A Ryu Ga Gotoku Studio világhíres jakuzás videojáték-sorozatának januárban érkezik a nyolcadik számozott epizódja (a nulladik részt is ideszámolva kilencedik). Viszont előtte a Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name-ben a széria védjegyének számító Kiryut tapsolják vissza még egy kisebb léptékű felvonásra. Miközben az „A” csapat gőzerővel dolgozott a közelgő címen, addig megtudhatjuk, mivel csapja agyon az időt kényszernyugdíjazott hősünk.
Az első Yakuza játéknál még egyáltalán nem terveztek folytatást, így a történet is egy kerek egész meseként volt prezentálva. A siker természetesen elhozta a következő epizódokat, így a 2. rész befejezése már nyitott maradt. Kiryu kálváriája lezártnak tekinthető a 3. részben, eredetileg a 4-ben már nem is szerepelt volna. Az új örökösök mellett rajongói nyomásra bekerült a legendás hős is, akit a fejlesztés utolsó hónapjaiban szuszakoltak be a történet utolsó negyedébe.
Ezt követően az 5. játékban már nem mertek packázni a vehemens rajongói táborral, így első irányítható szereplőként kapjuk őt kézhez. Az eredeti lezárásnak szánt Yakuza 6: A Song of Life volt sokáig a franchise hattyúdala, amiben leköszönt a nagy öreg, hogy a 7-ben (Like a Dragon) egy valóban új karakter hordozza tovább a stafétát. Természetesen ott sem bírt magával a fanbase, így cameo szerepben adja át örökségét az új főhősnek a sokadszorra megfáradt sárkány.
Kazuma Kiryu megrendezte halálát, hogy végleg szakítson a bűnszervezetekkel, de ami a legfontosabb, hogy szeretett családja békességben élhessen. Természetesen egy ilyen kaliberű hősnek nem lehet ilyen könnyen kicsekkolni. Az emberünknek szívességet tevő frakció figyelő szeme alatt titkosügynökként lát majd el feladatokat, Joryu (csak egy egyszerű sárkány) álnéven tengeti mindennapjait, Supermant megszégyenítő napszemüveg álcájában. Egy eseménysorozat hatására egyesek felismerni vélik a legendát, így rövid úton meg is zsarolják Kiryut. Ha teljesíti a követeléseket, akkor nevelt gyermekei és unokája továbbra is sértetlenül éldegélhet, ő maga pedig újfent a feledés homályába veszhet. A gyerekkártyát rendszeresen húzzák elő aduként a sztori folyamán, egy idő után eléggé bagatellé is válik emiatt.
A 4+1 fejezetével a Like a Dragon Gaiden valóban a legrövidebb történettel bír, de ez nem jelenti azt, hogy nincs benne elég szöveg vagy átvezető. Bár a melléktörténetek nincsenek annyira kidolgozva, mint korábban, sok erőt nem is fektettek az írásukba. A Yakuza széria Kiryu karaktere mellett a valóságról koppintott városkáiról híres még, de most Kamurocho nem kapott helyet az alkotásban. Egy másik agyonlátogatott helyszín, Sotenbori lesz a cselekmény középpontjában.
Az első rész nyugati kiadása rendelkezett angol hangsávval, de sajnos nem lett túl acélos (Mark Hamill volt Majima hangja). Így nagyon sokáig nem készült a japánon kívül más szinkron a játékokhoz. A spin-off stuffokat leszámítva a 7. felvonás volt az első olyan Yakuza, amely angolul szólalt meg sok-sok idő elteltével. Érdekesség, hogy a 2006-os eredeti hangot is visszahívták Kiryu szerepére, viszont a mostani játékhoz egy új színészt választottak. A megjelenést követően egy frissítéssel élvezhetjük az angol szinkront majd.
A városban mászkálva egy hajléktalanokat és elesetteket segítő hölgy lesz az, aki beavat minket az események sűrűjébe. Információs hálózatát kihasználva tudunk haladni zsarolóink ügyében. Cserébe szívességeket hajtunk végre szerte a környéken, így Kiryu focilabdákat szed le fákról, embereket ment meg rosszarcúaktól, valamint mindenféle tárgyat, ételt szállít le az adott félnek. És ne aggódjunk, lesz bőséggel ilyen megoldásra váró, egyszerű fetch quest. Megéri teljesíteni ezeket, mert az így keresett milliókból fogjuk tudni fejleszteni hősünket.
