átállítani, vagy leginkább elpusztítani. Ezzel a más játékokból már ismerősnek tűnő körítéssel veszi kezdetét a Gears of War sorozat egyik leglátványosabb, a szériát új mederbe terelő epizódja.

Gears of War 4

A játék egyszemélyes kampánya egy rövid, igencsak nosztalgikus prológussal indul [Figyelem! Ha nem szeretnél spoilerbe futni, ugorj a következő bekezdésre!], amelyben néhány szösszenet erejéig újra átélhetjük az előző részek néhány emlékezetes momentumát, és nem mellesleg régi ismerőseinkkel is találkozhatunk. A hagyományosan különböző felvonásokra (jelen esetben ötre), és azokon belül fejezetekre osztott sztori egy renegát rajtaütéssel folytatódik, amikor egy furcsán ismerősnek tűnő, mégis ismeretlen fiatalember vezetésével negyedmagunk küzdjük végig magunkat a COG egyik féltve őrzött üzemébe, hogy beszerezzünk kicsiny kolóniánk számára egy számunkra nélkülözhetetlen, fabrikátor nevű masinát. Ez az energiaellátáson kívül különféle típusú és szintű védelmi berendezéseket (lövegeket, torlaszokat, elektromágneses hullámokat kibocsátó kütyüket, fegyvereket stb.) biztosít embereinknek. A csapatot természetesen elkapja a miniszterelnök asszony, és csapataival követi őket igen gyengén védett táborhelyükig, amelyet – ténykedésünknek hála – azonban mégsem sikerül elpusztítania. Éppen megnyugodna mindenki, amikor egy soha nem látott idegen faj jelenik meg a szó szoros értelmében mindenhonnan, és hármunk kivételével mindenkit lemészárol, illetve – bajtársunk és barátunk, Kait Diaz édesanyja, táborunk vezetője esetében – bekebelez és elhurcol. Magunkra maradva rá kell ébrednünk, hogy ha tetszik, ha nem, csakis egy embertől remélhetünk segítséget. Ez az ember pedig nem más, mint a szintén renegátként, hősi múltjának hátat fordítva, egy régi kúriában éldegélő Marcus Fenix... az édesapánk.

Gears of War 4

A negyed évszázaddal a harmadik rész után játszódó események jól érezhetően egy új éra kezdetét jelentik a franchise-on belül. Ezúttal nem Marcust, hanem J.D. Fenixet irányíthatjuk, aki apjához hasonlóan félelmet nem ismerő, rettenthetetlen fenegyerek. Annyiban azért különböznek, hogy a sármos szépfiú sok fokozattal kevésbé morcos felmenőjénél, és legalább ugyanennyi fokozattal inkább törekszik arra, hogy édesanyját (Anya Stroudot) is jó pénzért eladja egy gyilkos poén betolásáért. Az irányítás és a játékmenet nem sokat változott az előzőekhez képest, így a sorozat egyik védjegyének számító, harctéri tudósításokra emlékeztető kamerakezelés is megmaradt. Hőseinket ismét váll fölötti, külső kameranézetben irányíthatjuk, amelyet egy némi kihívásokkal küzdő célzásrásegítés tesz a kezdők számára is viszonylag hamar uralhatóvá. Arzenálunk talán legfontosabb darabja ezúttal is a láncfűrészes gépkarabély, amelyet egyéb géppuskák, pisztolyok, shotgunok, gránátok, vagy újításként egy bombázó kütyü (Dropshot) és a Half-Life 2 mintájára egy fűrészkorong-kilövő ágyú (Buzzkill) tesz teljessé. Szintén újításként ezúttal késünk is van, amellyel ellenfeleinket végezhetjük ki igen látványos képsorok kíséretében. A fedezékrendszer szintén megmaradt, amelyhez igen hatásos leterítő mozdulatok is társulnak – sajnos nem csupán a mi részünkről. A történet gyors, pörgős, csordultig tele van akcióval, amelyet moziszerű átvezetők és kiváló, profi szinkron tesz még teljesebbé. Időnként választhatunk, hogy egy ponton jobbra vagy balra megyünk, amikor kis kvartettünk kényszerűen szétválik. Ilyenkor párokra oszolva kell teljesítenünk az adott feladatot, vagyis ezúttal sem maradunk soha magunkra. Ha akad társunk, a történetet kooperálva is játszhatjuk, ami jó kis baráti mókára ad lehetőséget. A program checkpoint rendszerben ment, ami az esetek nyolcvan százalékában rendben is lenne, de a maradék húszban igencsak távoliak ezek a mentési helyek, ami a már kezdő fokozaton is helyenként rendes kihívást jelentő boss fightok alkalmával nagyon is bosszantó tud lenni. A sorozat történetében első ízben az Unreal 4-es motor a felelős a képi világért, amely talán most először muzsikál igazán rendesen egy program alatt. Az effektek gyönyörűek, a skinek nagyon rendben vannak, az arcok – ha nem is közelítik meg az Until Dawn vagy az L.A. Noire színvonalát – nem fából faragottak, és habár akadnak más grafikus engine-ek esetében alaposabban kidolgozott részletek is (mint például a frizurák), alapvetően igen hangulatosra sikerült a játék körítése.

