25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Előzetes

Exogate Initiative early access próbakör

Ha a Stargate sorozatot nézve nem O’Neill, hanem Hammond tábornok szerettél volna lenni, akkor ez a te játékod.

Írta: Lacko 1 hozzászólás

Minek űrhajókkal bénázni a Naprendszer élettelen bolygóin, ha egy csodálatos energiakapun keresztül expedíciókat küldhetünk akár más galaxisok földszerű bolygóira? Ott pedig kalandokon keresztül – különleges, összeválogatott csapatokkal – felfedezhetünk új élőlényeket, különös anyagokat vagy akár értelmes civilizációkat is. Persze ezek az értelmes civilizációk néha átjönnek a csilla... akarom mondani exokapun, és szétcsapják a bázisunkat. Ismerős a sztori? „Valóban” – mondaná erre Teal’c. Nos, igen. Ez egy Stargate jogok nélküli Stargate játék.

Exogate Initiative early access próbakör

Hamarosan megjelenik a Stargate: Timekeeper, ami a Commandos játékok stílusára húzza fel a Stargate univerzumot. Ez jó hír, csak éppen nekem sosem volt erősségem ez a real-time taktikázás – különösen a Desperados 2 tett be neki a piszok nehéz pályáival – úgyhogy nem is merek reménykedni, hogy az majd bejön. Ezért aztán megörültem, amikor megakadt a szemem az Exogate Initiative-en. Ez a játék ugyanis egy Stargate bázismenedzselős játék, csak nem vették meg a jogokat hozzá, ezért nem lehet semmi köze a tévésorozathoz. De minden – még a poénok is – kapcsolódnak a Csillagkapu tematikához.

Mivel ez a játék lényegében a bázis-, erőforrás- és személyzeti menedzser, ezért mi nem az idegen bolygókat járó kalandorok hősi bőrébe bújunk, hanem a mindig itthon maradó, pocakos parancsnokéba. Ő hozza meg a napi döntéseket, az unalmas adminisztrációs feladatokat, de mégis ő az, akitől az egész működik. Tehát minden megvan benne egy jó kis játékhoz. Azonban a korai hozáférésű fázisban valahogy az egész nem annyira működik még. De ne szaladjunk ennyire előre. Nézzük előbb, mi a feladatunk!

Exogate Initiative early access próbakör

Bázisparancsnokként mi ügyelünk arra, hogy a bázisunk fejlődjön és karban legyen tartva: alagutakat és termeket fúrunk a föld alatti bunkerünkbe. Ezekben kijelölünk helyeket szállásnak, étkezőnek, laboroknak, könyvtárnak, orvosi részlegnek stb. Be is kell bútoroznunk őket, ami egyrészt helykihasználási kihívás, másrészt a legtöbb berendezésnek ára van és energiaszükséglete. Plusz az se mindegy, hogy melyik termet hova tesszük, hiszen embereinknek optimálisan kell elérniük mindent, és ha azzal töltik az időt, hogy eljussanak az étkezőből a szálláskörletre, akkor el fognak fáradni.

Természetesen mi kezeljük az expedíciós csapatokat is. Embereket kell toboroznunk, őket egészségesen és fejlődésben kell tartanunk. A csapatokat meg időnként átszervezni (ugye emlékszik mindenki, hogy mennyit szidták az öreg Hammond tábornokot, ha az SG1 valamely tagját egy másik csapatba vagy projekthez rendelte...? Nos, most mi is ilyeneket fogunk csinálni). Hiszen emberek nemcsak az expedíciókra és a bázis fenntartására kellenek, de kell tudós a tudományfa kikutatásához és a bevételt hozó szabadalmak leírásához is. A másik bevételi forráshoz, azaz a ritka fémek bányászatához és kinyeréséhez pedig mérnökökre van szükség. És ezzel elérkeztünk a bázis anyagi szükségleteinek biztosításához is, mivel ebben a játékban nem költségvetési szerv vagyunk, hanem alapítvány, amelynek bevételre van szüksége a működéshez.

Exogate Initiative early access próbakör

Eddig ez kb. minden bázismenedzselős játék sajátja – ami persze nem baj, ha jól van kitalálva. De a mi feladatunk a kint lévő csapatok taktikai támogatása is. Ez egy vicces és hangulatos rész. Az expedición lévő csapataink néha visszaszólnak a kapun keresztül, hogy valami történt velük és mitévők legyenek. Ilyenkor néha csak poénos választásaink vannak, de néha olyanok, amelyek attól is függnek, hogy kik vannak a csapatban (például ha nincs katona, akkor ne rendeljük el egy idegen méhkirálynő kilövését, mert nem járunk sikerrel). Ezekben a sztorikban vannak sima poénok, amelyek valamiféle kulturális utalások (pl. az égig érő paszuly már jött szembe), és vannak olyanok, amelyeknek a kimenetele hosszú távon meghatározza a játékunkat. Azaz néha stratégiai döntéseket is kell hoznunk, csak ez nem mindig derül ki. Ami teljesen életszerű.

Tehát az Exogate Initiative-ben minden megvan, hogy egy jó játék legyen. Engem például be is szippantott. De az early access még nagyon indokolt sajnos: egyrészt idegesítő hibák, másrészt kiegyensúlyozatlanságok vannak még benne. Több olyan pont is van a játékmenetben, ami legszűkebb keresztmetszetnek bizonyult, és emiatt összeomlott a jól felépített bázis. Az egyik, hogy valami bug miatt egy idő után nem tudtam eladni a bányászott és finomított fémeket, és így egy fontos bevételtől estem el. Más okból egy idő után a szabadalmakból sem jött a pénz, így elapadtak a források.

Exogate Initiative early access próbakör

Ez a más ok is egy szűk keresztmetszet: a gyengélkedő. Embereink sérülnek és őket orvosok gyógyítják. Ez teljesen rendben van. De valami hiba vagy átgondolatlanság miatt nem nagyon gyógyulnak az emberek. Tele van minden ágy, és hozzák az újabb és újabb sebesülteket. Az orvosok valamit szöszmötölnek, de nem igazán gyógyítanak. Aztán ők meg idegileg omlanak össze. Szóval egy idő után nem történik több expedíció és mindenki beteg. Próbáltam kirúgni a sebesülteket és helyükre újakat felvenni, de sajnos ez nem egy járható út.

Akármennyire szerettem volna csak jót írni az Exogate Initiative-ről, egyelőre ez még nem megy. De szerencsére még csak korai hozzáférésben van, és remélhetőleg odafigyelnek majd a játékosok ajánlásaira, és így végül egy jól megkomponált kis játékot kapunk. Mert az ötlet remek és a megvalósítás részletei is. Csak még a hangolás és a bosszantó kis hibák javítása hátra van a végleges megjelenés előtt.

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • Exogate Initiative
  • Exogate Initiative
  • Exogate Initiative
  • Exogate Initiative
  • Exogate Initiative

Exogate Initiative

Platform:

Fejlesztő: Xeno Bits

Kiadó: Xeno Bits

Megjelenés: 2023. április 18. (korai hozzáférés)

» Tovább a játék adatlapjára

Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Baracklekvár
Baracklekvár [1745]
Nekem való játéknak tűnik. Csak működjön majd egyszer...
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (1 db)