26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

XIII. század: Dicsőség vagy halál

Újdonságok nélküli, bár történelemhű stratégiai játék a Medieval II nyomdokain.

Írta: Morello

A Medieval II: Total War sokunkat szegezett a monitor elé – gondolom rajtam kívül is vannak még olyanok, akik egészen a mai napig egyengetik birodalmuk sorsát. A Total War sorozat sikerét a már sok-sok év óta bevált szabályrendszer, a birodalmunk irányítását, fejlesztését, terjeszkedését segítő stratégiai elemek, valamint a látványos, izgalmas csatajelenetek jelentették. Ezek így együttesen alkottak egy egészet, ezért volt ennyire emlékezetesen sokszínű és élvezetes játék a Medieval II.

A nyílzápor elengedhetetlen kelléke egy középkori csatának
A nyílzápor elengedhetetlen kelléke egy középkori csatának

Az 1C Company úgy gondolta, hogy a fenti kombináció egyetlen elemének kiragadása is elég lesz a sikerhez, így a XIII. század címet viselő játékuk nem vacakol a településeink és birodalmunk pátyolgatásával, hanem rögtön az összecsapások kellős közepébe vethetjük magunkat. Vagyis maguk a hadjáratok nem mások, mint egymást követő csaták összessége, amelyek között összefüggés nincs (értsd: nem jelent befolyásoló tényezőt, hogyan szerepeltünk az előző küldetésben). Természetesen saját ütközetet is kreálhatunk, valamint a hálózaton keresztül több hadviselő fél is összemérheti tudását, de ezek a megoldások manapság már kézenfekvőek.

Az előzetes infókból és fellelhető képekből már egyértelmű volt, hogy a XIII. század semmiképpen sem lesz több egy (csatákra kihegyezett) Medieval II klónnál, ennek megfelelően túl nagy elvárásaim sem voltak az 1C játékával kapcsolatban, próbáltam semlegesen viszonyulni a programhoz. Végül is van rá esély, hogy ne legyen „pusztába kiáltott szó” a játék, mert akik számára unalmas vagy kényelmetlen a birodalomépítgetés, és mindössze csak harcolni akarnak, azoknál esetleg táptalajt lelhet a XIII. század (noha a Medievalben is lehetőség van pusztán csaták vívására...).

A Vereckei-hágónál sajnos nem a magyar seregeket irányítjuk
A Vereckei-hágónál sajnos nem a magyar seregeket irányítjuk

Meg kell mondanom, az intro videó máris lelombozott. Ügyes „kamerakezeléssel” látványos jeleneteket sikerült ugyan fabrikálni, de a grafikai megjelenítés és a figurák mozgásának modellezése egyáltalán nem nyűgözött le. Ennyire szögletes, robotszerű mozgása talán utoljára a Mechwarriroroknak volt... 5 évvel ezelőtt még meggyőzőnek találtuk volna ezeket a modelleket, de 2008-ban ez gyenge teljesítmény. Érdekes egyébként, hogy a Total War sorozatok régebbi részei esetében azért szemet tudtunk hunyni a csaták megvalósításának igényes, de nem a legmodernebb technológiákkal való megoldása miatt, mert ott a játék komplexitásának mindössze egy szelete volt ez. A Rome és a Medieval II már persze teljes pompában tündökölt ezen a téren is. A XIII. század viszont kizárólag csak erre a szeletre koncentrál, így elvárható lenne, hogy a jelenkor színvonalának maximumát hozzák ki belőle, nemde?

Egy oktatóküldetést mindenképpen végig kell játszanunk ahhoz, hogy elkezdhessük a hadjáratokat. Aki ismeri a Total War sorozat kezelését, annak nem fog bonyodalmat okozni a játék, szóval a kezelésre kár szót vesztegetni. Szám szerint 5 hadjáratot játszatunk végig, egyenként 5-5 csatával, valamint további 5 bónusz küldetést. Az oroszok, angolok, németek, franciák, és a mongolok (tatárok) oldalán szállhatunk harcba. A játékban számos történelmi személyiség is feltűnik, mint Simon de Montfort gróf, II. Fülöp Ágost, IX. Lajos, Danyilov halicsi fejedelem, Batu kán, és persze IV. Béla is. Vagyis ez azt jelenti, hogy egy adott nemzet hadjáratán belül esetenként más-más hadúr címere alatt is szerepelhetünk, illetve szövetségesek is harcolnak a zászlónk alatt. A német hadjárat egyik csatájában például IV. László magyar király van a segítségünkre.