Gears of War 4

A kampány mellett a készítők nagy hangsúlyt fektettek a többjátékos módokra is, amelyeket a tesztfázis során a finoman szólva nem túl népes online arénáknak köszönhetően igen limitált mértékben volt alkalmam kipróbálni. A régi kedvencek mellett újabb opciók is bekerültek a repertoárba, mint a Dodgeball (ekkor minden halál az ellenfél csapatában egy újraéledést eredményez), az Arms Race (amelyben mindenki a legdurvább fegyverekkel indul, és lefelé halad minden elhalálozáskor a leggyengébbig), illetve az Escalation (amelyben a csapatok tizenhárom körön keresztül küzdenek három-három zóna uralásáért). A horda módban mindenkinek megvan a maga feladata, amikor a fabrikátor segítségével ki-ki a csapat hasznos tagja kell legyen az ellenséges hullámok legyűrésében, így a mérnökök, a felderítők, a harcosok és a mesterlövészek is a maguk dolgára koncentrálva kell együttműködjenek társaikkal. A horda mód egyébként igen ötletesen a kampány során is megjelenik némi kis ízelítő erejéig, amikor például J.D.-ék kicsiny táborhelyüket védik a COG hullámokban rohamozó robotserege ellen.

Gears of War 4

A sok pozitívum és hatalmas mennyiségű on- és offline tartalom mellett a negatívumok listája viszonylag rövid, amely leginkább a már említett mentésihely-távolságokban, illetve az MI butaságaiban merül ki. Ez utóbbi alatt azt értem, hogy mind bajtársaink, mind pedig ellenfeleink minden gond nélkül sasszéznak végig golyózáporunkon, és egymás fedezése vagy a taktikus harc sem az erősségük. Társainknak egyedül játszva is jó hasznát vesszük a harcok során, de azonnal megáll az élet, ha a továbbjutás útját kell megtalálni, avagy meg kell nyomni egy egyszerű kapcsolót, ami természetesen mindig kizárólag a mi dolgunk. Ezeken az apróságokon azonban hamar túl lehet lendülni, mert a Gears of War 4 az első perctől az utolsóig magával ragad, beszippant és nem ereszt.

Gears of War 4

A Microsoft és a The Coalition végre elhozta az amerikai konszern egyik legnépszerűbb franchise-ának legújabb, immár ízig-vérig legújabb generációs epizódját az Xbox One és Windows 10 operációs rendszert használó PC tulajoknak. A Gears of War 4 új történetet és korszakot nyit az egy évtizedes sorozatban, amit azonban kellő tisztelettel és nosztalgiával tesz meg, a jól bevált elemek megtartása, valamint azoknak éppen a kellő mennyiségű újítással történő megspékelésének köszönhetően. Az egy- és többjátékos tartalomban is bővelkedő játék kiváló szórakozást nyújthat mind a régi rajongóknak, mind pedig azoknak, akiknek eddig nem volt szerencséjük a háború fogaskerekeinek működéséhez. Mit is mondhatnék még? Irány a bolt! ■

Gears of War 4
Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4

értékelés

Gears of War 4

Gears of War 4
Pozitívumok
  • Remek körítés.
  • Beszippant és nem ereszt.
  • Rengeteg egy- és többjátékos tartalom.
  • A régi játékmenet megtartása kellő mennyiségű újítással.
  • Szívmelengető nosztalgiafaktor.
  • Jól eltaláltak az új szereplők.
Negatívumok
  • Néhány mentési hely igen távol esik egymástól.
  • Az MI nem az igazi.
Gears of War 4
A legutóbbi Gears of War 4 cikkek, hírek

hozzászólások (22)

