Február utolsó előtti napján került megrendezésre a Budapest Game Dev Day Academy játékfejlesztői konferencia. Tavaly nyáron volt már egy kis előszele az eseménynek, a Budapest Dev Day, az azonban visszatekintve talán inkább egyfajta tesztnek volt tekinthető, hiszen míg ott összesen mintegy százan fértek el, most két több száz fős teremmel készültek a szervezők a Lurdy Rendezvényközpontban.
A napot Józsa Szabolcs, a Nemesys Games társalapítója, valamint a konferenciát szervező Games Hungary Egyesület elnöke nyitotta meg. Megtudhattuk tőle, hogy a rendezvény fő célja az, hogy minél több érdeklődőt bevonzzanak a játékfejlesztésbe, segítsék a szakmába igyekvő fiatalokat, és az ehhez kapcsolódó hazai oktatást is kicsit felrázzák. Ez utóbbira utalt a névben szereplő Academy szó is, de több oktatási intézmény is részt vett a rendezvényen. Emellett a cégek közti kommunikáció elősegítését is zászlajukra tűzték a konferenciasorozat indításával. Bár a száz főnél is többet foglalkoztató játékfejlesztő cégek (mint anno a Digital Reality és a Stormregion volt) korszaka hazánkban már elmúlt, elég szép élet van itthon ezen a téren most is: jelenleg 5-6 nagy (legalább 50 főt foglalkoztató) és 10-15 közepes (20-30 munkatárssal dolgozó) játékfejlesztő cég van hazánkban, mellettük pedig legalább 20-30 kicsi, legfeljebb párfős indie csapat szorgoskodik játékokon. Szabolcs számításai szerint mintegy 25 millió euró árbevételt termelt a 2018-as évben ez az iparág hazánkban.
A nap során aztán számos érdekes előadás és kerekasztal-beszélgetés volt a két teremben, köztük pár külföldi előadóval (Epic Games, Visual Concepts) is. Mivel párhuzamosan folytak az előadások, helyből lehetetlen lett volna mindent megnézni, de amúgy is csak kb. a nap feléig tudtunk maradni, így próbáltunk pár minél érdekesebbnek tűnő prezentációra beülni. Kezdtük Varga Bánk Bálint, a The Wild Gentlemen csapat alapítójának bemutatójával, amelyben Bánk első játékuk, a Chicken Police fejlesztéséről beszélt. Igyekezett munkájuk minden aspektusából adni egy kis ízelítőt, kezdve a karakterek és hátterük, motivációjuk alapos kidolgozásának fontosságáról, a világépítés izgalmairól (mivel állatok a játék szereplői, érthetően húspótló szerekkel és műszőrmével találkozhatunk, azonban a valódiaknak feketepiacuk van...), és azt is megtudhattuk, hogy állatkertekbe és vadasparkokba jártak fotózni a karakterekhez, a femme fatal karaktert „alakító” cicát pedig komoly casting során választották ki. Úgy gondolom, a hazai indie szcéna egyik legizgalmasabb projektjén dolgoznak Bánkék – még úgy is, hogy tőlük teljesen függetlenül több hasonló, antropomorf állatokkal operáló játékot is kiadtak vagy bejelentettek időközben (pl. Blacksad: Under the Skin, Backbone). Ha minden jól megy, nyáron telepíthetjük majd számítógépünkre a Chicken Police-t.
Ezt követően átmentünk a kisterembe, ahol úgy tűnt, mintha ott lett volna épp több érdeklődő. Kozák Tamás, az Invictus Games vezetőjének előadása „Az ötlettől a productionig a prototípuson át” címet viselte, és ennek megfelelően a prototípus elkészítésének fontossága volt a központi elem. Hiába progamozunk ugyanis akármilyen jó fizikát vagy készítünk csodás grafikai elemeket, ha maga a játék amúgy nem szórakoztató. Ehhez pedig a legjobb mindennemű grafika mellőzésével, például négyzetekkel és körökkel elkészíteni a játékmenetet, vagy akár Excelben összeállítani a tervet, de arra is láthattunk példát, hogy valaki egy Pac-Man-szerű játék pályatervét LEGÓ-ból rakta össze. De egy saját fejlesztésükön keresztül arra is rávilágított, hogy nem biztos, hogy ha valami a grafikamentes prototípusban működik, az a csicsás körítéssel is ugyanolyan jó lesz: egy programjuknál például míg egyszerű elemekkel operálva egyértelmű volt, hogy meddig lehet elmenni egy peremen leesés nélkül vagy hogy mi ellenséges a pályán, a meseszerű rajzolt háttéren mindez már nem volt ilyen könnyen áttekinthető. Ilyen esetben pedig fontos, hogy a befektetett munka ellenére inkább lelőjék a projektet, minthogy foggal-körömmel ragaszkodjanak a befejezéshez.
Az előadás után Tamás titokzatosan mondta el nekünk, hogy figyeljük a híreket az elkövetkező napokban, és nem sokkal később valóban nagy bejelentés történt velük kapcsolatosan: a svéd Zordix vásárolta fel a debreceni csapatot.
Kozák Tamást a jelenleg az Xreal Gamesnél VR-játékokon dolgozó Gelencsér Péter követte (vele 2013-ban még a The Witcher 3 kapcsán készítettünk interjút), előadása pedig a nyílt világok pályatervezéséről szólt. Péter számos nagy projektben dolgozott már, a WarFronttól a Crysis Warheaden és a WatchDogs 2-n át egészen a már említett The Witcher 3: Wild Huntig és a Cyberpunk 2077-ig, így jó sok tapasztalatát osztotta meg a prezentációban, amelyet alább nézhettek meg teljes terjedelmében.
Az előtérben néhány kiállító is képviselte magát, kipróbálható volt például az Xreal Games egyik VR-játéka, vagy beszélgetni lehetett a játékfejlesztés oktatásában is szerepet vállaló Mesharray munkatársaival, standja volt a Digic Picturesnek, a Nemesys Gamesnek és a Gameloftnak, és jelen volt a Visual Concepts is. Az NBA 2K és WWE 2K sorozatokat fejlesztő cégről megtudtuk, hogy magyarországi részleggel is rendelkeznek, amely igazából úgy indult, hogy két munkatárs két évvel ezelőtt nem szívesen ment volna ki a kínai stúdióba dolgozni. Ekkor jött létre a helyi iroda, amely jelenleg 9 munkatársból – elsősorban programozókból – áll, és az elsősorban NBA fejlesztésébe segítenek be. Ugyanakkor tervbe van véve náluk a bővülés: rövid távon 20 főre szeretnék növelni a csapatot, később pedig egy 40 fő körüli stúdióvá szeretnének válni, amely saját projekten is tud majd dolgozni.
Az ingyenes konferenciára a szervezők adatai alapján közel 1000 látogató érkezett, a termeken látszott is, hogy elég sok érdeklődő jött el. De aki lemaradt volna róla, annak sem kell bánkódnia, mert folyamatosan töltik fel az előadások videóit a Budapest Game Dev Day YouTube-csatornára. Végül pedig várjuk a folytatást, reméljük, hamarosan ismét hírt adhatunk egy újabb hazai játékfejlesztői eseményről.