A hülye angolok, angol hülyék elvágták maguktól a visszavonulás útját
A hülye angolok, angol hülyék elvágták maguktól a visszavonulás útját

A XIII. század a maximális történelemhűségre törekszik, vagyis a már említett hadvezérek és nemesi címerük mellett az egységek és azok specialitásai is megfelelnek a korhűségnek. Tehát a francia nehézpáncélos lovasság elsöprő rohamával, a sasszemű itáliai számszeríjászokkal, a walesi erdei harcosokkal, és a villámgyorsan manőverező mongol lovasokkal egyaránt találkozni fogunk a játékban. A szerzők állítják, hogy maguk a csaták színtereit és a kapcsolódó időjárási tényezőket is a lehető legrealisztikusabban modellezték. Nos, el kell ismernem, nem vagyok kifejezetten ismerős Pszkov, Chateau-Gaillard, Falkirk környékén, de még a Vereckei-hágó esetében sem tudnám megmondani, hogy valóban a helyén van/volt-e minden egyes fa és bokor, szóval ezt fogadjuk el nekik látatlanban.

A játékmenetet jól ismerjük már a Medieval csatáiból. Semmi olyat nem mutat ez a játék, ami abban ne lett volna benne, szóval igazán komoly újdonságra senki ne számítson. Felvonulnak a csapatok, felállítjuk a formációkat, kiadjuk a parancsokat, majd pedig a legjobb tudásunk szerint győzelembe vagy a menekülésbe hajszoljuk a seregeinket. Szerintem már csak azért is bukta az egymástól különálló csatákból összeállított hadjárat, mert így egyértelmű, hogy az utolsó emberig harcolni akarunk, hátha sikerül kicsikarni a győzelmet. A Medievalben azért szükséges volt néha visszavonulni, feladni az állásokat, mert egy megtépázott sereggel a térképen vonulgatva, és újabb csatákba belegabalyodva lehetetlen helyzetbe hozhattuk magunkat. Tehát ott sokkal okosabban kellett eljárnunk, itt a XIII. században pedig nem kell törődnünk a jövőnkkel, egyedül a pillanatnyi győzelem a fontos.

Csata előtt a körülményeket is megismerhetjük
Csata előtt a körülményeket is megismerhetjük

Ahogy az intro videó esetében említettem, a játék közbeni grafika sem méltó versenytársa a Medieval II-nek, a legjobb beállításokkal is csak az „elmegy” kategóriát csípheti meg. A figurák egyszerűen átsétálnak egymáson, és ahogy formációba rendeződnek, az is megérne egy misét... A zenék és a hangok ellenben jók, megteremtik a szükséges atmoszférát. Igazán jól sikerült a magyar fordítás a seven m jóvoltából, ez mindenképpen otthonosabb hangulatot teremt a programban. Külön érdekesség, hogy a csaták előtt mintha egy történelemkönyvből olvasnák, elmagyarázza a játék az adott történelmi helyzetet, az ütközet körülményeit.

Hogy összességében van-e értelme a XIII. század játék létének, nem tudnék biztos választ adni. Minden itt létező lehetőség adott a Medieval II-ben is, semmi újat nem tesz hozzá. Ráadásul látványosságban is alulmarad. A történelmi csaták és a híres uralkodók, hadvezérek jelenléte mindenesetre kihívást jelenthet a középkori csatákra kiéhezett játékosoknak, szóval azért biztosan lesznek olyanok, akik kellemes órákat fognak eltölteni a program mellett. Túl nagy elvárásokat viszont ne tápláljon senki.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

70%
grafika
7
hangok
8
játszhatóság
8
hangulat
7
Pozitívumok
  • Történelemhű csaták
  • Látványos tömegjelenetek
Negatívumok
  • Semmi eredetiség
  • Gyenge grafika és modellezés
  • Hosszú távon unalmassá válik

További képek

  • IV. László királyunk I. Rudolf segítségére sietett a marchfeldi csatában
  • A mongol seregek felkészültek a Kárpát-medence elözönlésére
  • Csapataink elfoglalják a pozíciójukat
  • Az orosz illetőségű 1C Company műhelyéből kikerült játékban nem csoda, hogy főszerepet kapnak a halicsi, ruszin stb. szereplők
  • A mongol lovasság ügyesen a hátába kerül a védők főerejének
  • Edward és serege felkészült a harcra
  • Miután bevédtük az íjászokat, következhet a tüzérségi támadás
  • Az egyéni játéknál a Magyar Királyságot is választhatjuk
  • A csapatösszeállítás ugyanúgy zajlik, mint a Medieval II-ben (mint ahogy az egész játék is...)

XIII. század: Dicsőség vagy halál

Platform:

Kiadó: 1C Company

Forgalmazó: seven m

Minimális rendszerigény: Pentium 4 2,4 GHz, 512 MB RAM, GeForce 5200/Radeon 9200 vagy jobb 128 MB memóriával, 3 GB HDD, DVD-ROM

Ajánlott konfiguráció: 3,2 GHz-es processzor, GeForce 7900/Radeon 1900 vagy jobb

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!