Creativ3Form
Creativ3Form 2016.12.05. 22:49
Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrutálisan jó! Már amikor a TheVR-os srácok végigjátszásába belenéztem is vigyorogtam, de most, hogy játszottam is vele egy órát, a vigyor mérete kb. a háromszorosára nőtt. :-D Ááááááájh, de hiányzott már ez nekem! Az elsőt imádtam és kicsit szomorkás vagyok, amiért a többi részből kimaradtam. Az egyetlen cím, amit irigyeltem annó az Xbox tulajoktól.
Creativ3Form
Creativ3Form 2016.12.07. 22:55
Ááááá gyerekek, elképesztően zseniális ez a játék! Marcus Fenix (Yeah thats sounds about rigt)...hideg kirázott, pedig csak az első résszel játszottam. :-D Minden pénzt megér! Reméljük tényleg egy új trilógia kezdete ez, és azok mind-mind jönnek PC-re is. Nem venné be a gyomrom, ha ugyan azt csinálnák amit annó, azaz kiadják az elsőt PC-re, és a többi majd XBOX exkluzív lesz. :-D
Creativ3Form
Creativ3Form 2016.12.11. 15:34
Kitolva.
Brutálisankegyetlenűlnagyvolt! Igaz, nem indított jól, az első nagyjából 20-25 perces, amolyan rázódjunk kicsit vissza a játékmenetbe bevezető nem tetszett, kicsit elkapkodottnak, összecsapottnak éreztem, de utána, amikor megkezdődik a tényleges eseményláncolata a 4. résznek, azonnal magába szippant és nem ereszt. Maga a sztori nem lett nagy szám, de sokkal emberközelibb, karakterközpontúbb lett mint az első rész, amivel játszottam annó. És ez jót tett neki, remélem ezt viszik tovább a későbbi részekre is. A látvány is elképesztő, az Unreal 4 Engine kitett magáért, fantasztikus mire képes és milyen minőséget tár elénk. De, hogy ne csak dicsérjek...kicsit érdekesnek találtam, hogy maga a játékmenet és a játékmechanika konkrétan SEMMIT nem változott, fejlődött, csiszolódott a 2006-os első részhez képest, és ez azért eléggé meeeeeh kategória. Ok, hogy ez egy 90%-ban hent játék, de akkor is. Azon felül, hogy kaptunk pár irányítható járművet, meg a környezetünket felhasználván is tudunk látványos zúzásokat véghez vinni, nem ártott volna néhány logikai feltörő, a hangyafasznyinál kicsivel több interakció a társainkkal, mert azt leszámítva, hogy néha segítenek kinyitni egy-egy ajtót, nem sok vizet zavarnak. Ok, lehet velük fegyvert is cserélni, de összességében nem éreztem egyszer se, hogy ha nem lennének ott mellettem, akkor beszopnám. Ráadásul önállóan totál alkalmatlanok mindenre. Simán kinyithatnák ők is az adott ajtót, de neeeeeeem. Megvárják, amíg én odamegyek, vagy ha nem, akkor csesztetnek, hogy "nem kéne sietnünk ember?" :-D
Viszont minden hibája és kihagyott ziccere ellenére piszkosul élveztem és nagggggggggggggyon hiányzott már ez a széria. Az egyetlen cím volt, amit mindig is irigyeltem az XBox tulajoktól. Reménykedtem benne, hogy az új rész után nem sokkal majd az összes rész Remastered átiratát PC-re, de ez naiv elvárás volt a részemről, úgy érzem. :-D Mindenesetre ha szereted a szériát, vagy PC-sként csak az elsővel toltad de elnyerte a tetszésedet, akkor ezt is szerezd be de azonnal, nem fogsz csalódni. Ráadásul PC-re még egy pár napig olcsóbban, azaz 12 ropiért szerezhető be 20 helyett a Win Storeban, szóval hajrá. ;-)
davkar9
davkar9 2016.12.11. 21:46
"Win Storeban"

Na ezért marad ki.:-P:-D
VodevilX
VodevilX 2016.12.13. 18:22
Az érthető, hogy ne támogassuk a WinStore-t (éljen az nVidia és az ebay-es promóciós kuponok :D ), de a játék attól még piszok jó, és főleg meglepő, hogy mint UWP játék pofátlanul jól van optimizálva, na meg még mindig érvényes az én fényezésem is októberből, brutál jól néz ki, mint az első vérbeli AAA UE4 játék! Minden más címet szépen szembe lehet vele állítani minden bajával együtt szemléltetésként, csak hogy tényleg hihetetlen legyen, hogy ezt így is meglehet csinálni.
Az egyetlen gond, a letöltéssel volt, főleg hogy 80 giga, és legalább 2x nem akarta folytatni, sőt szerintem szívesen 0-ról újra kezdte volta, mert hogy neki error hangulata volt... de szerencsére egy cache ürítéssel meg lehetett oldani.
cikkajánló

Semispheres

És akkor megszületett az egyjátékos co-op twin-stick puzzle műfaj...

Nioh

Samurai Souls – teszteltük a Team Ninja Souls stílusú szerepjátékát.

Poochy & Yoshi’s Woolly World 3DS

Yoshi pamutvilága a 3DS-en is tiszteletét teszi.

Gravity Rush 2

Kat varázslatos kalandjai remek folytatást kaptak.

Alaposabban is kipróbáltuk a PlayStation VR-t - 2. rész

További tíz virtuális valóság játékot mutatunk be.