A napokban kíváncsiságból visszakerestem, hogy az elmúlt néhány évben hányszor ültem le így, mint most, hogy megírjam az aktuális év Football Manager játékának tesztjét. Először nyolc évvel ezelőtt, 2015-ben tettem meg az FM2016-tal, majd egy év kihagyás után gyakorlatilag 2017-től kezdve minden évben összegyűjtöttem itt néhány bekezdésben a gondolataimat. Vicces volt beleolvasgatni az akkori élménybeszámolókba, miként láttam egyik vagy másik akkor aktuális fejlesztést, mennyit keseregtem vagy örömködtem, ha a 3D-s meccsek el lettek hanyagolva vagy fel lettek újítva.
Ugyanígy érdekes élmény volt belenézni a régebbi részek képeibe is. Utóbbi kapcsán valójában arra jöttem rá (bár ezt azért képek nélkül is tudtam), hogy szinte alig-alig változott valami 2015 óta, legalábbis a játék gerincét adó menürendszerben. Cserébe viszont a 3D-s meccsek tényleg rengeteget léptek előre látványban. Idén is leültem a billentyűzet elé, hogy véleményt formáljak az aktuális epizódról.
És akkor kezdjük is mindjárt a látványos dolgokkal, hiszen olyasmivel, mint sztori vagy körítés itt ugyebár nem nagyon kell foglalkozni. Az örök vesszőparipám a 3D-s meccsek. Nos, azt kell mondanom, amit mókás módon már a korábbi években is hajlamos voltam elsütni, hogy jelentős a javulás. De ha akkor ugyanezt írtam, akkor most úgy kellene újrafogalmaznom a mondandómat, hogy idén elképesztően szembetűnő a javulás. A 3D-s meccsek teljesen új szintre emelkedtek, ami nem is feltétlenül a grafikán érhető tetten. Hiszen az most is egy picit baltával faragott, a játékosok csak nyomokban emlékeztetnek saját magukra, a stadionok környéke még mindig a XX. század végét idézi, de maguk a stadionok és a közönség is olyan, amilyen évek óta.
Na de az animációk! Kérem szépen, itt már bizony futballt is fel lehet fedezni a pályán! Ebben nagy szerepe van a labda fizikájának is, ami szintén sokat fejlődött tavalyhoz képest. De az igazán látványos megújulást a játékosok mozgásán, a labdavezetésen, a cseleken, a kapura lövésen, a kapusok vetődésein és hasonlókon lehet észrevenni. Már-már elveszítette az FM-játékokra mindig is jellemző kissé robotikus, mímelt stílusát. Ezért az én részemről hatalmas piros pont jár a fejlesztőknek, mert nekem már nagyon kellett egy ekkora ugrás e téren.
Ami viszont magát a lényegi játékmenetet illeti, nos itt már nagyítóval kell keresni a jelentősebb újításokat. Mint minden évben, idén is kiemeltek egy-két játékelemet, amelyek nagyobb figyelmet kaptak. Az egyik ilyen játékelem a rögzített helyzetek menedzselése. Újdonságként megjelent például a dedikált edző, aki kifejezetten ezekért felel, persze csak akkor, ha nem akarunk mindent mi magunk kezelni. Bár a coaching rész még mindig elég erős része a játéknak, így simán találhatunk megbízható(nak tűnő) edzőket a feladatokra. Minden edzőnél megnézhetjük, hogy milyen támadó és védekező taktikákat preferálnak a különböző rögzített szituációkban. Ha viszont tényleg mi szeretnénk ezt is meghatározni, abban a Set Piece Creator van segítségünkre, amelyben különböző rutinokat, begyakorolt mozgásokat adhatunk meg. A különböző pozíciókba és feladatokra pedig az arra leginkább megfelelő játékosokat tehetjük az olyan attribútumaik alapján, mint a fejelés vagy ugrási magasság.
Szintén van némi megújulás az átigazolások terén, főleg az eladásoknál. Itt a korábbi részekben meglehetősen nehéz volt a dolgunk, ha egy adott játékos például nem akart eligazolni. Ekkor kénytelenek voltunk így vagy úgy, de szándékosan lerontani a morálját, hogy végül hajlandó legyen lelépni. Most ezt a piszkos munkát meg lehet spórolni az ügynökök által. Megbízhatjuk őket, hogy keressenek ők új csapatot védencük számára, mi pedig meghatározhatjuk, hogy milyen feltételekkel és mennyire sürgős az eltávolítása az adott játékosnak a csapatból. A játékosoknak egyébként célkitűzéseket adhatunk meg, ezeket akár a szerződéshosszabbításba is belefoglalhatjuk.
A helyenként egészen látványos újdonságok dacára sajnos nem mondanám, hogy a Football Manager 24 teljes értékű új résznek érződik. Inkább tűnik az FM23 egy combosabb frissítésének, bár az is igaz, hogy ez szinte minden évben elmondható az aktuális epizódról. Ez sajnos annyira igaz, hogy még a korábbi részek hibáit és hiányosságait is simán hozza magával az idei rész is. Ilyen például a dialógusok rendszere, amely évek óta semmit sem változott. Olyannyira nem, hogy tippre még a konkrét válaszok is szóról szóra ugyanazok mint tavaly. Ugyanúgy megadhatjuk, hogy egy negatív, semleges vagy pozitív reakciót milyen gesztikulálással adjunk elő, ami elvben hozzáad azok hatásához. Bár nem tudom, a valóságban hogy nézne ki egy vadul hadonászó edző, amint épp buzdítja a csapatát 0:3-nál...
A dialógusok (játékosokkal, az edzői stábbal, ügynökökkel vagy épp a sajtóval) unalmasak, és anélkül is simán végig lehet kattintani őket megfelelő hatású válaszokkal, hogy egy sort is elolvasnánk belőlük. És akkor még az asszisztensünk tanácsáról nem is beszéltünk. Ráadásul néha egészen inkonzisztens a játék, hiszen egy dicsérőnek szánt szóra is képes egyik vagy másik játékos hetekre vérig sértődni...
A Football Manager 24 pont annyira jó, mint az elődje és pont annyira rossz, mint az elődje. Mert voltaképpen nem több egy nagyobb frissítésnél. Itt említeném meg – de szigorúan pozitívumként –, hogy még arra is van lehetőségünk, hogy az FM23 mentéseit beimportáljuk. A 3D-s meccs tényleg nagyot lépett előre, ekkorát talán még sosem az elmúlt években. Az a néhány részterület, ami kiemelt figyelmet kapott, valóban tud újat mutatni. De minden más téren ez a játék ugyanaz mint az előző vagy az azelőtti. Nagyon kéne már egy igazán erős és komolyan vehető konkurens a Football Manager szériának. Mert megfogadandó tanács, hogy jó taktikán ne változtass, de azért mindig, minden meccsen nem lehet ugyanazzal a felállással játszani, mert előbb-utóbb unalmassá válik a játékunk...