Tavasszal azon szerencsés újságírók között lehettem, akik ellátogathattak a Samsung jászfényszarui gyárába, nemrégiben pedig egy újabb hasonló meghívást kaptam, ezúttal a Philips sajtókapcsolati feladatait intéző Café PR munkatársaitól. Kíváncsiságtól hajtva erre se mondtam nemet, így egy szerdai délutánt kb. 25 kollégával közösen Székesfehérváron töltöttem.
Kezdjük egy kis történelmi áttekintéssel! A szórakoztató elektronikai termékek (pontosabban az "életstílus" termékkategória) mellett két másik jelentős területen képviseli magát a holland cég. Az egyik az orvosi berendezések (pl. defibrillátor és betegfelügyelő), a másik pedig a világítástechnika (beltéri világítások és nagy kültéri világítórendszerek egyaránt). Nagyjából egyenlően oszlik meg a cégen belül ez a három termékcsoport, amelyek egyes alcsoportjaiban piacvezető szerepe is van a cégnek.
A Philips először 1925-ben nyitott magyarországi üzemet: Philips Rádió és Elektronikai Vállalat néven rádiókat gyártott. A második világháborút követően aztán kivonultak országunkból, majd negyven évvel később, 1989-ben tértek vissza, és azóta két gyáruk is van: egy Székesfehérváron, egy pedig Tamásiban. Az utóbbi helyen világítástechnikai termékeken dolgoznak, míg a székesfehérvári üzem a már említett "életstílus" kategória egyes termékeit szereli össze (például televíziók, házimozi rendszerek), illetve végcsomagol (pl. elektromos borotvák és fogkefék), azaz dobozolja és fóliázza. Emellett olyan egyedi igényeket is itt teljesítenek, mint például egy termék átszínezése a megrendelő kérésének megfelelően (persze ez leginkább nagy megrendelőkre vonatkozik). Székesfehérváron idén kezdték meg az extrém széles, 21:9 képarányú televízió összeszerelését is, amely 3D megjelenítésre is képes.
A dél-kelet-európai régióigazgató és a két üzem gyárigazgatóinak prezentációit követően elkövetkezett a nap legérdekesebb része, a gyár körbejárása. Fehér köpenyt kapott mindenki, cipőnk sarkára pedig földelő pántot kellett felhelyeznünk, majd beléphettünk az óriási csarnokokba. A Samsunghoz hasonlóan itt is futószalag melletti munka folyik, azonban az ottani high-tech gépekből itt nem nagyon láthatunk, hiszen alapvetően alkatrészgyártás nem történik itten. (A koreai cégnél például a tévé fő paneljét is nálunk készítik.) A különböző helyekről napi kb. 120 kamionon beérkező alkatrészekből – LCD panelek stb. – itt áll össze a késztermék, amelyet csomagolást követően a szomszéd raktárépületbe visznek át, és innen látják el az európai országok üzleteit. Szerencsére a holland cég nem volt annyira szigorú, itt már lehetett fényképezni is a gyárban, így a cikket ezúttal saját fotók kísérik.
Mint a látogatás során megtudhattuk, a két magyarországi Philips üzemben átlagosan 2-3 ezer alkalmazott dolgozik, ami idénytől függően változik, ha épp nagyobb gyártási kapacitás szükséges, többen járnak a gyárba. A cégnél ráadásul igyekeznek a dolgozókat is bevonni a működés eredményesebbé tételébe. Minden apró ötletet jutalmaznak, folyamatosan monitorozzák a teljesítményt, mérik a kieső üzemidőt stb. (Hasonlót láthattunk amúgy a Samsungnál is, ahol például külön kis kiállítás volt, hogy milyen ötletekkel spóroltak meg a gyártásnál eurocenteket.)
Érdekes volt a Samsung után egy másik multinacionális vállalat hazai gyártóüzemében járni, és összehasonlítani a gyárakban folytatott munkát. Bár a számos robot miatt a koreaiak üzeme határozottan "high-techebb feelinget" sugárzott, a Philipsnél is látszólag gördülékenyen zajlottak a folyamatok, a motivációs megoldások pedig talán itt voltak látványosabbak a külső szemlélőnek. Végül pedig ezúton is köszönet a meghívásért a Café PR munkatársainak.