
Lassan csordogálnak a 10. generációs Intel processzorral és az új NVIDIA RTX Super grafikus chipekkel szerelt játékos laptopok hozzánk is – ezúttal az MSI küldte el nekünk egyik új üdvöskéjét a GE66 Raider képében. Örülünk, Vincent? Háááát…

Nézzük, mit kapunk bő egymillió JMF-ért. Intel Core i9-10980HK processzor adja az alapot, ehhez társult egy NVIDIA GeForce RTX 2080 Super Max-Q, 32 GB RAM és 1 TB SSD társaságában. A kijező 15,6”-on terpeszkedik el, Full HD felbontású panelje másodpercenként 240 képkockát képes megjelentíteni. Nyami... Persze az a Max-Q jelölés már mutatja, hogy azért a vékonyság és a tömeg oltárán némi teljesítményt be kellett áldozni – de ami maradt, az is megsüvegelendő.

A 3D Mark eredmények linkjei nem biztos, hogy a cikk megjelenésekor működni fognak, így kénytelenek lesztek elhinni a ponszámot, amit írok: a Time Spy pontszám 8935 lett, míg a Port Royal 5383 – ez körülbelül az a szint, amit a saját asztali gépem tud. Bámulatos, hogy ekkora méretben már meg lehetett ezt is oldani. A többi benchmarknál viszont kezdtek kicsit gyanúsak lenni az eredmények. Mintha kicsit több lenne az fps, mint a 3D Mark eredmények alapján saccolná az ember. És lőn: akárcsak a GL65 Leopard 10SEK, úgy ez is tudja a TDP keret trükköt. A The Division 2 mérés alatt kezdett furcsa lenni, hogy ilyen erős processzoron ekkora terhelési tüskéket tud produkálni, miközben nem röccen meg a kép. A Battlefield V multi alatt bújt ki a szög a zsákból: a kezdeti 4,2 GHz-es lendület végül 3,2 GHz-re apadt – de ott betonstabilan tartotta magát, mintha odaszögelték volna (ilyet se láttam még). A hőmérséklet 75 fok környékén stabilizálódott, tehát tényleg nem volt annyira kizsigerelve a CPU – vagy ennyire jó lett a hűtés. A hangjával ennek a masinának sem vagyok kibékülve, de persze józan ésszel nézve belátom, ilyen kis helyen ekkora hőmennyiséget nem egyszerű feladat lehűteni. De akkor is piszkálja a csőröm, hogy az ASUS ROG Zephyrus G14 esetében (igaz, kisebb teljesítményű gépet, de kisebb kasztniban) csak megoldották csendesebben. A számszerű mérésekhez még annyit tennék hozzá, hogy az F1 2019 mellé bekerült a 2020 is, ráadásul mindkettő két méréssel: az SSRT árnyékok sugárkövetést használnak, így a raytracing sebességcsökkentő hatását is demonstrálom, akárcsak a Shadow of the Tomb Radier esetében. Fura, de ott Full HD felbontásban valami miatt nem lehetett a DLSS-t bekapcsolni, hogy kompenzáljam az RT árnyékok miatti sebességvesztést.

Mivel a Battlefield V multit már kitárgyaltam, így már csak az Overwatch maradt, mint szokásos tesztalany. A 240 Hz-es panel itt tud tündökölni, ugyanis a jól megszokott ultra minőségi beállítás mellett is átlagosan 170-180 fps-en állt a meccsek alatt a mutató – ez nyugisabb részeknél akár 200 fölé is merészkedett, de akció közben se ment 160-150 alá. Nem véletlenül szoktam mondogatni, hogy 144 Hz fölé menni maximum azoknak éri meg, akik vérkomolyan veszik az e-sport címeket, átlagos játékos egyébként nem profitál belőle – de a 120-144-ből igen. Lazán, de ide tartozik: a napokban egy szkeptikus kollégámnak demóztam a Doom Eternallel, mit jelent a 30, a 60 és a 200 fps. Nos, eddig a felbontást preferálta a sebesség helyett (inkább legyen 4K felkiáltással), de revalidálta a véleményét, és most már az én nótámat fújja: kell a sebesség, a felbontás nem annyira fajsúlyos. 1080p alá azért ne menjünk... ;-)

Gregmerch barátommal sokat beszélgetünk arról, mennyire nincs fejlődés. Ennek egyik remek példája az istállón belüli GS66 Stealth 10SF: bár névleg fejlődtünk, de igencsak vérszegény finomhangolás lett belőle. Aztán itt van jelen cikkünk alanya, vagy akár a már emlegetett GL65 is: ez a TDP varázslás teszi széppé az amúgy hervasztó „fejlesztéseket”. Ez nem az MSI hibája, messze nem az – az Intel tűnik úgy, mintha valamiféle fejlesztési plafonba ütközött volna. Az AMD meg közben jön fel – én remélem, az MSI-től is látunk végre ryzenes laposokat. Ez a TDP trükközés meg NVIDIA találmány, ha jól vagyok informálódva, de ehhez persze kell a laptopgyártó közreműködése is, hogy működhessen. Én örömmel látom, ha implementálják – jelenleg még mindig inkább a GPU határozza meg egy játék futási sebességét, így némi CPU sebességet beáldozva csak sikerül az fps-t növelni.

Szóval milyen lett az MSI GE66 Raider? A teljesítmény ott van, a hűtés zaja meg olyan, amilyen. Szerencsére nem üvölt, de azért kicsit zavaró lehet a velünk egy légtérben lévőknek. Az ára annyi, amennyi – sajnos a csúcstechnikát meg kell fizetni. Viszont ha azt nézzük, amiről az előző bekezdésben filozofáltam (lelassult a fejlődés), sokáig kiszolgálhatja azt, aki befektet egybe...