Kiryu két stílussal rendelkezik, így azok közt oszthatjuk majd el a zsét. A klasszikus dragon és az új agent harcmodor egy gombnyomásra átvált, így mindig a nekünk tetsző módon küzdhetünk. A hetedik rész körökre osztott összecsapásai helyett visszatér a tradicionális mászkálás közbeni bunyó. Így újfent akcióorientáltabb lett a program. Egy picit fura is volt visszatérni a fáradó játékmenethez, amit most kütyükkel dobtak fel. Kiryu egy ostorral rendelkezik, amellyel magához húzhatja áldozatait (természetesen továbbra sem öl, bár ezt a témát szívesen kifejtettem volna egy külön bekezdésben), robbanós csikkeket pöckölhet, drónakat küldhet a delikvensekre, valamint rakéta cipővel is cikázhat a harcmezőn.
Lassan indul be a sztori, amelynek egy részében gladiátorként is helyt kell állnunk, mint ahogy tettük azt a széria több részében. Egy új helyszín ad otthont az illegális harcoknak, amit helikopterrel látogathatunk meg, mivel a tengeren található – konkrétan egy rengeteg konténerrel körbevett úszó erőd az. Itt rangcsoportokra osztott meccseken vehetünk részt egyéniben, vagy szövetségeseket toborozva bandába verődve is vívhatunk pokoli összecsapásokat. Ez a része tetszett a legjobban a játéknak, pedig nem ez az első rodeóm a témában.
A játékokban látható jakuzás tetkókért egy Amerikába emigrált japán tetoválóművész, Horitomo volt a felelős a franchise alatt. Karakterleírások alapján álmodta meg, hogy kinek a hátára mi kerülne, ha a szereplők igazi szindikátustagok lennének. A tradicionális japán bambusztűs módszerekkel tetováló úr sokat hozzátett élethű mintáival, Kiryu sárkányos tetoválása pedig van mára annyira legendás, mint az azt viselő szereplő.
Tagokat a legyőzött ellenfelekből verbuválhatunk, vagy különféle díjazású fejvadász invitál meg embereket, akik a korábbi epizódokból lehetnek ismertek. A mellékküldetések elvégzése után is csatlakozhatnak hozzánk tagok, a lehetséges számuk több tucatra rúg. Ez a minigame adja a legtöbb játékórát a mindent kimaxolni vágyó harcos szellemű játékosoknak. Embereink szintet lépnek, ha velünk együtt harcolnak, de el is küldhetjük őket különféle edzésekre. Barátságszintjüket is húzhatjuk, hogy a képességeik effektívebbek legyenek, szóval el lehet vele lenni attól függetlenül, hogy piszok sokat kell farmolni a platina meccsek teljesítéséhez.
Természetesen egy csomó korábban megismert tevékenység is helyet kapott, mint például a darts, golf, biliárd, karaoke, nyugati és keleti kártya/táblajátékok. A két helyszínen összesen öt hölgyet is befűzhetünk a klubokat látogatva, amit élőszereplős betétek tarkítanak. Lesz mire költeni a felhalmozott pénzt.
A Yakuza játékok lokalizációja nem volt mindig ilyen gyors és bevállalós, mint az utóbbi pár évben (rendre fél–egyéves csúszásokkal kaptuk meg a hőn áhított epizódokat). Remek példa erre Kiryu és nevelt gyermekeinek otthona, amit a nyugati Yakuza 3. és 4. részében Sunshine Orphanage néven ismerhettünk meg. Az eredeti fordítás helyesen a Morning Glory lett volna, ami az angolban a reggeli férfiúi merevedésre használatos. Az 5. résztől már a jó fordítás szerepel, ami ugyan helyes, a mai napig megmosolyogtat, ha látom az alkotásokban. Ne ítélj el, te is mosolyogsz!
Like a Dragon: Infinite Wealth demo próbakör – Hawaii kiruccanás
Ízelítő a januári felvonásból.
A Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name a széria hardcore rajongóinak készült, akik nem tudják elengedni szeretett hősüket. Ugyanakkor a hetedik epizóddal becsatlakozott, illetve az új játékra váró gamereket is megszólítja, hiszen egy áthidaló kapocs a 2016–2021-es történések között. És hogy ez lenne a legendás harcos utolsó kalandja? Meglepődnétek, ha azt mondanám, hogy hamarabb találkozunk vele, mint azt gondolnánk? ;-)