Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

El Shaddai: Ascension of the Metatron

El Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-re

A Devil May Cry nyomdokaiban, a Holt-tengeri tekercsek és Énok könyve alapján.

2021.10.08. 08:00 | szerző: Zoo_Lee | Ismertető/teszt

Az év eddig kimondottan kedvezett a PS3/X360-generáció rajongóinak. Előbb megérkezett az első NieR szinte minden tekintetben felsőrendű újrakiadása, majd nyár elején a teljes Ninja Gaiden trilógia, amelyet még július végén követett Suda51 kultikus No More Heroes sorozatának első két része. Közös vonásuk, hogy szinte mindegyikükre tökéletesen illett a „kultjáték” fogalma: eredeti megjelenésükkor vagy vegyes fogadtatásban részesültek, vagy csak egy szűk réteg értékelte őket igazán, azonban a konzolgenerációk váltása, a limitált fizikai megjelenés, a digitális elérhetőség hiánya és a platformexkluzivitás jelentősen rontotta annak esélyeit, hogy az utókor felfedezze és akár újraértékelje őket. Kis túlzással szinte ordítottak egy-egy legalább közepes minőségű PC-portért. Az El Shaddai: Ascension of the Metatron pedig tökéletesen illeszkedik ehhez a sorhoz.

El Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-re

Egy 2011-es konzolexkluzív hack-and-slash játékról van szó, amely azonban nem is lehetne másabb, mint akkoriban megjelent konkurensei. A fáma úgy szól, hogy a kiadó Ignition Games egy összehasonlító vallástudomány iránt rajongó fejese meggyőzte a társait, gyártsanak egy játékot a Holt-tengeri tekercsek és az apokrif Énok könyve alapján, gyakorlatilag az első igazán komoly, keresztény szimbolizmuson és karaktereken alapuló akciójátékot, amely azonban a forrásanyag apokrif (vagyis a legtöbb egyház által nem elismert, kanonizálatlan) jellege miatt valószínűleg nem is vezet népharaghoz, és elég nagy szabadságot enged a pontos ábrázolásmód és értelmezés tekintetében.

Az Ignition azzal a feltétellel fogadta el az ötletet, hogy a fejlesztésre egy japán stúdiót kellett keríteniük, a sztárcsapat összeszervezésekor pedig lecsaptak Takejaszu Szavakira, az első Devil May Cry és az ikonikus Okami karakterdesignerére, akinek annyira tetszett az ötlet, hogy a rendezői feladatokat is magára vállalta. Az eredmény egy szimbolikus szürrealista kaszabolda, egy szent szöveg feldolgozása olyan fejlesztőktől, akik azt saját kultúrájuk fényében nem tekintették szentnek, egy olyan játék, amelynek látványvilágát és hangulatát azóta sem sikerült igazán utánozni (bár nem is igazán hiszem, hogy olyan sokan megpróbálták volna – talán egyedül Szavakira 2017-es folytatása/spinoffja, a The Lost Child, amely azonban még az El Shaddai rajongói számára is elsiklott a radar alatt).

El Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-re

Hősünk Enoch (azaz magyar írásmóddal Énok), akinek feladata, hogy leszálljon a Földre, felkutasson hét bukott angyalt, akik megszöktek a mennyországból, majd az arkangyalok támogatásával kitépje és bebörtönözze a lelküket. Maga a történet meglehetősen gazdag az elvont, szimbolikus eszközökben, több száz évet ölel fel néha pillanatok alatt, játszi könnyedséggel rúgja fel a megszokott történetvezetéssel és karakterábrázolással kapcsolatos elvárásokat. Ahhoz, hogy valaki teljesen megértse és kövesse, megkockáztatom, nem árt elolvasni az eredeti Énok könyvét, vagy legalább valami rövid összefoglalót róla, a fejlesztők fókusza azonban elsősorban nem is a történeten volt: a hangulat, a látványvilág és a játékmenet lényegesen erősebb hangsúlyt kapott.

