Már zsenge gyermekkoromban mély nyomokat hagyott bennem a pálinkafőzés, amikor megfogtam a forrásban lévő – de nagyon szépen csillogó – sárgaréz pálinkafőzőt nagyszüleimnél. Később – mondjuk nagy választék akkor még nem volt sorozatok terén – egyik kedvenc TV-műsorunk a Hazárd megye lordjai lettek. Így aztán nem is volt kérdés, hogy fogok-e játszani a Moonshine Inc. nevű játékkal.
Érdekes, hogy ez a téma már majdhogynem felkapott lett, hiszen erről a videojátékról először azért hallottam, mert tudtam, hogy létezik egy hasonló témájú asztali társasjáték is, és arra kerestem rá a neten. Szóval a Moonshine Inc. nagy vonalakban pontosan arról szól, amire gondolunk: szeszt kell párolnunk különféle alapanyagokból és különféle technológiákkal (ez a játék legnagyobb része), majd a végterméket el kell adnunk, és mindeközben el kell odáznunk, hogy lecsapjon ránk a seriff. Mivel jelenleg még nincs a játékban homkozó-mód, csak kampány, ezért minden küldetés törvényszerűen azzal végződik, hogy lebukunk, és lecsap ránk a törvény őre. Illetve, ha tényleg lecsap, akkor game over, és az egész kampányt elölről kell kezdeni, azaz egy picivel a rajtaütés előtt érdemes lelécelni a helyszínről, és egy másik helyen (a következő küldetésben) újrakezdeni az egész felépítését.
Amit átvihetünk egyik helyről a másikra, az a pénz, a megszerzett „tudománypontok” és a receptek. Minden mást – felszerelést, alapanyagokat, de még a személyzetet is – elveszítjük, és nulláról fel kell építenünk az elején. Ez is kicsit fájó volt nekem, de a leginkább az, hogy néha nagyon nehezek a feladatok, és bár előbb-utóbb meg lehetne őket valósítani, csakhogy folyamatosan nő a rendőrség gyanúja irányunkban. Azaz egyre közelebb kerül a rajtaütés időpontja. És ha nem sikerül megcsinálnunk egy küldetés összes feladatát időben, akkor az egész kampányt bukjuk. Ezért rögtön az első jótanács: minden küldetés első mentését érdemes megtartani, és amikor már tudjuk, hogy mik lesznek a feladatok, akkor arrafele elmenni fejlesztésben, hogy amikor majd jön a feladat, akkor gyorsabban megvalósíthassuk.
Ha egy küldetés összes feladatát teljesítettük, de még van időnk a rendőrségi rajtaütés előtt, akkor nem érdemes, azonnal helyszínt váltani: igyekezzünk minél több pénzt keresni, minél több tudománypontot gyűjteni, és lehetőleg minél több receptet „felfedezni”, mert ezek még jól jönnek majd a következő küldetésben!
A játékban négyféle alkoholtípus létezik: holdvilág (ezt a furcsa fordítást pont tegnap hallottam a Boardwalk Empire sorozatban), vodka, whisky és brandy. Mind a négynek különböző alapanyagtípusra van szüksége. Mindegyik típuson belül is rengeteg recept van (attól függően, hogy mit erjesztünk és milyen arányban), de – és ez szerintem elég béna – a moonshine-ba való kukoricát nem használhatjuk kukoricaként a vodkába. Oda egy másfajta kukoricát kell erjesztenünk. Ezt a kis bakit figyelmen kívül hagyva jó móka a tökéletes recept megtalálása. Mindenféle dolgot állíthatunk (a „tudománypontokkal” szerzett újabb technológiákkal nő az állítható dolgok számossága), aminek következtében egyre minőségibb párlatokat tudunk majd készíteni.
Először nem ismerjük a recepteket, de mindenfélét kotyvaszthatunk, és a végén – amikor már palackozzuk –derül ki, hogy mit is hoztuk létre, és kerül fel a recepttérképre. Viszont ha egy receptet sikerül jobban megvalósítanunk (az eredmény jobban hasonlít az elvárthoz), akkor egy kis terület a térképen kitisztul, és így más recepteket is felfedezhetünk: nem kell vakon kísérletezni egy új termékhez.
A játék gerincét adó párláson kívül nekünk kell gondoskodnunk az eladásról is, ami nem túl bonyolult. Minden helyszínen van három „kocsma” amelyeknek különböző igényeik vannak. Persze olyat is eladhatunk ott, amit nem kedvelnek – az alkoholizmus nagy úr –, csak kisebb eredményességgel. Azonban minden eladott kerítésszaggatóval nő a rendőrség gyanúja. Ha ez – kocsmánként – eléri a 8-at, akkor azon a kocsmán rajtaütnek, az alkoholt megsemmisítik, resetelik a gyanút 1-re, viszont eggyel nő a globális gyanú irányunkban. Ha 3 ilyen lebukást begyűjtünk, akkor megnő annyira a rendőrség figyelme, hogy egy hetünk marad csak csomagolni. Ez eléggé bekorlátoz minket, hiszen a legtöbb feladat olyan, hogy adjunk el sokszáz litert valamelyik szeszből (ez alapból növeli a kocsmákban a gyanút). Tehát a későbbi pályákon nagyon meg kell gondolnunk, hogy mit adunk el: nem értékesíthetünk a feladaton kívül szeszt (csak azért, hogy pénzt szerezzünk), mert ez közelebb vinne a lebukáshoz.
Nos, ez adja a Moonshine Inc. nehézségét. Ezt leszámítva azonban egy hangulatos kis alkalmi játékot kaptunk, bár a lebukás büntetése nagyon drasztikus. A játékosközösséghez hasonlóan (legalábbis a Steam fórumban sokan kérik) én is szívesen vennék egy homokozó játékmódot, amikor feladatok nélkül – vagy esetleg valami csellel tévútra víve a rendőrséget – végtelen ideig fejleszthessük tökéletesre a dugi pálinkafőzőnket.