
Igen különleges szituáció keretén belül került hozzám tesztelésre a legújabb Scar laptopmodellje az ASUSnak. A világjárványnak és az ezzel járó gazdasági hatásoknak köszönhetően ugyanis ahogy nézem, ha valaki olyan teljesítmény környékén néz magának számítógépet, amit ez a Scar modellcsalád tud, jelenleg olcsóbban jön ki egy ilyen gép megvásárlásával, mintha asztali gépet venne – és akkor még nem is beszéltünk az alkatrészek beszerezhetőségéről. Amit pedig a hozzám került Scar 15 tud, eléggé meggyőző.

A vas a következő elemekből épül fel: AMD Ryzen 7 5800H processzor, 32 GB RAM, NVIDIA GeForce 3080 16 GB VGA, 1 TB SSD, 300 Hz 1920*1080 15,6” IPS kijelző. A tapipad az általam kedvelt numpades megoldás, de amivel ez a gép engem igazán megfogott, az az optomechanikus billentyűzet. Hozzászoktam itthon a mechanikus billentyűzet adta gépelési élményhez, mi több, preferálom is – és nagyon kellemes meglepetés volt ezt laptopban is megtapasztalni. Persze ez még mindig nem ugyanaz, mint egy rendes billentyűzet esetében, de nincs messze tőle: a határozott és egyértelmű nyomáspont, a halk kattogás, a pontosság messze jobb billentyűcsapkodást ad, mint a hagyományos ollómechanikás laptop- (vagy akár az olcsó asztali gumidómos) billentyűzetek. Játék közben is számíthat, én legalábbis valamivel pontosabban tudok ilyen kéjbordával mozogni. Gyorsan hozzáteszem: nincs különösebb bajom a hagyományos billentyűzetekkel, nem a sznobságomat akarom a kirakatba rakni – egyszerűen csak én jobban preferálom a mechanikusat, és a Scar 15-ben ez számomra nagy meglepetés volt.
Ami a külsőségeket illeti: le sem tagadhatná, hogy a gamer vonal képviselőjét tisztelhetjük a ketyerében. Szerencsére a fényorgona az Armoury Crate-tel korrekt módon szelídíthető, bár én örültem volna, ha a billentyűzet külön idomítható lenne. Sebaj. A kijelző vékonysága érdekes kontrasztot ad a „test” vastagságával – súlyban messze nem ultrabook ez, de 2,3 kg-os tömegével azért messze nem nehézsúlyú gép. A hűtést is csak dicsérni tudom, sőt! Általában, ha hozzám kerül egy ASUS gép, Silent profilban használom, amikor épp nem játék megy, ugyanis ilyenkor van csöndben. A Scar 15-nél meglepve tapasztaltam, hogy Performance módban is csendben marad, ha nem megerőltető dolgot végzek vele, hanem mondjuk csak ezt a cikket írom. Egyedül a Turbó mód az, ahol nincs nyugta a processzornak, és csúcsközelre van folyamatosan járatva – akkor hangoskodni kezd, de még játék alatt sem kezd üvölteni a hűtés, meglepően tolerálható marad a leginkább szélzajból álló hang. A családom legalábbis egész jól tolerálta... :-D

Ami a játékos teljesítményt illeti, az ASUS gépeknél szokásos tesztmódszeremet követtem, azaz minden mérés Turbó hűtési profillal történt. A Time Spy, a Port Royal és a PCMark 10 Extended pontszámok simán verik az asztali gépek többségét – és ezt csak megerősítik a játékok mérései. Ami kicsit furcsa volt: a Shadow of the Tomb Raiderben nem tudtam a DLSS-t bekapcsolni. A másik, ami feltűnt, hogy a 3000-es sorozatú GeForce-oknál mintha már nem járna akkora sebességvesztéssel, ha a raytracinggel kapcsolatos dolgokat bekapcsolnám – ugyancsak a Shadow of the Tomb Raider, de az F1 2020 is jó példa erre. Overwatchban Epic grafikán bele-belekóstol a 200 fps körüli tartományba, de akció közben is kb. 160-150 alá nem esünk – ha az ember kicsit finomhangolja a grafikai beálltásokat, a 300 fps csúcs is elérhető talán (de Counter-Strike: Global Offensive-ben biztosan).
Persze ez a 300 Hz-es kijelző igen erősen overkill talán még esporthoz is – létezik 165 Hz-es panellal szerelt verzió, azzal szerintem jobban jár az ember (6 vagy 3 ms-os frametime érdemben már nem befolyásol semmit).
A szokásos Battlefield V körömet teljesítve megint fény derült arra, hogy az AMD processzorok bizony igencsak meghaladják már az Inteles párjukat – mobilfronton mindenképp. A játék indításakor 4,2 GHz-en pörgött ugyanis a Ryzen 7 5800H CPU, de később is egész stabilan elvolt 4 GHz környékén, mindezt olyan 93-95 fokos hőmérséklet mellett. Inteles gépeknél nagyon nem ezt szoktam látni... Nem mellesleg ez a CPU-GPU párosítás elég kiegyenlítettnek tűnik: a The Division 2 benchmark esetében az a 43%-os átlagterhelés a processzor esetében (általában ez szokott kevésbé terhelve lenni), nem egyszer akadtak 80+%-os tüskék is a grafikonon.

Én nagyon bírom az újításokat, és szoktam is értük lelkesedni, de most nekem valahogy a Scar 15 jobban bejött, mint az innovatív Flow X13. Elismerem érdemeit, de ennyi pénzért (már ha a teljes csomagot nézzük) a Scar 15 jobb vételnek tűnik, ugyanis csendesebb, és a billentyűzete és a touchpadje jobb. Hasonló teljesítményű asztali géphez képest meg olcsóbb – ráadásul nagyobb eséllyel elérhető, megvásárolható.