A legjelentősebb változás más kaszabolós akciójátékokhoz képest, hogy UI gyakorlatilag nincs: Enoch életerejét páncélja állapota alapján tudjuk követni, ha túl sok pofont kap, annak darabjai egyszerűen eltörnek, ha pedig páncél nélkül marad, a következő csapás automatikusan végez vele. A harcrendszer hihetetlenül mély és komplex kombókat tesz lehetővé, ám iszonyatosan egyszerűen elsajátítható minden összegyűjthető fegyvertípussal, amelyekkel kapcsolatban ügyelnünk kell arra is, hogy amennyiben túl sok romlottság került rájuk az ellenfelek vérétől (ekkor vörösen kezdenek izzani), megtisztítsuk őket (ugyanez a technika pedig használható arra is, hogy a földre került ellenfeleket lefegyverezzük).

El Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-re

A prezentáció fénypontjai azonban egyértelműen a zene és a látványvilág: Szavakira és csapata olyan fantasztikus, egyedi és példátlan prezentációt adtak Enoch útjának, amelynek minden apró pillanata és motívuma még relatív minimalizmusa ellenére is döbbenetes. Akár a bukott angyalok saját világairól van szó, akár Bábel tornyának neonfényben úszó, modern nagyvárosokat idéző prezentációjáról, nincs olyan helyszín, amelyet ne lehetne akár oldalakon át elemezni jelentés, alkotói szándék és egyedi pályadesign szempontjából. Gyakorlatilag ha valaha szükségetek lenne egy tökéletes példára, hogy mennyire lehet művészi egy játék, milyen mélységekkel rendelkezhet egy kellően kísérletező jelleggel és elvontsággal elkészített darab, az El Shaddai tökéletes példa – és nem mellesleg egy szórakoztató, intenzív és hangulatos alkotás is, amely ha furcsaságaival nem riaszt el titeket az első 15-20 percben, a végigjátszás utolsó percéig leköt.

Kár, hogy ebbe kissé belerondít a portolás minősége. Sajnos már eleve gyanús volt, hogy mennyire minimálisak a beállítási lehetőségek, a felbontást és a kevéske grafikus opciót eleve csak egy külső konfigurációs eszközzel lehetett beállítani (bár már ez is jobb, mint amit a Ninja Gaiden trilógia adott első körben), a tesztelés során pedig sajnos futottam bele crash-ekbe, egy ponton pedig két checkpoint között elment a hang, és teljes, néma csendben kellett várnom, mert még a menüt sem engedte felhozni egy újratöltés erejéig.

El Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-re

Sajnálatos, hogy a fejlesztők erre nem ügyeltek, ugyanis pont egy ennyire összehangolt és komplex játékélmény esetében borzalmasan képesek kizökkenteni ezek a hibák – remélem, hogy ezt később vagy egy patch vagy egy rajongói mod javítani fogja, jelen állapotában ugyanis olyan, mintha korhadna a képkeret, és repedezett lenne a fal a múzeumban egy ikonikus mestermű körül. ■

értékelés

El Shaddai: Ascension of the Metatron

El Shaddai: Ascension of the Metatron
Pozitívumok
  • Vérbeli kultjáték, végre elérhető PC-n is
  • Minden egyes pillanata audiovizuális mámor, nem sok ehhez fogható játékkal volt dolgunk a megjelenése óta
Negatívumok
  • A szürreális hangulat és történet könnyen kiakaszthat és elidegeníthet játékosokat
  • Sajnos néhány nagyon csúnya bug is került a PC-s portba

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

El Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-reEl Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-reEl Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-reEl Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-reEl Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-reEl Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-reEl Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-reEl Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-reEl Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-reEl Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-reEl Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-reEl Shaddai: Ascension of the Metatron teszt – Újabb PS3/X360-as kultjáték látogatott PC-re

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló